Cifra de afaceri a BVB în primul semestru a fost de 13,1 milioane de lei, în creştere cu 47% faţă de cea din perioada similară din 2013, datorită creşterii activităţii de tranzacţionare şi ofertelor publice mult mai importante ca valoare executate prin pieţele administrate de BVB, precizează raportul BVB.
Documentul menţionează: "În ceea ce priveşte cheltuielile operaţionale, cheltuielile de marketing şi promovare au avut o pondere importantă, pentru îmbunătăţirea vizibilităţii pieţei locale fiind cheltuită o sumă de trei ori mai mare în primele şase luni ale anului. Anul trecut, cheltuielile operaţionale au fost influenţate pozitiv de reversarea provizionului pentru teren, o înregistrare care a redus cheltuielile anului 2013 cu 1,02 milioane de lei. Pentru comparabilitate, dacă efectul acestui element non-recurent nu ar fi luat în considerare, creşterea cheltuielilor operaţionale din primele şase luni ale anului 2014 s-ar transforma într-o scădere cu 1,4%.
Profitul operaţional al primelor şase luni s-a cifrat la 5,88 milioane de lei, în creştere cu 130% faţă de perioada similară a anului trecut, în timp ce profitul financiar a coborât cu 63% ca urmare a evoluţiei nefavorabile a cursurilor valutare ale EUR şi USD, a reducerii la zero a dividendelor încasate de la entităţile afiliate şi a costurilor aferente investiţiilor financiare pe termen lung deţinute (obligaţiuni de stat în lei şi valută). Profitul net a atins un nivel de 5,64 milioane de lei, reprezentând 57% din suma bugetată pentru întregul an 2014".
În primul semestru al anului în curs, BVB a plătit acţionarilor săi dividende în valoare de 6,18 milioane de lei din profitul anului 2013 şi al anilor precedenţi. Dividendul brut aprobat pentru anul 2013 este de 1,1777 lei/acţiune.
• BVB: "În al doilea trimestru, valoarea medie zilnică a tranzacţiilor (exclusiv ofertele publice) a fost cu 22% peste nivelul din primul trimestru"
Cifra de afaceri a BVB a fost de 8,45 milioane de lei în trimestrul al doilea al anului, în creştere cu 82% faţă de trimestrul precedent şi cu 75% peste nivelul trimestrului al doilea al anului 2013, precizează raportul BVB. Documentul mai menţionează: "Pe lângă intensificarea activităţii de tranzacţionare, IPO-ul Electrica în valoare de 1,56 miliarde de lei, cel mai mare IPO din istoria BVB, plasamentul privat pentru acţiunile Romgaz şi oferta de preluare a Biofarm au fost principalele tranzacţii realizate în perioada de raportare. La un nivel de 45,4 milioane de lei/zi, valoarea medie zilnică a tranzacţiilor pe piaţa reglementată de acţiuni (exclusiv ofertele publice) din trimestrul al doilea a fost cu 22% peste nivelul înregistrat în trimestrul precedent şi cu 43% mai ridicată faţă de media anului 2013. Profitul operaţional a atins un nivel de 4,68 milioane de lei, de aproape patru ori mai ridicat faţă de trimestrul precedent şi cu 148% mai mare faţă de trimestrul al doilea al anului 2013, datorită avansului semnificativ al veniturilor şi a ritmului mai mic de creştere a cheltuielilor operaţionale".
Derularea IPO-ului Electrica şi nevoia de a îmbunătăţi vizibilitatea pieţei locale de capital au generat cheltuieli mai mari de marketing şi promovare, precum şi costuri legate de organizarea de evenimente şi campanii educaţionale. Marja operaţională a fost de 55%, în perioada analizată.
BVB mai menţionează: "Profitul financiar al trimestrului a fost de 0,37 milioane de lei, reprezentând în principal venituri din dobânzi. Rezultatul a fost mai redus faţă de perioada similară a anului precedent, când au fost încasate dividende în valoare de 0,36 milioane de lei de la entităţile din grup, iar diferenţele de curs valutar rezultate în urma reevaluării investiţiilor financiare în valută nu au avut impact negativ semnificativ. Faţă de trimestrul anterior, diminuarea cu 18% a rezultatului financiar a fost determinată de diferenţele nefavorabile de curs valutar rezultate, în principal, din reevaluarea investiţiilor financiare în valută.
Profitul net pentru al doilea trimestru al anului 2014 a fost de 4,25 milioane de lei, determinat de îmbunătăţirea activităţii operaţionale şi s-a tradus într-un profit net pe acţiune de 0,55 lei, în creştere cu 208% faţă de trimestrul precedent şi cu 57% faţă de trimestrul al doilea al anului 2013".
BVB detaliază: "Lichiditatea s-a înscris pe o pantă ascendentă, valoarea tranzacţiilor pe piaţa de acţiuni, cu excepţia ofertelor publice, având cel mai bun trimestru din ultimii trei ani. Tranzacţiile cu acţiuni (exclusiv oferte publice) au înregistrat un nivel de 2,83 mld. lei, în creştere cu 22,2% faţă de trimestrul precedent şi cu aproape 61% peste nivelul din trimestrul doi al anului 2013. Valoarea tranzacţiilor cu instrumente cu venit fix (titluri de stat şi obligaţiuni) s-a cifrat la 18 milioane de lei, excluzând ofertele publice.
Eforturile BVB şi măsurile întreprinse, precum programul de market making sau facilitatea de tranzacţionare la închidere, precum şi realizările grupului de lucru Great Barriers Shift care au atras atenţia asupra pieţei româneşti de capital, toate s-au concretizat într-o creştere notabilă a lichidităţii în trimestrul analizat".
Ofertele publice de obligaţiuni s-au cifrat la 800 milioane de lei, semnificativ peste trimestrele anterioare, având loc cea de-a doua emisiune derulată de Raiffeisen Bank (500 mil. lei) şi prima emisiune de obligaţiuni a Garanti Bank, în valoare de 300 mil. lei. În total, ofertele publice au adăugat 2,87 mld. lei la valoarea totală de tranzacţionare a BVB pentru trimestrul al doilea al anului.
Astfel, veniturile din tranzacţionare au înregistrat un nivel de 7,65 mil. lei, dublu faţă de trimestrul anterior şi cu 86% peste nivelul din perioada similară a anului precedent, evoluţie determinată de veniturile generate de piaţa de acţiuni - atât piaţa secundară, cât şi ofertele publice.
Veniturile din admitere şi menţinere la tranzacţionare ale emitenţilor au urcat cu 11% faţă de trimestrul 2 din 2013 la 0,36 mil. lei, însă faţă de trimestrul anterior s-a înregistrat o scădere cu 5%, pe fondul diminuării veniturilor din tarife pentru emiterea de noi produse structurate. Veniturile din servicii IT şi vânzare de date au crescut atât faţă de trimestrul 1 al anului, cât şi faţă de trimestrul 2 al anului 2013, datorită cererii mai ridicate pentru astfel de produse (soluţii IT şi informaţii de piaţă), în timp ce tarifele aplicate participanţilor s-au stabilizat la aproximativ 0,02 mil. lei.
Comparativ cu trimestrul al doilea al anului 2013, fără ajustări, cheltuielile din exploatare sunt cu 26% mai mari. În condiţiile în care în perioada similară a anului trecut a fost reversat provizionul pentru terenul deţinut de BVB, cu efect de diminuare a cheltuielilor, cheltuielile operaţionale din perioada de raportare sunt artificial mai ridicate. În realitate, dacă efectul acestui element non-recurent este eliminat, cheltuielile operaţionale sunt cu 6,1% mai reduse.
În consecinţă, profitul din exploatare a fost de aproape 4 ori mai ridicat faţă de trimestrul anterior, la 4,68 mil. lei, şi a marcat un avans de 148% faţă de trimestrul 2 al anului 2013. Marja operaţională s-a îmbunătăţit de asemenea, ajungând la 55%.
Profitul financiar a fost de 0,37 mil. lei, în scădere cu 18% faţă de trimestrul precedent, mai ales din cauza influenţei negative a cursului de schimb RON/EUR şi RON/USD. Comparativ cu perioada similară a anului 2013, declinul este mai mare, având în vedere lipsa dividendelor de încasat de la entităţile afiliate, înregistrarea de diferenţe din reevaluare, rezultate din variaţia cursului valutar, diminuarea veniturilor din dobânzi şi costurile aferente investiţiilor financiare pe termen lung (obligaţiuni de stat în RON, EUR şi USD) deţinute de BVB.
BVB a încheiat al doilea trimestru al anului cu un profit net de 4,25 mil. lei, sau un profit net pe acţiune în valoare de 0,55 lei.
• Activele nete -103,47 milioane de lei
Activele totale ale BVB se cifrau, la sfârşitul primei jumătăţi a anului, la 103,47 milioane de lei, cu 1% sub nivelul de la începutul anului. Din această sumă, activele imobilizate au fost de 67,76 milioane de lei, iar activele circulante 35,56 milioane de lei.
Activele imobilizate au crescut cu 10,2% (sau 6,25 milioane de lei în valoare absolută) faţă de începutul anului, creştere determinată parţial de reînnoirea anuală a licenţelor programelor informatice (imobilizări necorporale), şi mai semnificativ ca urmare a achiziţiilor de titluri de stat pe termen lung în EUR.
Activele circulante s-au diminuat cu 16,7% (sau 7,14 milioane de lei), datorită reorientării BVB dinspre depozitele pe termen scurt către investiţiile pe termen mai lung. Mai mult, în iunie, BVB a început plata dividendelor din profitul net al anului trecut, cu influenţă directă asupra disponibilităţilor investite. Lichidităţile (casa şi investiţii financiare pe termen scurt) au totalizat 26,06 milioane de lei la sfârşitul perioadei analizate.
Datoriile BVB la finele lunii iunie 2014, scadente sub un an, au fost de 8,30 milioane de lei, sumă cu 49,8% mai mari faţă de începutul anului, pe fondul creşterii datoriilor către acţionarii societăţii (dividende de plată) dar şi a unor obligaţii faţă de personalul societăţii, bugetul statului şi bugetul asigurărilor sociale, neexigibile la sfârşitul perioadei analizate.
Provizioanele s-au redus cu mai mult de jumătate, având în vedere reversarea provizionului constituit pentru remuneraţiile suplimentare acordate membrilor Consiliului BVB pentru achiziţia de acţiuni BVB (în urma plăţii acestor sume) şi a unei părţi din provizionul pentru concedii neefectuate în anul 2013.
Veniturile în avans au scăzut uşor la 0,62 milioane de lei, reprezentând tarifele anuale de menţinere la tranzacţionare a emitenţilor facturate în primele 6 luni ale anului însă neexigibile.
• Aşteptări privind a doua jumătate a anului 2014
Managementul BVB spune că Electrica va deveni unul dintre cei mai tranzacţionaţi emitenţi de la BVB, susţinând lichiditatea pe pieţele administrate de BVB.
Raportul BVB precizează: "Pe lângă emitenţii noi care au îndreptat atenţia investitorilor spre piaţa locală, discuţiile legate de viitoarea promovare a României în categoria pieţelor emergente i-au determinat pe toţi cei interesaţi să se concentreze asupra etapelor şi măsurilor concrete ale autorităţilor locale, BVB, ASF de creştere a lichidităţii, îmbunătăţire a accesibilităţii şi revizuirea mecanismelor de tranzacţionare şi a legislaţiei. În plus, se vor intensifica eforturile de comunicare la nivel naţional şi internaţional a planurilor şi măsurilor concrete întreprinse în scopul atingerii obiectivului strategic al BVB de promovare pe termen mediu a pieţei de capital locale la statutul de piaţă emergentă.
În acest context, o serie de măsuri au fost dezvoltate, unele din ele fiind deja aprobate de Consiliul BVB şi unele aşteptând încă aprobarea ASF. Printre acestea, noul concept de market maker al emitentului, eliminarea obligativităţii suspendării emitenţilor de la tranzacţionare în zilele când au loc adunările generale ale acţionarilor, introducerea titlurilor de stat accesibile investitorilor de retail şi multe altele vor aduce Bursa de Valori Bucureşti mai aproape de cele mai bune practici de pe pieţele dezvoltate".