Comisia Europeană a lansat dezbaterea privind reformarea procesului decizional în anumite domenii ale politicii fiscale a Uniunii Europene, care în prezent necesită unanimitate în rândul statelor membre. Adesea, unanimitatea nu poate fi atinsă cu privire la iniţiativele fiscale cruciale şi poate duce la întârzieri costisitoa-re şi la politici sub nivelul optim. Proiectul propune o foaie de parcurs pentru trecerea progresivă şi orientată la votul cu majoritate calificată în cadrul procedurii legislative ordinare în anumite domenii ale politicii fiscale comune a UE.
În cadrul votului cu majoritate calificată, statele membre ar fi în măsură să ajungă la compromisuri mai rapide, mai eficace şi mai democratice în materie de fiscalitate, valorificând întregul potenţial al acestui domeniu de politică.
Comisia nu propune nicio modificare a competenţelor UE în domeniul fiscal sau a drepturilor statelor membre de a stabili după cum consideră de cuviinţă cotele de impozitare a persoanelor fizice sau a întreprinderilor. În schimb, scopul este de a permite statelor membre să îşi exercite mai eficient suveranitatea deja partajată, astfel încât provocările comune să poată fi abordate mai rapid.
Preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, a declarat: "Economiile noastre din ce în ce mai globalizate au nevoie de sisteme fiscale moderne şi ambiţioase. Rămân în continuare un susţinător ferm al trecerii la votul cu majoritate calificată şi la un rol mai important al Parlamentului European privind viitorul comun al impozitării în Uniunea noastră."
Comisarul pentru afaceri economice şi financiare, impozitare şi vamă, Pierre Moscovici, a declarat: "UE a avut un rol în politica fiscală încă de la originile Comunităţii, în urmă cu şase decenii. Cu toate acestea, dacă în anii 1950 unanimitatea celor şase state membre avea un sens în acest domeniu, în prezent ea nu mai este justificată. Regula unanimităţii în domeniul fiscal pare din ce în ce mai mult a fi anacronică din punct de vedere politic, problematică din punct de vedere juridic şi contraproductivă din punct de vedere economic".
Comisia solicită liderilor UE, Parlamentului European şi altor părţi interesate să evalueze posibilitatea unei evoluţii treptate, în patru etape, către luarea de decizii pe baza votului cu majoritate calificată.
În etapa 1, statele membre ar conveni asupra trecerii la luarea de decizii cu majoritate calificată în cazul măsurilor de îmbunătăţire a cooperării şi a asistenţei reciproce între statele membre în combaterea fraudei fiscale, a evaziunii fiscale, precum şi în cazul iniţiativelor administrative pentru întreprinderile din UE, precum obligaţiile de raportare armonizate. Etapa 2 ar introduce majoritatea calificată ca instrument util pentru avansarea măsurilor în care fiscalitatea sprijină alte obiective de politică, de exemplu, combaterea schimbărilor climatice, protecţia mediului sau ameliorarea sănătăţii publice.
Utilizarea votului cu majoritate calificată în cadrul etapei 3 ar contribui la modernizarea normelor UE deja armonizate, precum normele privind TVA-ul şi accizele. Etapa 4 ar permite trecerea la votul cu majoritate calificată pentru proiecte fiscale majore, cum ar fi baza fiscală consolidată comună a societăţilor (CCCTB) şi un nou sistem de impozitare a economiei digitale, care sunt necesare urgent pentru a asigura o impozitare echitabilă şi competitivă în UE.
Cele patru etape ar urma să intre în vigoare până la sfârşitul anului 2025.