Comisia Europeană doreşte crearea unei pieţe unice în domenil apărării, ce va include stabilirea şi securizarea lanţurilor de aprovizionare a industriei de apărare la nivelul blocului comunitar, cartografierea, monitorizarea, prioritizarea comenzilor, precum şi facilitarea exporturilor intra-UE, potrivit unui document consultat de Euractiv. Obiectivul "realizării unei pieţe unice şi eficiente a apărării" apare în concluziile provizorii ale summitului şefilor de stat şi de guvern de săptămâna viitoare, documentul consultat de sursa citată care arată că "strategia de securitate a aprovizionării fiecărui stat membru ar trebui să integreze treptat dimensiunea europeană şi să profite mai bine de unul dintre principalele atuuri ale Uniunii: piaţa unică".
Potrivit noului document, va fi adoptată o strategie industrială europeană de apărare (EDIS), care va avea drept scop creşterea cooperării în domeniul apărării şi flexibilizarea industriei.
Noua iniţiativă a apărut, după ce Thierry Breton, comisarul european pentru piaţa internă responsabil şi cu apărarea, care a încercat să propună, la începutul toamnei, o lege privind producţia europeană de apărare, bazată pe planul American Defense Production Act, a anunţat amânarea acesteia pentru anul viitor şi demararea unor consultări cu părţile interesate.
Sursa citată menţionează că ideea cartografierii şi securizării lanţurilor de aprovizionare a câştigat amploare în urma crizei măştilor din timpul pandemiei de Covid-19. Ca şi în cazul echipamentelor medicale, capacitatea de producţie a industriei de apărare se bazează pe lanţurile de aprovizionare europene şi internaţionale şi, prin urmare, este expusă la riscuri care nu pot fi controlate de producătorii finali.
"Aceste riscuri pentru statele membre pot fi atenuate prin guvernanţă la nivel european ", explică Comisia Europeană.
În consecinţă, în vremuri de criză , "funcţionarea pieţelor internaţionale se deteriorează în general (control mai strict al exporturilor, creşterea cererii, probleme de transport, exploatarea dependenţelor etc.) şi aprovizionările pentru industria de apărare, inclusiv livrarea de produse şi servicii de apărare, pot fi afectate semnificativ sau chiar întrerupte", precizează experţii Comisiei în documentul citat.
În chestionarul său trimis părţilor interesate, Executivul european prezintă propria viziune privind cartografierea blocajelor, dar şi soluţiile pentru facilitarea transferurilor de echipamente de apărare în cadrul UE şi forţarea industriilor să acorde prioritate comenzilor urgente din partea statelor, mai degrabă decât comenzilor comerciale.
Aceste propuneri de reglementare au fost toate respinse, în primăvara acestui an, de Consiliul UE, în timpul negocierilor privind Acţiunea de sprijinire a producţiei de muniţie (ASAP), care urmăreşte să răspundă nevoilor Ucrainei şi ale statelor membre.
În legătură cu viitoarea strategie pentru industria de apărare, sursa citată mai arată că Ursula von der Leyen, preşedintele Comisiei Europene, consideră că UE ar trebui să ţină cont de nevoile militare ale Ucrainei. Numai că Uniunea Europeană nu dispune de competenţele necesare pentru na formula comenzi sau pentru a produce echipamente de apărare şi nici nu are mecanisme de prioritizare a comenzilor.
De aceea, Comisia subliniază că, la nivel european, "pot apărea tensiuni asupra unor componente sau materii prime specifice, iar comenzile de apărare nu sunt neapărat prioritare din cauza concurenţei cu sectorul civil" care "poate constitui un dezavantaj semnificativ".
În chestionarul trimis părţilor interesate, companiile de apărare sunt consultate în special cu privire la "un mecanism de acordare a priorităţii lanţurilor de aprovizionare pentru apărare faţă de lanţurile de aprovizionare civile în perioade de criză", pentru a afla dacă acest lucru ar putea oferi un avantaj semnificativ pentru robusteţea lanţurilor de aprovizionare pentru apărare.
"O europenizare a lanţurilor de aprovizionare" ar avea multe avantaje, explică Comisia, inclusiv "oportunităţi de afaceri multiple" , economii de scară, crearea de locuri de muncă cu înaltă calificare şi un avantaj tehnologic.
Documentul consultat de sursa citată mai arată: "O piaţă europeană de echipamente de apărare mai integrată şi mai competitivă ar permite bazei industriale şi tehnologice europene de apărare să valorifice economiile de scară, îmbunătăţind astfel eficienţa organizaţiilor sale industriale. Pe scena internaţională, un regim european de aprovizionare sigur poate constitui un avantaj comparativ major şi ar putea stimula achiziţiile din UE".
Alte măsuri menţionate in propunerea Comisiei Europene privesc crearea de stocuri de echipamente de întreţinere şi reparaţii, piese de schimb critice, muniţii, rezerve, capacităţi flexibile de producţie şi punerea în comun şi partajarea capacităţilor industriale specifice.
Se mai menţionează includerea securităţii aprovizionării ca cerinţă pentru proiectele finanţate din Fondul European de Apărare (FED) , precum şi scutirea de TVA pentru achiziţia în comun de servicii de întreţinere şi reparaţii.
Ca exemple de cooperare sunt citate şi iniţiativele Nordic Defense Cooperation (NORDEFCO) şi stocurile RescEU, o rezervă europeană de capacitate, în contextul protecţiei civile.
1. viitorul
(mesaj trimis de esop în data de 08.12.2023, 12:50)
Nici federalizarea UE , nici crearea acestei piete comune la nivel militar , nici distrugerea tuturor echipamentelor militare invechite tehnologic , nici crearea unui NATO 2 in Pacific , nici extinderea UE si cea a NATOului European, nici readucerea Chinei la masa tratativelor carea acum accepta toate cerintele Europene , nici decuplarea in totalitate de Rusia,nici cresterea numarului de militari in NATOul ce apartine Europei , nici dezvoltarea devenita cutuma in PNRR , nici cresterea exponentiala a vinzarilor de armament (deja Franta a inlocuit Rusia ) , nici punerea in evidenta a inutilitatii ,deja devenita vizibila, a unor echipamente militare sovietice ce erau prezentate ca si noutati absolute (vezi cele care eludau legile fizicii )si care acum sunt retrase din circuitul de achizitie a multor natiuni de felul India si Pakistan , nici unitatea devenita si ea obligatorie in intreaga lume Occidentala , nici cresterea procentului din PIB oferit Armatelor Europene ,nu puteau fi facute fara ca Putin sa atace Ucraina .Nici o natiune nu ar fi acceptat .UE este marea beneficiara a tot ceea ce chiar acum se intimpla in lume .
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2023, 13:50)
"Comisia Europeană doreşte o piaţă unică a Apărării"
Comisia Europeană deja a aratat cum functioneaza o piata UNICA,
cu ocazia vaccinurilor Co-vid procurate de Ursula von der Leyen,
de la Pfitzer unde lucreaza sotiorul din "intamplare" si cu contracte
prin SMS pierdute si apoi contractele "secrizate" !!!
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2023, 15:18)
Achizitia de vaccinuri a fost facuta la pret foarte mic . Decizia cantitativa era cea statala iar perIcolul era urias .Ce faceam daca Pandemia crestea in intensitate si ea prelungea ? Fara vaccinuri eram intr-o groapa cu totii .
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2023, 15:31)
Nu-i pasa lui, ca el e Antivax si Anti-ue. E aurar rusofon!
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2023, 16:07)
La pret mic ptr. 5 ani de zile ??!!
nu sa pomenit in istoria medicinii pandemie asa lunga,
habar nu ai despre ce este vorbesti,
ramai la injurat AUR,acolo esti "cool"
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2023, 16:11)
Ursula von der Leyen are dosar penal la Parchetul European
si olandez in curs de cercetare ptr. coruptie cu ocazia contractarii
in numele UE ptr. vaccin Co-vid,
NEINFORMATULE
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2023, 19:55)
esti dus . doamna cu pricina candideaza pentru un nou mandat . habarnist .
2.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2023, 21:34)
"doamna cu pricina candideaza pentru un nou mandat" dar
probabil la NATO sau ONU, ca prima ptr. "lucrul bine facut"