Reporter: În ce măsură pandemia de coronavirus a avut impact asupra business-ului dumneavoastră?
Aura Oprea: Situaţia generată de pandemie a afectat vânzările noastre din perioada martie-aprilie şi am înregistrat scăderi ale vânzărilor în medie cu 40% faţă de perioada anterioară a anului trecut. Scăderea a fost generată în principiu din cauza faptului că 75% din veniturile noastre sunt generate de vânzările corporate, iar bugetele de achizitii au fost afectate pentru mare partea a companiilor.
Reporter: Care a fost evoluţia cererilor pentru produsele Chocolissimo România în ultimele luni?
Aura Oprea: Din fericire, modelul nostru de business este bazat pe e-commerce şi, din acest punct de vedere, am fost foarte pregătiţi în a răspunde noului comportament de cumpărare axat pe comenzile online. 80% din comenzile înregistrate în magazinul nostru online au fost achiziţionate pentru a fi făcute cadou şi mai mult decât înainte, clienţii au ales să trimită produsele direct la destinatar. Comenzile din site au crescut cu ocazia sărbătorii Floriilor şi Paştelui cu 40% faţă de aceeasi perioada a anului anterior.
Reporter: Aţi avut mai multe cereri din parte clienţilor persoane fizice sau şi companiile au apelat la cadouri dulci?
Aura Oprea: Dacă în zona de e-commerce lucrurile au mers bine, pentru că oamenii s-au orientat către cumpărăturile online mai mult decât de obicei, în contextul generat de pandemie, vânzările de Paşte din zona corporate au scăzut drastic, aşa cum era de aşteptat. În acest context ne-a ajutat mult faptul că menţinem relaţii foarte apropiate cu clienţii noştri corporate şi din discuţiile cu ei am identificat pe parcursul perioadei nevoia de reconectare în contextul muncii de acasă şi am venit în întâmpinarea acestei nevoi cu propunerea de a trimite cadouri dulci, angajaţilor, la adresele de domiciliu. Campania "Totul va fi bine" a fost foarte bine primită şi am îndulcit în luna aprilie peste 4.000 de oameni, angajaţi ai clienţilor noştri, forţaţi de noul context să lucreze de acasă. De cele mai multe ori, ciocolată noastră era însoţită de o scrisoare din partea CEO-ului sau managerului de departament, astfel încât scopul propus iniţial, de reconectare, a fost atins într-un mod foarte plăcut.
Reporter: Cum s-a adaptat Chocolissimo Romania noilor provocări aduse de pandemia de coronavirus?
Aura Oprea: Obiectivul nostru a fost de la început să continuăm activitatea, în condiţii de siguranţă pentru echipă şi pentru clienţi. Am funcţionat în toată această perioadă cu prezenţa parţială a echipei, ţinând foarte aproape de clienţii noştri şi continuând să livrăm ciocolata.
La început, provocarea a fost legată de siguranţa echipei, ulterior gestionarea costurilor, dar şi menţinerea relaţiei cu clienţii.
Reporter: În ce măsură a fost afectat lanţul de aprovizionare al companiei?
Aura Oprea: Nu am fost afectaţi de acest lucru, noi avem relaţii comerciale cu Polonia şi aprovizionarea s-a realizat în mod normal. Pentru noi este foarte important să avem livrarea în conformitate cu aşteptările clienţilor şi urmărim îndeaproape transporturile rutiere dinspre fabrica din Polonia către Romania, cu atat mai mult în această perioadă în care riscurile de întârziere ar fi fost justificate de blocarea graniţelor. Din fericire nu a fost cazul.
Reporter: S-a impus/se impune o majorare a preţurilor produselor din portofoliul Chocolissimo pe fondul crizei actuale?
Aura Oprea: Preţurile au suferit o uşoară creştere datorată, în principal, creşterii cursului valutar leu-euro.
Reporter: Aţi văzut o schimbare a mesajelor obişnuite cerute pe tabletele de ciocolată?
Aura Oprea: De când a început starea de urgenţă şi până în prezent, tot mai mulţi oameni au trimis cadouri de ciocolată pentru cei dragi, cu mesaje de încurajare şi dor. Foarte mulţi oameni au trimis cadouri direct la destinatar, în afară Bucureştiului, la rude sau prieteni. În primele două săptămâni de la decretarea stării de urgenţă cel mai întâlnit mesaj a fost «totul va fi bine», iar ulterior au predominat mesajele de dor. Am scris cu litere din ciocolată mesaje diferite cu referire la context: "Să îndulcim situaţia!", "Pentru o izolare dulce!", "Staţi acasă şi venim de Crăciun!".
Reporter: Care sunt planurile de continuitate a afacerii?
Aura Oprea: Pregătim pentru perioada verii livrări mai rapide şi cu temperatura controlată a comenzilor din magazinul online. Dacă, în mod normal, noi stopăm activitatea pe timpul verii, în noul context, datorită faptului că multe businessuri s-au readaptat şi au apărut companii cu servicii de livrare rapidă, suntem încântaţi de un nou parteneriat pe care l-am încheiat şi care ne permite să livrăm produsele în 2 ore, cu temperatura controlată, în Bucureşti.
Considerăm că această este o oportunitate foarte bună pentru a recupera pierderile înregistrate în luna aprilie.
Reporter: Ce estimări financiare aveţi pentru sfârşitul anului?
Aura Oprea: Avem trei scenarii pentru situaţia finalului de an, în cel mai optimist vom atinge nivelul de vânzări al anului trecut, care a fost de 3 milioane de lei.
Reporter: Ce vă diferenţiază pe piaţă?
Aura Oprea: Calitatea ciocolatei în primul rând, mixul variat de produse şi experienţa în livrarea de cadouri. De asemenea, oferim conceptul unic pe piaţa de "telegrame din ciocolată" prin care oferim posibilitatea clienţilor noştri să trimită mesaje cu litere din ciocolată celor dragi.
Reporter: Ce strategie aplică Chocolissimo Romania pentru a traversa cu bine această perioadă?
Aura Oprea: Vom urma politica paşilor mici. Vom fi vizibili în piaţă şi vom continua să fim alături de clienţii noştri prin campanii active pe timpul verii, oferind posibilitatea trimiterii de cadouri dulci şi în sezonul estival. De asemenea, împreună cu clienţii corporate lucrăm în această perioadă pentru a întâmpina reîntoarcerea la birou într-un mod cât mai dulce.
Reporter: Credeţi că perioada pandemiei a crescut gradul de adoptare a cumpărătorilor care până acum nu făceau achiziţii on-line?
Aura Oprea: Cu siguranţă. Comportamentul de cumpărare a trecut mult în online şi, odată adoptat, va rămâne. Consumatorii au acum o încredere mai mare în comerţul online decât aveau înainte de această perioadă.
Reporter: Aveti campanii dintre cele mai diverse cu partenerii vostri. Cum v-aţi schimbat abordarea în această perioadă?
Aura Oprea: Pe tot parcursul acestei perioade am încercat să venim cu mesaje optimiste şi să ridicăm moralul. A fost o prioritate să fim aproape de clienţii noştri, să răspundem prompt, să înţelegem situaţia fiecăruia în parte. De asemenea, am avut o colaborare mai apropiată cu firmele de curierat partenere. Cu clienţii corporate am schimbat total modul de abordare. Dacă în mod normal în această perioada am fi discutat despre oferta de Paşte, de această dată ne-am îndreptat către ei cu întrebarea "care este situaţia la voi şi cum putem contribui?" Din discuţiile cu ei am identificat pe parcursul perioadei nevoia de reconectare în contextul muncii de acasă şi am venit în întâmpinarea acestei nevoi cu propunerea de a trimite cadouri dulci angajaţilor, la adresele de domiciliu. Am trimis cadouri dulci cu ocazia sărbătorilor Pascale, apoi am sărbătorit Ziua Muncii prin campania #1MaiDulce, urmată de Ziua Copilului şi chiar am trimis la domiciliu telegrame-invitaţie la şedinţele pe Zoom.
Reporter: Vă mulţumesc!