Agenţiile de rating româneşti care vor să evalueze eminenţii din piaţa de capital trebuie să aibă proceduri de confidenţialitate, acţionari independenţi şi să respecte metodologia de evaluare pentru a fi aprobate de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (CNVM), informează CNVM.
"Instrucţiunea stabileşte criteriile de agreare de către CNVM a agenţiilor de rating care evaluează şi notează emitenţii şi/sau instrumentele financiare tranzacţionate pe pieţele din România. Practic, sunt condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o agenţie de rating pentru a activa pe piaţa de capital din România", a declarat Bogdan Chetreanu membru în Comisie.
Reglementarea arbitrului pieţei, a fost alcătuită în conformitate cu prevederile art. 36 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital.
Proiectul de instrucţiune a fost publicat de arbitrul pieţei în luna martie. Principalele criterii pe care trebuie să le îndeplinească o agenţie de rating vizează calitatea şi integritatea procesului de rating, independenţa agenţiilor şi evitarea conflictului de interese.
Totodată, CNVM a stabilit şi criterii privind responsabilitatea agenţiilor de rating faţă de investitori şi emitenţi. Agenţiile vor fi obligate să adopte proceduri pentru protecţia informaţiilor confidenţiale transmise de companiile pe care le evaluează.
Ratingul trebuie acordat de către agenţia de rating şi nu de către un analist individual angajat al agenţie. În plus, ratingurile trebuie să reflecte toate informaţiile cunoscute şi considerate a fi relevante pentru şi în conformitate cu metodologia publicată.
Agenţia este obligată să facă public codul său de conduită şi să descrie modul în care prevederile acestuia implementează în întregime criteriile stabilite prin prezentade instrucţiunea CNVM.
Instrucţiunea CNVM precizează şi criteriile privind independenţa acţionarilor. Astfel, acţionarii seminificativ ai agenţiei de rating trebuie să fie independenţi. Potrivit regulilor CNVM casele de brokeraj, companiile de asigurări, instituţiile de credit, emitenţii de valori mobiliare nu pot fi acţionarii seminificativi ai unei agenţii de rating. În ceea ce priveşte directorii agenţiilor de rating, aceştia nu pot deţine o altă funcţie remunerată.
Agenţiile de rating trebuie să aibă o pagină de internet proprie pe care vor publica toate ratingurile acordate care au caracter public. Agenţiile vor trebui să menţină un rating pe site cel puţin până la data la care se întrerupe monitorizarea acestuia, menţionează intrucţiunea.
Instrucţiunea va intra în vigoare la data publicării acesteia şi a Ordinului de aprobare în Monitorul Oficial al României Partea I.