CFR Marfă riscă falimentul după ce Ministerul Finanţelor (MFP) a somat compania de transport feroviar de marfă să achite peste 1,6 miliarde lei, către bugetul de stat, în maximum 4 luni, au declarat pentru Ziarul BURSA surse din cadrul CFR Marfă şi CFR SA.
Compania de transport marfă susţine că nu are banii necesari pentru efectuarea unei asemenea plăţi. Suma cerută de MFP reprezintă ajutorul de stat acordat, ilegal conform deciziei Comisiei Europene, în anul 2013 de către Guvern pentru CFR Marfă.
Sursele citate susţin că oficialii de la Bruxelles au trimis o scrisoare către Ministerul Finanţelor Publice prin care arată că CFR Marfă trebuie să returneze în termen scurt întregul ajutor de stat primit, plus penalităţile aferente. Acest lucru ar fi fost transmis conducerii companiei CFR Marfă de către unul dintre secretarii de stat de la Finanţe, dar compania feroviară a refuzat efectuarea vreunei plăţi până la primirea documentului oficial emis de Comisia Europeană. Am încercat să aflăm un punct de vedere oficial de la CFR Marfă, dar de la Biroul de relaţii cu presa al companiei ni s-a transmis că, deocamdată nu există o comunicare oficială, un act oficial prin care societatea să fie somată să achite întreaga datorie către bugetul de stat şi către CFR Infrastructură.
Ministerul Finanţelor a refuzat să răspundă solicitării Ziarului Bursa despre documentul care ar fi fost trimis de la Bruxelles, iar reprezentanţii acestuia nu ne-au oferit niciun răspuns cu privire la aspectele menţionate.
CFR Marfă a înregistrat pierderi începând cu anul 2008. În exerciţiile financiare 2009-2012, acestea s-au ridicat la 1,37 miliarde lei, datoriile comerciale ale companiei crescând cu 51%.
Peste 90% din debitele comerciale restante sunt către CFR SA (Infrastructură).
Datoriile CFR Marfă la bugetul de stat, constituite din restanţe aferente taxelor, impozitelor şi contribuţiilor sociale neplătite (asigurări sociale, contribuţii la asigurările de sănătate, contribuţia la fondul de şomaj şi la fondul special) aproape s-au dublat în perioada 2010-2012, ajungând la 892,3 milioane lei.
În aceste condiţii, la 12 iunie 2013, Guvernul a acordat ceea ce Comisia Europeană consideră a fi ajutor ilegal de stat. În acea perioadă, Cabinetul Ponta a convertit în acţiuni aproape 1,7 miliarde lei (363 de milioane euro) din datoriile CFR Marfă către CFR Infrastructură şi către bugetul de stat (sub formă de contribuţii la asigurări sociale şi datorii aferente taxelor şi impozitelor).
Această sumă ar trebui plătită acum într-un termen de câteva luni de CFR Marfă, conform deciziei Comisiei Europene.
Conducerea CFR SA a decis, astfel, că este timpul să recupereze banii pe care alte companii feroviare publice i le datorează. Ultimul ordin al fostului director general al CFR SA, Constantin Axinia, a fost pus în practică şi, săptămâna trecută, compania a solicitat executarea silită a CFR Marfă pentru un debit de peste un miliard de lei privind taxa de utilizare a infrastructurii feroviare.
Aceeaşi soartă ar urma să o aibă şi CFR Călători, a cărei datorie pentru utilizarea infrastructurii feroviare se ridică la 180 milioane lei.
Axinia susţinea că în contul datoriei pe care compania pe care o reprezenta îl are la CFR Marfă, CFR SA ar fi dispusă să preia de la debitoare mai multe locomotive şi vagoane pe care să le folosească la transportarea diferitelor materiale necesare reabilitării infrastructurii feroviare. Fostul director general al CFR SA preciza că, în momentul în care Statul va decide reorganizarea CFR Marfă sau va înfiinţa o altă companie de profil, atunci este dispus să returneze garniturile respective către noua societate.
Constantin Axinia, fostul director general al CFR SA, ar fi emis aceste dispoziţii, în speranţa că şi ar fi putut păstrat funcţia, dar se pare că ministrul demis al transporturilor, Răzvan Cuc, a fost de altă părere, numindu-l în fruntea companiei de infrastructură feroviară pe Marius Chiper. Noul director a mai condus compania în perioada 2015-2017 şi a fost demis, conform unor surse din cadrul CFR SA, din cauza lipsei investiţiilor în infrastructura feroviară. Pe atunci, CFR SA înregistra profit şi directorul general Marius Chiper îşi încasa, conform contractului de management, bonusul cuvenit pentru rentabilizarea companiei feroviare.
Angajaţii CFR Marfă şi CFR Călători se tem că demersurile iniţiate de Constantin Axinia vor fi continuate de Marius Chiper şi cele două companii vor fi executate silit de CFR SA pentru debitele restante. O astfel de executare ar umple conturile CFR SA, societatea ar ieşi pe profit, iar Chiper şi-ar putea încasa bonusul trecut în contractul de management.
1. fără titlu
(mesaj trimis de geroberto în data de 21.10.2019, 15:31)
Textul se clarifica pe parcursul sau. Cine a dispus con vertirea sumelor respective nu este bun de plata? Nu cumva guvernul? Respectiv Cabinetul Ponta? Si atunci de unde "soarta"? E identificat autorul, se poate pune la plata. Se vrea asa ceva? MFP nu face parte din guvern?
2. Părerea despre CFRMarfă
(mesaj trimis de Petrescu în data de 06.11.2019, 07:43)
Vă salut.Sunt un adept al mersului trenurilor pt că nu sunt poluatoare cu emisii de gaze în atmosferă.Despre datoriile CFR marfă vă spun
Contractele care s au făcut când s a cărat miliarde de tone de cărbune și banii aceia de ce nu s au restituit la CFR marfă.Au cărat săracii pe datorii
Cine i a întrebat pe foștii miniștri CFR până în 2008 despre profitul CFR Marfă pentru că era o companie pe profit.Sau după 2008 s a dat startul: Fă forme și fură banii CFR marfă cu acte în regulă.
Vedem directorașii cu vile făcute pe spatele mecanicilor de locomotivă care încă sunt ținuți cu salarii mizere,pe răspunderi foarte mari.Nu sunt mecanic sunt un lăcatus mecanic Dacă vreți desființarea voi care militați pentru ea oare puteți dormi noaptea cu banii furați și Sunt companii de la care încă se fură Cică e acordul UE .Dar nu e ,e acordul directorilor managerilor care și au tras salarii.Poate va veni și Ziua când ve ți scoate banii prin ani de pușcărie.Nu v ati dat seama când ați dat afară oameni competenți că au rămas fără familii.Au divorțat pur și simplu și au distrus familiile.Va spun că nici Han Tătar nu vă mai scapă pe lumea cealaltă.A fost o realitate nu o poveste .Credem că se va soluționa CÂNDVA ca CFR Marfă să meargă bine pe profit. Sunt multe de discutat s au furat vagoane și s au trecut la patrimoniul GFR cu a cui știință decât a șefiilor care unii din ei au plecat acolo.
Nu mai vb despre TUI aceea taxă care o plătește orice companie de cale ferată.Dar să ai copaci pe linii e dezastru să ți avariezi materialul rulant. Puneti pe cei de la Infrastructură la treabă domnilor nu numai în gări să facă curat eu plătesc taxă TUI pe km dacă ați auzit deci peste tot să taie arborii că să nu se mai rupă oglinzile de la locomotive.Răspunsul final au avut grijă de vilele lor să fie în ordine și bani la ciorap.Așa s au format directorașii și ceilalți Acum dacă se va închide poate CFR Marfă va fi bucurie în parlament vor respira ușurați.Am mai scăpat de o companie care am muls o ani de zile.
Nu mi rămâne să vă zic să rămâneți cu zile cât mai trăiți că eu nu judec .Vă va judeca Dumnezeu și vai de voi șefii(NECOMPETENȚI).