Proiectul de Lege privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social (CES) conţine numeroase disfuncţionalităţi, acesta nereuşind să rezolve problemele reale care împiedică funcţionarea instituţiei, se arată într-un comunicat al Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), trimis Redacţiei.
Potrivit CNIPMMR, principala cauză a nefuncţionării CES-ului este reprezentată de constituirea şi convocarea noului plen al instituţiei, deoarece în forma iniţială a Legii nr. 248/2013 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social, se prevedea în mod defectuos că vechiul plen validează noul plen şi îşi continuă activitatea până la convocarea noului plen, creându-se o situaţie controversată, în care vechii membri trebuiau să valideze noi membri ai CES, care urmau să-i înlocuiască.
Propunerea CNIPMMR a fost de reglementare a constituirii de drept a noului plen pentru asigurarea continuităţii activităţii CES, fără întreruperea activităţii, cu eliminarea procedurilor de validare de către vechiul plen a noului plen, în condiţiile desemnării membrilor de către fiecare parte, potrivit regulilor de procedură stabilite, pentru eliminarea blocajelor generate de o procedură de validare nejustificată.
"O mare problemă creată de proiectul de lege adoptat de Guvern este reprezentată de reglementarea dizolvării de drept a plenului CES, cu sancţionarea celor prezenţi pentru absenţa reprezentanţilor unor organizaţii.(...) Prin aceste reglementări se ajunge în situaţia în care o parte poate forţa dizolvarea plenului CES, prin neprezentarea la 5 convocări consecutive, plenul fiind dizolvat de drept, cei prezenţi neputând împiedica această situaţie. Astfel, dacă 11 membri dintr-o parte, din totalul de 45 ai plenului, nu sunt prezenţi, sancţiunea în mod paradoxal se aplică membrilor prezenţi, care îşi îndeplinesc obligaţiile, şi nu celor care lipsesc", precizează comunicatul.
Florin Jianu, preşedintele CNIPMMR, a afirmat: "Modelul după care CNIPMMR s-a inspirat pentru propunerile efectuate a fost cel al Comitetului Economic şi Social European, organ consultativ al Uniunii Europene, în cadrul căruia există trei grupuri - angajatori, lucrători şi societate civilă - cu un număr de 350 de membri din 28 de ţări şi care funcţionează neîntrerupt de la înfiinţare, din 1957. Din cele 19 amendamente făcute de CNIPMMR, unul singur a fost luat în considerare. Una dintre propunerile care nu au fost luate în considerare este ca funcţia de preşedinte să fie asigurată prin rotaţie, pentru o perioadă de doi ani, de o persoană desemnată de fiecare parte reprezentată, în ordinea stabilită de lege (propunerea a avut în vedere practica de la nivelul CESE)".
Potrivit lui Florin Jianu, noul proiect de Lege privind Consiliul Economic şi Social (CES) nu rezolvă niciuna dintre problemele cu care se confruntă instituţia, deblocarea activităţii CES neprimind nicio soluţie, partenerii sociali şi membrii societăţii civile care doresc să participe activ la lucrările CES fiind în continuare lipsiţi de acest drept.
Guvernul României a adoptat în cadrul şedinţei din 29 noiembrie 2016 proiectul de lege privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social şi desemnarea reprezentanţilor României în Comitetul Economic şi Social European.