Reporter: Cum a evoluat activitatea companiei în aceşti doi ani de pandemie?
Mariana Miclăuş: Declanşarea pandemiei de Coronavirus la nivel mondial a avut un impact negativ asupra unui spectru larg de activităţi, printre care şi transportul public cu metroul. În tot acest timp, obiectivul nostru principal a rămas transportul călătorilor cu metroul în condiţii de siguranţă. Astfel, Metrorex a implementat măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemice. Menţionăm aici câteva:
- spaţiile tehnice destinate angajaţilor beneficiază de servicii de curăţenie periodice;
- personalul care, prin specificul funcţiei, manipulează masă monetară a fost dotat cu substanţe biocide pentru igienizarea zonei de lucru, cu mănuşi şi măşti de unică folosinţă;
- în cele 63 de staţii de metrou existente am implementat sistemul de plată contactless cu cardul bancar direct la aparatele de taxare pentru a limita utilizarea bancnotelor. Prin intermediul acestei facilităţi puse la dispoziţie publicului călător se evită pe cât posibil manipularea bancnotelor;
- plata cu cardul bancar este de asemenea disponibilă la toate casieriile din reţeaua de metrou, inclusiv la casieriile speciale, în timpul programului de funcţionare a acestora. La ghişeele acestor casierii există autocolante care semnalizează vizual călătorii privind acceptarea la plată a cardurilor emise sub sigla Visa, Mastercard, Visa Electron şi Maestro. De asemenea, amintim că şi automatele de vândut cartele existente în staţiile de metrou beneficiază de acest sistem de plată modern;
- întreg personalul Metrorex a primit materiale igienico - sanitare de protecţie împotriva Covid 19;
- atât spaţiile publice, cât şi suprafeţele comune cu care călătorii intră în contact pe timpul călătoriei cu metroul sunt igienizate prin utilizarea de soluţii biocide pentru dezinfectat suprafeţe;
- pentru informarea corectă a publicului călător asupra măsurilor de protecţie împotriva Covid 19, atât la punctele de vânzare, cât şi în trenuri, Metrorex a expus la loc vizibil afişe de tip ghid cu regulile de bază ce trebuie respectate pe timpul călătoriei cu metroul;
- mai mult decât atât, în staţiile de metrou prin intermediul instalaţiilor de sonorizare se fac anunţuri cu privire la păstrarea distanţei fizice şi a respectării măsurilor impuse de autorităţi;
- în zona peroanelor, pe scaunele de aşteptare au fost aplicate marcaje în vederea respectării distanţării sociale;
- de asemenea, au fost marcate cu un semn vizibil de culoare verde în trenurile de metrou, locurile permise pentru transportul călătorilor, atât pentru transportul în picioare, cât şi pentru transportul pe scaune, astfel încât să se păstreze distanţa fizică între călători.
Deşi pe teritoriul României ne-am confruntat cu restricţii privind circulaţia persoanelor în vederea prevenirii infectării cu Covid, Metrorex şi-a continuat activitatea de transport subteran neîntrerupt. Cu toate acestea, numărul călătorilor cu metroul a scăzut faţă de anii trecuţi, motiv pentru care graficele de circulaţie au suferit modificări, în funcţie de trafic.
Reporter: Care sunt obiectivele de investiţii aflate în derulare?
Mariana Miclăuş: La acest moment, Metrorex are în implementare următoarele obiective de investiţii:
✓ Magistrala 6: 1 Mai - Otopeni
- Secţiunea 1 Mai - Tokyo
- Secţiunea Tokyo - Otopeni
✓ Magistrala 5: Drumul Taberei - Pantelimon
- Secţiunea Râul Doamnei - Eroilor, inclusiv Staţia si Depoul Valea Ialomiţei - proiect de execuţie lucrări finanţat din fonduri externe nerambursabile şi de la bugetul de stat.
- Secţiunea Eroilor - Universitate - Piaţa Iancului, proiectare şi asistenţă tehnică, cu fonduri externe nerambursabile.
✓ Modernizarea instalaţiilor pe magistralele 1, 2, 3 şi TL de metrou
- Îmbunătăţirea condiţiilor de transport public de călători pe Magistrala 2 de metrou Berceni - Pipera
Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Henri Coandă Otopeni - Magistrala 6.1 Mai - Otopeni, execuţie lucrări, din fonduri externe nerambursabile şi de la bugetul de stat.
Accesibilizarea staţiilor de metrou pentru persoanele cu deficienţe de vedere, execuţie lucrări, proiect finanţat din fonduri externe nerambursabile.
Sursele de finanţare pentru proiectele de investiţii sunt bugetul de stat şi fonduri externe nerambursabile.
Reporter: În ce stadiu se află proiectul care vizează realizarea tronsonului Eroilor-Universitate?
Mariana Miclăuş: În prezent se derulează contractul de servicii de proiectare şi asistenţă tehnică aferent obiectivului de investiţii Magistrala 5 (Drumul Taberei - Pantelimon), Secţiunea 2 Eroilor (PS Opera - Piaţa Iancului), cu termen de finalizare anul 2023.
Reporter: Ce obiective are compania pentru magistrala care va uni Bucureştiul de Voluntari?
Mariana Miclăuş: Proiectul Magistrala 7 Tronsonul Voluntari - Bragadiru va putea asigura interconectarea între două zone populate din SV şi NE capitalei. Este un proiect de investiţii având ca termen pentru demararea procedurilor specifice anul 2030.
Reporter: Câţi bani încasează compania, anual, din biletele şi abonamentele vândute?
Mariana Miclăuş: În anul 2021 societatea Metrorex a încasat din activitatea de transport călători cu metroul suma de 171.996,13 mii lei.
Reporter: Câţi pasageri circulă, anual, cu metroul?
Mariana Miclăuş: În anul 2021 societatea Metrorex a înregistrat un număr de 91.150.171 călători transportaţi cu metroul.
Reporter: Care a fost cifra de afaceri a companiei, în 2021?
Mariana Miclăuş: Cifra de afaceri a companiei la 31 decembrie 2021 a fost de 1.012.891.796 lei.
Reporter: Mulţumesc!
(Interviu preluat din Revista BURSA Construcţiilor)