Reporter: Când urmează să fie aprobat PMUD?
Marian Petrache: Planul de Mobilitate Urbană Durabilă se află în etapa de informare şi consultare. În perioada următoare va fi iniţiată procedura de evaluare a impactului asupra mediului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. După finalizarea acestor etape, PMUD va fi supus aprobării Consiliului Judeţean Ilfov şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
Trebuie menţionat că Bucureştiul este ca un om care nu mai poate respira. Toată lumea vede că oraşul este închis, nu mai poate respira din cauza aglomeraţiei, a smogului etc.
Marian Petrache: Dacă, acum, nu se iau măsuri şi nu se spune stop, nu se aplică o strategie care să permită oraşului o dezvoltare armonioasă, atunci mai târziu va fi mult prea târziu".
Reporter: Ce feed-back aveţi până în acest moment, ca urmare a dezbaterii PMUD?
Marian Petrache: Locuitorii şi agenţii economici înregistraţi în Regiunea Bucureşti-Ilfov arată un interes deosebit pentru PMUD. CJ Ilfov a organizat în data de 16 ianuarie o sesiune de consultare cu reprezentanţii societăţii civile şi ai mediului privat, eveniment la care au participat aproximativ 180 de persoane. În paralel, desfăşurăm o campanie de informare pe social media care înregistrează sute de vizualizări. Primim în continuare propuneri de modificări şi completări ale PMUD, propuneri pe care experţii BERD le evaluează şi le transmit consultanţilor în vederea integrării în versiunea finală a acestui document.
Reporter: Când ar putea fi realizate primele obiective şi care ar fi acestea?
Marian Petrache: Implementarea PMUD este structurată pentru perioada 2016-2030, astfel că putem vorbi despre atingerea obiectivelor abia către sfârşitul acestei perioade. Totuşi, trebuie să facem distincţia între obiectivele soft şi obiectivele de infrastructură. Dintre primele, esenţiale pentru implementarea PMUD, dar fără efecte vizibile în rândul populaţiei, menţionez înfiinţarea Autorităţii de Transport Metropolitan Bucureşti, reorganizarea RATB în companie comercială, precum şi efectuarea unor schimbări legislative necesare asigurării unui transport urban durabil. Conform PMUD, aceste obiective ar trebui să fie atinse până în 2018. Concomitent, vor fi pregătite şi investiţiile structurale al căror termen de realizare nu va fi mai devreme de 2020.
Cea mai mare parte a fondurilor destinate proiectelor de infrastructură din PMUD sunt alocate investiţiilor noi, dar şi lucrărilor de modernizare/extindere a infrastructurilor existente. De asemenea, lucrările de întreţinere sunt necesare menţinerii în stare bună a infrastructurilor existente, reprezentând, de altfel, o obligaţie a administratorilor acestora. Absenţa unor lucrări de întreţinere constante ar putea conduce către un program de reparaţii capitale, mult mai costisitor pentru bugetul public.
Reporter: De câţi bani va fi nevoie pentru implementarea PMUD?
Marian Petrache: Bugetul estimativ alocat investiţiilor propuse prin PMUD este în valoare de 6,83 miliarde euro.
Reporter: De unde intenţionaţi să procuraţi banii?
Marian Petrache: Conform prevederilor PMUD, sursele de finanţare a proiectelor propuse sunt: Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020; Programul Operaţional Regional 2014-2020; bugetul de stat; bugete locale; parteneriate public-private, împrumuturi BEI, BERD, Banca Mondială, Planul Juncker.
Reporter: Care este bugetul de investiţii de care dispune CJ Ilfov în acest an?
Marian Petrache: Bugetul de investiţii al CJ Ilfov care urmează să fie propus spre aprobare este de 143,54 milioane lei.
Reporter: Cât din totalul fondurilor vin de la UE si ce proiecte derulaţi de aceşti bani?
Marian Petrache: Prin intermediul Programului Operaţional Regional, Regiunii Bucureşti - Ilfov i-a fost stabilită o sumă de aproximativ 150 de milioane de euro, pentru derularea unor proiecte incluse în PMUD, sumă pe care intenţionăm să o alocăm realizării a trei proiecte: Reabilitarea şi modernizarea DJ 101 Baloteşti - Sitaru; Realizarea infrastructurii rutiere şi achiziţia de mijloace de transport pentru Linia Autobuz rapid/BRT 2: Măgurele-Gara de Nord; Îmbunătăţirea operării şi întreţinerii autobuzelor şi a cerinţelor pentru flota de autobuze, inclusiv achiziţia de autobuze.
În cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare, valoarea totală a proiectelor propuse pentru implementate în Regiunea Bucureşti - Ilfov şi incluse în portofoliul de proiecte al programului este de 1,47 milioane euro. Acestea sunt: Modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord - Aeroport Henri Coandă; Fazarea proiectului Linia de metrou Magistrala 5 - Secţiunea Râul Doamnei - Eroilor, inclusiv Valea Ialomiţei; Îmbunătăţirea serviciilor de transport public de călători cu metroul pe Magistrala 2 Berceni-Pipera; Fazarea proiectului Magistrala 4 Racordul 2 Secţiunea Parc Bazilescu- Străuleşti; Fazarea proiectului Modernizarea instalaţiilor de ventilare de la metrou; Fazarea proiectului Modernizarea instalatiilor de acces la metrou; Magistrala 6 (1 Mai-Otopeni); Magistrala 5 (Secţiunea Eroilor - Universitate - Piaţa Iancului); Modernizarea centurii de sud Bucureşti - 4 benzi; Legătura A3 - Aeroport Henri Coandă.
Consiliul Judeţean Ilfov va demara anul acesta mai multe lucrări de investiţii, dintre care amintesc: Reabilitarea şi modernizarea DJ 101 Baloteşti-Sitaru; Reabilitarea şi modernizarea DJ 401 Berceni-Vidra; Reabilitarea şi modernizarea DJ 401 A Vidra-Domneşti; Reabilitarea şi modernizarea Spitalului de Obstetrică şi Ginecologie Dr. Maria Burghele, Buftea; Reabilitarea şi modernizarea Spitalului de Psihiatrie "Eftimie Diamandescu", Bălăceanca; Reabilitarea şi modernizarea Spitalului Clinic de Urgenţă Ilfov, corpurile A,C,E,G; Reabilitarea şi introducerea în circuitul turistic a Mânăstirii Căldăruşani; Reabilitarea şi introducerea în circuitul turistic a Palatului Ghica-Căciulaţi; Elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru realizarea Parcului Ştiinţific Măgurele; Elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru realizarea Bucharest-Ilfov Multimodal Hub.
Reporter: Care sunt cele mai importante proiecte de infrastructură aflate în execuţie?
Marian Petrache: În ultimii ani, CJI a derulat o amplă campanie de investiţii, atât din fonduri structurale nerambursabile, cât şi din fonduri proprii. În prezent, cele mai importante obiective de investiţii aflate în execuţie sunt: Lucrări având diverse obiective de investiţii derulate în comun cu Consiliile Locale din judeţul Ilfov prin intermediul Acordurilor de Asociere, în valoare de aproximativ 100.000.000 lei; Reabilitare, modernizare şi echipare Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Ilfov; Reabilitarea, modernizarea, dezvoltarea, extinderea şi echiparea infrastructurii sociale la Centrul Medico-Social Domneşti; Reabilitarea şi modernizarea DJ 602 Domneşti - Ciorogârla; Reabilitarea şi modernizarea DJ 100 Ştefăneştii de Jos - Afumaţi.
Reporter: Care este strategia CJ Ilfov pentru atragerea fondurilor europene?
Marian Petrache: CJ Ilfov a aprobat, în ianuarie 2014, Strategia de Dezvoltare a Judeţului Ilfov "Orizont 2020", document care stabileşte cadrul investiţional asociat dezvoltării socio-economice a judeţului pentru perioada 2014-2020. Nu întâmplător această perioadă se suprapune Cadrului Financiar Multianual 2014-2020, majoritatea investiţiilor incluse în strategie vizând atragerea unor fonduri structurale nerambursabile. În acest scop, în perioada 2015-2016, direcţiile specializate ale CJ Ilfov pregătesc documentaţiile tehnico-economice necesare accesării fondurilor nermabursabile: studii de fezabilitate, proiecte tehnice, caiete de sarcini, documentaţii de atribuire a contractelor de achiziţie publică. Pregătim un portofoliu de proiecte ce vor fi transmise în vederea obţinerii unor finanţări nerambursabile, imediat ce sesiunile de depunere a dosarelor vor fi deschise.
Reporter: Care sunt proiectele de infrastructură pe care le veţi implementa împreună cu Prmăria Capitalei, în 2016 şi în următorii ani?
Marian Petrache: Dintotdeauna am încercat să avem o relaţie partenerială deschisă cu Primăria Municipiului Bucureşti. Situaţia geografică şi economică actuală ne obligă la o legătură indisolubilă, aşa că majoritatea proiectelor de dezvoltare ale fiecăreia trebuie privite din perspectiva impactului regional. Pentru perioada următoare dorim să derulăm mai multe proiecte comune, înscrise deja pe agenda discuţiilor dintre cele două administraţii: Realizarea infrastructurii rutiere şi achiziţia de mijloace de transport pentru Linia Autobuz rapid/BRT 2: Magurele-Gara de Nord; Îmbunătăţirea operării şi întreţinerii autobuzelor şi a cerinţelor pentru flota de autobuze inclusiv achiziţia de autobuze; Înfiinţarea reţelei de biciclete utilitare: piste de biciclete şi locuri de parcare; Înfiinţarea reţelei de agrement pentru biciclete: piste de biciclete şi locuri de parcare; Construirea incineratorului de deşeuri regional Bucureşti-Ilfov; Elaborarea şi implementarea unei strategii commune privind rezolvarea situaţiei câinilor comunitari; Pregătirea candidaturii Regiunii Bucureşti-Ilfov pentru desemnarea Capitalei Europene a Culturii 2021; Dezvoltarea şi dotarea cu echipamente a bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă în Regiunea Bucureşti-Ilfov.
Reporter: Care sunt obiectivele prioritare?
Marian Petrache: Obiectivul prioritar al PMUD este realizarea unui sistem de transport public integrat la nivelul Regiunii Bucureşti-Ilfov. Toate măsurile şi proiectele propuse în acest document de importanţă organică pentru dezvoltarea regiunii converg către atingerea acestui obiectiv, vizat atât de noi, cât şi, sperăm, de Primăria Municipiului Bucureşti.
Reporter: În ce stadiu este proiectul de realizare a Zonei Metropolitane a Bucureştiului?
Marian Petrache: Tema înfiinţării Zonei Metropolitane Bucureşti îmbogăţeşte agenda discuţiilor diferitelor structuri administrative locale sau centrale de mai mult de zece ani. Putem spune că un prim pas ar putea fi înfiinţarea Autorităţii de Transport Metropolitan Bucureşti, în forma prevăzută în PMUD. De altfel, aceasta este şi una dintre recomandările studiului Băncii Mondiale din 2013, "Oraşe Competitive", unul din studiile care fundamentează Strategia de Dezvoltare Teritorială a României. Strategia de Dezvoltare Teritorială a României propune printre acţiunile strategice prioritare "Instituirea şi operaţionalizarea zonei metropolitane Bucureşti", incluzând proiectele propuse prin PMUD.
Reporter: Mulţumesc!
1. Bucurestiul este o cloaca
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 01.03.2016, 11:25)
Capitala trebuie mutata la Alba Iulia.
2. Opinia mea
(mesaj trimis de Nita Constantin în data de 01.03.2016, 19:38)
Este un proiect care ar trebii sa atragă atenția tuturor mai ales celor implicați, un proiect de viitor care noi consilierii județului Ilfov suntem de acord si sprijinim președintele Jud Ilfov să-l ducă la îndeplinire