Reporter: Cum vedeţi piaţa hotelieră din România comparativ cu alte pieţe din Europa de Est?
Christophe Chamboncel: Din perspectiva unui investitor hotelier, România oferă randamente mai atractive decât cele de pe pieţele vest-europene, păstrând în acelaşi timp un profil de risc scăzut şi o lichiditate relativ ridicată. Cu alte cuvinte, hotelurile din România oferă rezultate comerciale puternice, iar investitorii vor să fie prezenţi şi vizibili aici. Din punct de vedere operator - din perspectiva Accor - popularitatea şi atractivitatea în creştere a României pentru brandurile hoteliere internaţionale este alimentată de perspective economice pozitive ale ţării, de istoria sa bogată, natura frumoasă şi cultura bogată din jurul mâncării şi vinurilor. Competiţia pe piaţa ospitalităţii este în creştere şi face parte din joc, dar suntem fericiţi să vedem că tot mai mulţi investitori locali şi internaţionali decid să lucreze cu unul dintre brandurile Accor, de renume mondial, precum Swissotel, ibis Styles sau Mercure . Interesant este şi faptul că - în cadrul investitorilor locali şi internaţionali din România, există şi un interes în creştere pentru mărcile hoteliere de stil de viaţă Accor precum Mama Shelter, Jo & Joe şi Tribe, sunt multe întrebări şi despre Adagio - conceptul de aparthotel extins.
Reporter: Care sunt investiţiile pe piaţa românească ale Grupului?
Christophe Chamboncel: România este o piaţă cheie pentru Accor şi pentru partenerul său strategic din Europa de Est, Grupul Orbis. Astăzi, există 12 hoteluri care operează în toată ţara sub brandurile Accor: Pullman, Novotel, Mercure, Ibis şi Ibis Styles, care oferă 1625 de camere.
Planul de dezvoltare cuprinde încă 11 hoteluri care vor aduce 1510 camere noi pe piaţa românească până în 2022.
În 2018, Orbis - partenerul Accor din Europa de Est, şi-a consolidat angajamentul faţă de sectorul ospitalitalier românesc achiziţionând Mercure Bucureşti Unirii pentru 11 milioane euro. Hotelul este situat într-o poziţie strategică chiar în centrul oraşului, în Piaţa Unirii şi oferă 97 de camere, un bar şi un restaurant şi poate găzdui evenimente în cele două săli de conferinţe.
De asemenea, avem în plan deschideri de noi hoteluri. Următorul hotel pe care îl vom deschide va fi Ibis Style Aeroport, foarte aproape de Aeroport, urmat de Ibis Styles din Bucureşti. Încercăm să îl deschidem până la sfârşitul anului şi care va avea 85 de camere.
Tot anul acesta vom mai deschide un hotel Mercure în Timişoara, cu o capacitate de 60 de camere. Anul viitor avem în plan să mai deschidem un hotel Ibis Bucharest City Center, care va fi pe Ştirbei Vodă, al familiei Dogariu alături de care am deschis Mercure City Center. Punem accent pe relaţiile noastre cu partenerii şi ne dorim să capitalizăm partenerii existenţi, fiind mult mai uşor să continui cu parteneri de încredere deja existenţi, decât să cauţi alţii.
De asemenea, pentru anul viitor avem în plan deschiderea a două hoteluri în Galaţi. Este vorba de un proiect de renovare. Vom deschide astfel un Mercur şi un hotel Ibis Styles, cel mai probabil în aprilie-mai anul viitor.
Mai avem, de asemena, în plan deschiderea Ibis Politehnica din Bucureşti. Ibis este cel mai cunoscut brand în Europa şi este important să avem un altul aici în România. Totodată, ne aşteptăm să mai deschidem un Ibis în Timişoara şi, cel mai probabil cu acelaşi proprietar, vom deschide şi un Tribe. Acesta din urmă va fi primul din Europa de sud-est. Ne aşteptăm să fie minunat.
Avem în plan şi alte hoteluri, desigur, de exemplu în al doilea semestru al anului 2021 sperăm să fie gata Swissotel, care, din câte am înţeles, va fi cel mai înalt hotel din Bucureşti. Va fi situat în apropierea hotelului Pullman, pe Bulevardul Expoziţiei, şi este o investiţie cu grupul Niro.
România are un potenţial foarte mare de dezvoltare hotelieră pentru că aici creşterea PIB este mare faţă de alte ţări europene şi cred că acum este cel mai bun moment să continui să investeşti în cât mai multe hoteluri. Strategia grupului nostru este de a fi lider în termeni de brand şi ne dorim să avem diversitate - atât hoteluri premium şi luxoase, cât şi eco şi de mijloc. Suntem în discuţii să deschidem şi un hotel M Gallery.
Reporter: Care este strategia Orbis în ceea ce priveşte achiziţiile pe piaţa hotelieră?
Christophe Chamboncel: În ultimii doi ani, Accor a făcut o transformare uriaşă a strategiei sale. Aceasta s-a schimbat în Europa de sud-est, nu mai avem în plan deţinerea de proprietăţi. Ne propunem ca până la sfârşitul acestui an toate proprietăţile pe care le deţinem să fie vândute. Avem trei potenţiali cumpărători, unul dintre ei este un partener mai vechi cu care am colaborat şi în Marea Britanie şi Franţa, în următoarele săptămâni vom vedea exact cine va fi cumpărătorul.
Astfel că vom fi o companie cu active uşoare. Ne vom baza doar pe contracte de management sau francize. Acesta va fi modelul nostru de business, începând de anul viitor.
În sud-estul Europei acest model de business este deja avansat pentru că mereu am avut francize şi contracte de management. Singurele două proprietăţi pe care Accor le mai deţine în România sunt Novotel şi Mercur Unirii, pe care l-am cumpărat acum doi ani şi jumătate. Dar în scurt timp nu le vom mai deţine nici pe acestea.
În general, oamenii ne întreabă de ce ne vindem proprietăţile, dar motivul este simplu - trebuie să ne dezvoltăm mai repede. Dacă vrei să fii liderul astăzi în piaţa de ospitalitate, trebuie să ne dezvoltăm mai rapid, să deschidem cât mai multe hoteluri posibile, avem nevoie de cotă de piaţă, vorbim în general de Europa de sud-est unde intră şi România care arată foarte bine în ceea ce priveşte numărul hotelurilor noastre. Acum patru ani aveam în România 6 hoteluri, iar astăzi avem 12. Este o dezvoltare masivă şi vorbim doar despre o parte mică a ceea ce se va întâmpla în 2025, pentru că ambiţiile pentru România prevăd deschiderea a 50 de hoteluri.
Am vândut proprietăţile pentru a avea lichiditate, vorbim despre 225 milioane de euro care au fost investiţi în iniţiative ca "Accor live it limitless", programul nostru de fidelizare pe care îl vom lansa, iar planul este de a aduce 75 de milioane euro anual, după lansarea acestui program.
Trebuia să investim în partea digitală, în noi platforme.
Reporter: Ce aşteptări aveţi cu privire la evoluţia pieţei hoteliere din România?
Christophe Chamboncel: Cel mai important despre România este faptul că este o ţară cu o piaţă internă mare, care devine din ce în ce mai bogată în fiecare an. În plus, sunt prezenţi toţi factorii cheie pentru dezvoltarea afacerilor de ospitalitate în România: aveţi una dintre cele mai rapide creşteri economice din UE, România poate deveni unul dintre beneficiarii Brexit prin atragerea de instituţii financiare şi alte servicii de afaceri care iau în considerare o mişcare departe de Londra, există o popularitate în creştere a României ca destinaţie de vacanţă, afaceri şi MICE şi, în sfârşit - conectivitatea României cu restul Europei prin zboruri, modernizarea drumurilor, căilor ferate este din ce în ce mai bună, dar totuşi - multe investiţii infrastructurale ar trebui făcute mai rapid pentru a nu pierde ritmul dezvoltării. Cu toate acestea, rămânem cu o perspectivă cu adevărat pozitivă pentru România.
Reporter: Cum se dezvoltă piaţa hotelieră în Europa de sud-est? Care sunt investiţiile companiei?
Christophe Chamboncel: A doua ţară din regiune ca dezvoltare pe piaţa ospitalităţii după România este Bulgaria. În present, avem un portofoliu destul de mic, dar suntem lideri în ceea ce priveşte brandurile. Avem un Novotel şi un Ibis în apropiere de Aeroport. În 2021 vom avea în centrul Sofiei înca un Ibis şi un Novotel cu acelaşi proprietar al existentului Novotel. De asemenea, vom deschide şi un Pullman în afara Sofiei, conceput ca un resort cu apartamente. Avem câteva proiecte şi în munţii Bulgariei. Sunt şi alte proiecte momentan confidenţiale, tot în Bulgaria.
În Serbia, în prezent avem două hoteluri Mercure şi Mama Shelter. Acest brand din urmă are un concept foarte interesant, fiind promovat ca un restaurant cu camere deasupra. De altfel, restaurantul de la Mama Shelter aduce 50-60% din venituri, iar în general lucrurile stau invers - partea de restaurant generând în jur de 20-25%.
În Slovenia suntem prezenţi cu Ibis Style şi Mercure şi sunt planuri de dezvoltare în Lublijana.
În Albania vom deschide un Novotel în următorii 2-3 ani, va fi o franciză şi deschiderea unui Movenpick.
În Bosnia Herţegovina avem 4 hoteluri - M Gallery, Ibis Styles, Swissotel şi Novotel, toate sunt francize. Este o piaţă foarte dinamică şi aici.
De asemenea, în Macedonia suntem prezenţi cu trei hoteluri - un Ibis Styles, Ibis şi un Mercure Hotel, una dintre cele mai înalte clădiri din oraş.
Avem un număr destul de mare de hoteluri în regiune şi multe care vor veni.
Reporter: Aţi întâmpinat dificultăţi în angajarea personalului pentru hotelurile pe care le deţineţi sau pe care le operaţi în ţara noastră?
Christophe Chamboncel: Situaţia din România este similară cu ceea ce se întâmplă în Polonia, Ungaria, în statele baltice sau în Cehia. În opinia mea, este o oportunitate foarte bună pentru angajatori să verifice strategiile actuale şi procesele de resurse umane, care se dovedesc adesea incompatibile cu realitatea actuală a pieţei. La Accor şi Orbis, credem profund că o schimbare a stilului de conducere, de la directivă şI scară ierarhică, la relaţionare şi integrare, este inevitabilă pentru a atrage, păstra şi creşte noi talente în hotelurile noastre.
În interiorul companiei credem că forţa de muncă, în ceea ce priveşte partea de manageri generali, este din interiorul companiei. În prezent, căutăm un partener T&C în Bucureşti alături de care să lucrez în întreaga regiune. Este o poziţie nouă care ne va ajuta să identificăm oamenii care astăzi sunt ospătari, oameni din bucătărie, menajere dar care au capacitatea de a ocupa funcţii dai înalte.
De asemena, avem un post nou de Manager pe Experienţa Clienţilor. Ne dorim ca oamenii alături de care lucrăm în prezent să rămână alături de noi. Vrem să reducem cât mai mult costurile personalului..
În plus, generaţiile s-au schimbat, trebuie să ne adaptăm pieţei.
Trebuie să păstrăm oamenii pe care deja îi avem şi să identificăm de acum forţa de muncă pentru mâine. Desigur, salariile sunt importante şi a fost un efort considerabil în ultimii 2-3 ani să ne adaptăm pieţei din această privinţă. Facem eforturi, dar cred cu tărie că sefii sunt cei care vor păstra alături de ei personalul. Relaţiile cu oamenii sunt cheia. În România, ne uităm şi la oameni care au fost plecaţi în afară şi care îşi doresc să să întoarcă în ţară.
Reporter: Cum intenţionaţi să vă îmbunătăţiţi serviciile hoteliere?
Christophe Chamboncel: Aşa cum spuneam avem un program nou pentru loialitate. Astăzi vrei ca lucrurile să se întâmple imediat şi nu vrei să fii limitat atunci când vine vorba de folosirea punctelor de loialitate. Astfel că odată cu noul program vei putea să-ţi foloseşti punctele la evenimente sportive, la târguri gastronomice şi chiar să primeşti în avansa anumite invitaţii.
Vânzarea deţinerilor noastre a fost şi pentru a avea nişte bani pentru a face noi investiţii în primul rând pe partea digitală. Astăzi când eşti client Accor eşti clientul a 41 de branduri, nu este vorba doar despre cazare. În noiembrie vom lansa acest ecosistem nou de loialitate. În prezent, 30-35% dintre clienţii noştri revin pentru că sunt membrii Accor, dar nu este suficient, ne dorim să ajungem la 50%. Ne dorim ca unul din doi membri să se întoarcă la noi doar pentru că sunt membrii.
În plus, dacă acum 20-25 de ani clienţii căutau doar o cameră standard, astăzi îşi doresc o experienţă şi servicii personalizate.
Avem un program cu ajutorul căruia încercăm să strângem în mod responsabil informaţii despre clienţi, desigur respectând GDPR. Cu ajutorul informaţiilor putem să le oferim clienţilor noştri experienţe unice. Vorbim despre detalii, despre mici atenţii pe care le putem pune la dispoziţie clienţilor noştri pentru a-i face să se întoarcă la noi.
Reporter: Vă mulţumesc!
(Interviu preluat din Revista BURSA Construcţiilor)