Pe ordinea de zi a şedinţei de plen a Senatului, care a avut loc ieri, s-a aflat un proiect de lege prin care este completat art. 32 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărăriii şi securităţii. Conform actului normativ, la art. 32 a fost introdus alineatul 3 care prevede: "Oferta trebuie să conţină şi propunerea de offset. Ulterior semnării contractului, propunerea de offset va fi supusă negocierii potrivit normelor în vigoare".
Proiectul de act normativ a fost iniţiat în contextul în care ţara noastră s-a angajat să cheltuiască anual 2% din PIB pentru înzestrarea Armatei Române, fapt ce apare şi în expunerea de motive.
Referitor la acest aspect, senatorul Vergil Chiţac, amiral şi fost rector al Academiei Navale Mircea cel Bătrân a declarat pentru Ziarul BURSA: "Ţara noastră a cheltuit anul trecut cel mai puţin din cele 10 miliarde de euro alocate pentru înzestrarea Armatei. Am dat câteva tranşe pentru sistemul Patriot, dar restul programelor sunt în stand-by: contractele sunt contestate, achiziţia corvetelor se află pe masa Parchetului, etc.. Anul trecut ne-am făcut de râs pentru că nu am cheltuit 2% din PIB pentru înzestrarea Armatei".
În expunerea de motive, iniţiatorii proiectului susţin că, pe lângă înzestrarea efectivă a Armatei Române, un aspect esenţial pentru dezvoltarea sistemului naţional de apărare îl reprezintă cooperarea industrială generată în programele offset, transferul de tehnologie şi crearea de capacităţi industriale moderne. Iniţiatorii actului normativ mai arată că, pentru industria românească, offsetul reprezintă posibilitatea de a realiza parteneriate, retehnologizare şi dezvoltare, iar acest lucru se va traduce în industria militară şi civilă prin acordarea de licenţe de producţie, parteneriate între firme româneşti şi firme de renume internaţional din domeniul producţiei de echipament şi tehnică militară, investiţii în infrastructura industrială, cercetare şi dezvoltare. Senatorii precizează că, în ţara noastră, legislaţia în vigoare prevede un offset de 80% din valoarea contractului de achiziţie, dar până în prezent nu au existat clare de dezvoltare industrială.
Faţă de aceste argumente, senatorul Vergil Chiţac susţine: "În privinţa noului act normativ, este clar că trebuie să extragem ceva din banii alocaţi în acest domeniu şi să îi ducem către industria de armament şi industria civilă cu utilizare duală. Însă mecanismul offset nu se poate aplica în toate cazurile".
Domnia sa arată că la sistemul Patriot nu se poate vorbi nici măcar despre transfer de tehnologie şi susţine că offsetul a constituit pentru Polonia baza pe care şi-a dezvoltat un complex de cercetare în domeniul militar.
Cu toate acestea, senatorul Vergil Chiţac afirmă: "Nu cred că fiecare contract trebuie supus compensării prin mecanismul offset. Dacă ai nevoie să achiziţionezi urgent ceva, nu îi poţi impune ofertantului să pregătească şi partea de offset. De ce să stabilim acest lucru prin lege, când Guvernul, atunci când adoptă hotărârea prin care stabileşte o achiziţie de tehnică militară poate impune în respectivul act normativ şi condiţiile privind partea de offset?".
Surse din domeniul achiziţiei de armament şi tehnică militară susţin că impunerea respectivei clauze privind offsetul va duce la subiectivitatea atribuirii de către Guvern şi de Ministerul Economiei a contractelor din acest domeniu.
"Prevederea legislativă poate conduce la contestarea anumitor achiziţii. Pot apărea firme care să ofere clauze offset nerealiste, care nu pot fi puse în practică, dar pe baza lor să câştige achiziţia publică. Introducerea unei asemenea clauze duce la subiectivitate şi în niciun caz la obiectivtatea ce ar trebui să fie caracteristică acestui domeniu atât de important pentru apărarea şi siguranţa naţională", ne-au transmis reprezentanţii unor firme care se ocupă de producţia de echipament şi tehnică militară.
Rămâne de văzut cât va conta propunerea de offset în atribuirea acestor contracte, mai ales că, aşa cum prevede actul normativ, ea va fi supusă negocierii ulterior semnării contractului de achiziţie publică.