Cursa pentru zborurile spaţiale e mai mult decât o bătălie pentru glorie, atenţie sau profit. Putem bănui că este, de asemenea, o competiţie în care personalitatea unora dintre cei mai cunoscuţi miliardari ai lumii joacă, de asemenea, un rol. Spaţiul provoacă imaginaţia, devenind un teritoriu râvnit, iar progresul tehnologic a permis iniţiativei private să se desfăşoare în zone rezervate înainte unor proiecte statale. Astfel, primul zbor cu oameni la bord realizat de naveta Eve a Virgin Galactic seamănă cu o victorie neaşteptată a unui concurent aflat cu puţină vreme înainte într-o zonă de semi-umbră, chiar în timp ce în prim-plan se aflau Elon Musk (SpaceX) şi Jeff Bezos (Blue Origin), arată Claudiu Cazacu.
Pentru pieţele de capital, unde doar Virgin Galactic este prezentă (simbol SPCE), veştile despre ceilalţi doi concurenţi au o influenţă indirectă semnificativă, dar, evident, secundară. Primul zbor cu "turişti spaţiali" înseamnă o reuşită de imagine care se poate transforma în venituri financiare reale, mai devreme decât ar fi fost de aşteptat. Într-un parcurs optimist, anii următori ar putea aduce o înflorire a domeniului. Cu siguranţă, şanse bune de a participa la dorinţa de a vedea Pământul şi Universul din cosmos au şi demersurile lui Bezos şi Musk.
Ambiţia SpaceX merge, de fapt, mult mai departe, trimiterea de oameni spre Marte atinge conotaţii simbolice diferite, având în acelaşi timp un cost de cel puţin câteva ordine de mărime. Un oraş construit pe Marte ar putea costa, potrivit fondatorului companiei, între 100 mld. şi 10.000 de mld. (10 trilioane de dolari). Mai aproape de Pământ, vizitarea staţiei spaţiale costă 55 milioane de dolari. La licitaţia pentru un loc în zborul cu pasageri al Blue Origin s-a atins preţul de 28 de milioane de dolari. Prin comparaţie, biletele SPCE sunt cu mult mai "ieftine", explică analistul XTB.
De la venituri 0 şi cheltuieli de aproape 300 mil. dolari în ultimele 12 luni, SPCE ar putea ajunge la venituri de 25-30 de milioane de dolari în 2023, potrivit estimărilor noastre. Media veniturilor estimate, potrivit analiştilor citaţi de Barrons, se situează la 555 mil. de dolari în 2025. Cu toate acestea, o profitabilitate care să justifice nivelul de capitalizare actual, de 11.8 mld de dolari (la închiderea de vineri, de 49.20 dolari/acţiune) este încă foarte departe, se evidenţiază în analiza casei de brokeraj.
Până în 2022 mai sunt programate cel puţin două zboruri de test. Aproximativ 600 de doritori ar fi rezervat deja loc pentru o excursie de mai puţin de o oră la altitudine de peste 53 de mile (86 de km) la preţul de 250 mii de dolari. În cele din urmă, compania speră să poată duce preţul la 40 de mii de dolari, şi să poată efectua 400 de zboruri anual, prin lărgirea flotei şi economii de scală.
Merită observat, deşi nu e surprinzător, că SPCE a devenit unul dintre titlurile discutate pe forumurile de noi investitori, deseori cu entuziasm debordant şi fără mare atenţie acordată cifrelor sau prognozelor referitoare la profitabilitate. Glumele despre decolarea preţului asemănătoare cu cea a rachetei au inspirat, se pare, nu doar o serie de "meme", ci şi o ascensiune foarte rapidă a cotaţiilor. De la 14.27 dolari, minimul din 10 mai, până la vârful de 57.51 din 28 iunie, aprecierea este de 4 ori. Cu toată euforia lansării, care a dus la o creştere luni, în pre-deschidere, piaţa nu pare pregătită să susţină nivelurile actuale.
Pe termen lung, potrivit UBS, piaţa va ajunge la o valoare de 3 mld. dolari în 2030. Ar fi posibil ca, la niveluri rezonabile de profitabilitate, sute de milioane de dolari să poată fi împărţite la cel puţin trei companii. Multiplii actuali pentru o singură companie ţin, totuşi, de "stratosferă", cu toate perspectivele foarte favorabile pentru sector în general.
Septembrie e momentul programat al lansării unei navete SpaceX cu vizitatori la bord. Jeff Bezos urmează să zboare în spaţiul cosmic pe 20 iulie. Până atunci, pare a fi suficient timp pentru o "răcorire" a pieţei acţiunilor SPCE. Deja, sesiunea de luni a adus un indiciu limpede: deşi zborul a fost unul de succes, acţiunea, pe plus iniţial, a închis ziua cu un minus de 16%.
Timpul zborurilor spaţiale profitabile va veni. Este probabil ca, până atunci, investitorii cu orizont mai scurt de 7-10 ani, să aibă parte de numeroase episoade corective, concluzioniază Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România.
1. Titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.07.2021, 16:25)
Cine zboara in spatiu, poate ramane acolo, n'o sa le ducem dorul.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.07.2021, 18:52)
Banii investiti zilelea acestea in noile companii se duc tot in spatiu: sigur n-o sa le ducem si lor dorul?
1.2. Titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Protaru în data de 13.07.2021, 21:52)
Habar n'am. Nu am obiceiul sa numar banii din buzunarele altora. Si drept vorbind, la cat de multi bani au unii, nici nu as reusi sa'i numar :))