După o creştere cu 22 de procente până la jumătatea anului 2008, consumul casnic în gospodării a crescut cu numai 17% în moneda naţională pentru primele şase luni din 2009. "Factorul care a contribuit cel mai mult la evoluţia trendului de bunuri de larg consum a fost creşterea în valoare a coşului de cumpărături, influenţată de creşterea preţului şi susţinută de un volum mai mare achiziţionat", declară Andi Dumitrescu, director general GfK România.
Produsele de îngrijire personală şi de întreţinere a locuinţei au înregistrat creşterea cea mai dinamică în valoare, de 19% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, devansând creşterea alimentelor şi a băuturilor cu 2%, acestea înregistrând un plus de 17% în moneda naţională.
Tabletele de ciocolată sunt printre cele mai dinamice categorii din coşul produselor alimentare. Influenţată în primul rând de creşterea frecvenţei de cumpărare, categoria a înregistrat o evoluţie pozitivă în volum, puţin peste 20% în prima jumătate a anului comparativ cu perioada similară din 2008.
Dintre produsele de bază monitorizate, uleiul s-a menţinut relativ constant (+2%), în condiţiile în care preţul plătit de consumatori a scăzut cu peste 15%.
În segmentul băuturilor non-alcoolice, cafeaua măcinată şi apa minerală sunt printre categoriile ce nu şi-au diminuat ratele de creştere, atingând volume cu aproape 9% mai mari decât în prima jumătate a lui 2008. Gospodăriile au achiziţionat mai des cafea măcinată şi au mărit cantitatea de apă minerală la fiecare act de cumpărare.
Pe de altă parte, sucurile necarbogazoase - o categorie "vedetă" a anului trecut în ceea ce priveşte ritmul de creştere în volum (peste 20%) a înregistrat o creştere de sub 5%.
În coşul produselor non-alimentare, printre categoriile care au înregistrat creşteri în volum se numără produsele universale de curăţenie (peste 5%), balsamul de rufe sau produsele de curăţat geamuri (ambele cu peste 10%). Din segmentul produselor de îngrijire personală, deodorantele şi şamponul se află în continuare pe un trend ascendent, înregistrând creşteri în volum în jur de 5%.
Studiul are la bază informaţii obţinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 categorii de bunuri de larg consum prin intermediul cercetării de tip Panel de Consumatori a GfK România, având la bază un eşantion de 2.200 gospodării, reprezentativ naţional. Informaţiile se referă la primele şase luni ale anului 2009, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent.