Multiplele probleme ale sistemului de învăţământ provoacă adesea drame. Coaliţia pentru Educaţie solicită reorganizarea activităţii în toate şcolile şi grădiniţele care vor rămâne cu WC-uri în curte, începând cu această toamnă. Se cere ca acestea fie să fie modernizate, fie să fie închise, fie să fie înlocuite cu construcţii noi: "Organizaţiile membre ale Coaliţiei pentru Educaţie fac apel la Executiv şi la autorităţile locale pentru ca, împreună, să rezolve de urgenţă problema şcolilor şi grădiniţelor cu WC-uri în curte. De ani de zile asistăm, repetat, la diferite angajamente de rezolvare a problemei spaţiilor de educaţie care continuă să aibă wc-uri tradiţionale, fără canalizare, în curţile şcolilor din mediul rural. Acestea au fost inventariate, au existat alocări bugetare, iniţiative guvernamentale. Ultimul anunţ, asociat Bugetului de Stat pentru anul 2019, a menţionat asumarea unui program naţional de instalare de grupuri sanitare predefinite, din containere sanitare. Timpul proiectelor din cuvinte şi hârtii şi al plângerilor că nu sunt bani trebuie să aibă un sfârşit şi acesta trebuie să fie 1 septembrie 2019. Solicităm reorganizarea activităţii în toate şcolile si grădiniţele care vor rămâne cu WC-uri în curte, începând cu această toamnă!".
Coaliţia pentru Educaţie propune şi primele soluţii: "Credem că una dintre soluţii este ca primăriile să se asocieze şi să asigure, împreună, şcoli cu condiţii civilizate şi catedre care să aibă profesori stabili. La fel este în serviciile sociale, sprijin pentru vârstnici, educaţie pe tot parcursul vieţii. Acestea ar trebui să fie standarde de bază în 2019 şi o obligaţie asumată de administraţia centrală şi locală. Doar punând resurse împreună, vor putea fi asigurate servicii de calitate - de exemplu, o cantină publică care deserveşte trei comune, poate folosi alimente locale şi, mai ales, poate livra calitate, mai mult decât orice alte soluţii cu furnizori de la distanţă şi proceduri de achiziţii reluate iar şi iar. Am constatat că suntem afectaţi de moartea copilului de 3 ani şi am decis să nu acceptăm această situaţie, din nou, ca pe un accident. Oricât de mult am fi pe teren - şi avem organizaţii care inclusiv au construit sau renovat infrastructura educaţională, realitatea este că ONG-urile nu îşi pot asuma nici ieşirea din noroaie şi, cu tristeţe, nici ieşirea din «rahat»".
Reprezentanţii Coaliţiei afirmă că nu mai pot fi acceptate explicaţiile într-un astfel de accident: "Suntem în 2019, aceste şcoli nu trebuie să funcţioneze astfel. Aşa cum, de exemplu, educatoarele nu trebuie să rămână singure cu copiii peste zi în grădiniţe izolate. Finanţarea diferenţiată pentru rural trebuie să înceapă imediat. O şcoală bună înseamnă un număr minim de elevi şi un procent diferit de cheltuieli materiale, pentru că doar astfel pot fi concentrate resurse şi pot fi livrate servicii de calitate. Accidentul de luni este responsabilitatea unui sistem slab gestionat şi sub-finanţat, nu doar a unui director sau a unui educator. Accidente se pot întâmpla. (...) Decidenţii refuză, din politicianism, pentru mize electorale şi veşnicie la putere şi "borcanul cu miere", să le aplice. Faptul că în 24 de ore de la eveniment niciunul din partide nu a ieşit cu o poziţie publică pe subiect arată aroganţă şi lipsă de interes - nu le pasă, doar nu e treaba lor... Faptul că nici un factor de decizie central sau local nu ştie şi nu îşi cere niciodată scuze, nu îşi asumă responsabilitatea în astfel de situaţii, arată dispreţ şi lipsă de interes. Până în septembrie, la fiecare eveniment public şi în fiecare zi vom aminti întâmplarea aceasta ca pe o numărătoare a zilelor în care statul român alege să nu facă ceea ce trebuie făcut".
Un copil de trei ani a murit, luni, după ce a căzut în fosa septică din curtea unei şcoli din comuna ieşeană Brăieşti. Fosa nu era asigurată corespunzător. Ulterior, directorul şcolii a fost demis, iar Ministerul Educaţiei Naţionale a anunţat că s-a dispus numirea unei comisii de cercetare disciplinară internă. Preşedintele Klaus Iohannis a transmis că tragedia este dureroasă şi revoltătoare, iar această dramă, care din nefericire nu este un caz singular, arată că, în continuare, în multe şcoli din România siguranţa spaţiului educaţional nu este garantată şi nici nu reprezintă o prioritate.