Infrastructura feroviară precară şi lucrările de reparaţii care sunt derulate pe anumite tronsoane pun în dificultate circulaţia trenurilor din ţara noastră, ne-a precizat Valentin Dorobanţu, director de exploatare în cadrul CFR Călători. Domnia sa ne-a precizat că, deşi compania deţine trenuri care ar putea atinge viteza de 200km/oră, infrastructura din ţara noastră nu permite acest acest lucru, existând puţine porţiuni de cale ferată care permit circularea trenurilor cu o viteză de 140 km/oră. Din cauza vitezei reduse şi a întârzierilor importante din timpul anului trecut, au fost înregistrate pierderi, în special în extrasezon, ne-a mai spus domnul Dorobanţu. Astfel, în perioada de extrasezon a lui 2007, volumul călătorilor a fost mai mic cu 30%.
CFR Călători se gândeşte cum să contracareze conurenţa
Compania de Căi Ferate CFR Călători se confruntă, deja, cu concurenţă, ne-a precizat directorul de exploatare, adăugând că, în prezent, doi operatori privaţi activează pe traseul de lung parcurs, alte zece secţii neinteroperabile de particulari operând pe traseul de scurt parcurs. CFR Călători dezvoltă o strategie pentru contracararea concurenţei din piaţă.
Necesarul investiţional pentru 2008 depăşeşte
1 miliard de lei
Pentru anul în curs, compania are în vedere dezvoltarea mai multor proiecte. Prioritatea CFR Călători este achiziţia de rame electrice noi.
Implementarea lui presupune costuri foarte mari, estimate iniţial la circa 500 milioane de euro, ne-a precizat Cristian Pescăraşu, director general adjunct în cadrul CFR Călători. Autorităţile au discutat ca jumătate din valoarea proiectului să fie finanţată din fonduri structurale, restul de 50% urmând să provină din bani de la bugetul de stat, credite etc. Până la finalul acestui an, este preconizată demararea procedurilor de licitaţie. Urmează să fie demarată o procedură de achiziţie pentru un consultant care să stabilească exact condiţiile şi utilitatea acestor rame. În prezent, există doar câteva rame electrice, dispuse la trenuri personale.
Alte proiecte pe care compania intenţionează să le desfăşoare în 2008 sunt achiziţia a 66 de vagoane noi şi modernizarea unui număr de 48 de locomotive.
Valoarea necesară aferentă programului de investiţii pe 2008 depăşeşte 1 miliard de lei, până în prezent fiind acceptată suma de 283,5 milioane de lei.
Printre altele, va fi continuat şi finalizat proiectul de rezervare a biletelor on-line şi va fi iniţiat un proiect pilot de 100 de posturi mobile de vânzare a biletelor şi rezervare a locurilor în tren.
• CFR pregăteşte proiecte pentru accesarea fondurilor europene
Referitor la accesarea de fonduri europene, compania de transport feroviar derulează proiecte Phare şi elaborează studii de marketing, de consultanţă privind stabilirea unui contract de servicii publice cu Guvernul, precum şi proiecte de mediu.
Pe partea de infrastructură, este prevăzută finalizarea reabilitării coridorului IV transeuropean, prin refacerea secţiunilor Curtici-Simeria, Simeria-Coşlariu, Coşlariu-Sighişoara, Sighişoara-Braşov, Braşov-Predeal, Craiova-Calafat, Craiova-Timişoara-Arad, obiective de investiţii ce presupun accesarea fondurilor europene.
De asemenea, din fondurile europene de dezvoltare regională, vor fi finanţate programele de reabilitare a podurilor şi tunelurilor pe reţeaua TEN-T, lucrările de îmbunătăţire a siguranţei traficului feroviar şi refacerea staţiilor de cale ferată în majoritatea reşedinţelor de judeţ. Pentru pregătirea acestora au fost alocate fonduri de preaderare PHARE.
• În 2007 au fost cheltuite 411,46 milioane de lei
Bugetul de investiţii pe 2007 a depăşit 411,46 milioane de lei. Printre investiţiile derulate anul trecut se regăseşte programul de înlocuire a unui număr de 48 de vagoane de călători cu durata de viaţă expirată, investiţie de circa 152,37 milioane de lei. De asemenea, au fost modernizate 153 de vagoane şi 209 locomotive. Parcul a fos dotat cu şapte rame electrice pentru mediu parcurs.
Un proiect mare care se află în stadiul de finalizare este achiziţia trenurilor "săgeata albastră", fiind cumpărate 120 de astfel de trenuri, de la "Astra" Arad. În prezent, CFR Călători funcţionează cu 17.000 de angajaţi şi 1.600 de trenuri, care circulă pe 11.000 km de cale ferată.