• Este posibilă deschiderea celei de-a doua etape a procedurii de infringement
Comisia Europeană va lua în discuţie, în această săptămână, taxa de înmatriculare auto aplicată de România, au declarat surse din Comisie, fiind posibilă deschiderea celei de-a doua etape a procedurii de infringement, etapă care precede acţionarea la Curtea Europeană de Justiţie. Autorităţile române şi Comisia Europeană nu au reuşit, până în prezent, să ajungă la un acord privind modificările care ar urma să fie aduse taxei de înmatriculare, astfel încât aceasta să fie aliniată legislaţiei europene.
Partea română nu vrea să cedeze de la principiile care au stat la baza introducerii taxei, fiind dispusă să accepte consecinţele, ceea ce ar presupune, inclusiv, acţionarea României la Curtea Europeană de Justiţie, au declarat surse guvernamentale, citate de NewsIn.
Procedura deschisă împotriva României, în martie 2007, ar putea ajunge în etapa finală, care ar însemna trimiterea la Curtea Europeană de Justiţie, cel mai devreme în aprilie-mai, anul viitor, au precizat aceleaşi surse.
Guvernul doreşte să menţină taxa de înmatriculare într-o formulă care să respecte obiectivele pe care şi le-a propus atunci când a introdus-o în Codul Fiscal, respectiv limitarea numărului de autoturisme vechi şi poluante.
Potrivit surselor citate, autorităţile de la Bucureşti nu consideră că România s-ar afla într-o situaţie neobişnuită faţă de alte state membre, în eventualitatea în care Comisia va începe a doua etapă a procedurii de infringement sau va ajunge chiar să acţioneze România în instanţă.
Ministrul economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian, a admis, la sfârşitul săptămânii trecute, că între Comisia Europeană şi România există o diferenţă de opinii cu privire la taxa de înmatriculare şi a anunţat că, în perioada următoare, va merge la Bruxelles pentru a "urgenta" găsirea unei soluţii, întrucât ministerul nu a primit, până în prezent, un răspuns din partea forului european la propunerile de modificare.
Opinia Comisiei Europene, exprimată de purtătorul de cuvânt al comisarului pentru taxe, Maria Assimakopoulou, este contrară celor declarate de ministrul Vosganian.
La sfârşitul lunii octombrie, purtătorul de cuvânt preciza că, în timpul discuţiilor cu autorităţile române, Comisia consideră că a oferit suficiente elemente şi sugestii, astfel încât noul proiect legislativ să fie în conformitate cu legislaţia UE, şi că, în cazul în care România nu îşi aliniază legislaţia până la sfârşitul acestui an, Comisia va deschide a doua etapă a procedurii de infringement.
Totodată, purtătorul de cuvânt spunea că forul european nu trebuie să-şi dea acordul pe un proiect legislativ, întrucât rolul său este de îndrumare şi consiliere.
"Înainte de a lua o decizie finală în cadrul procedurii de infringement, Comisia aşteaptă transmiterea oficială a legislaţiei noi şi deja adoptate. Comisia nu încheie niciodată o procedură pe baza unui proiect legislativ care nu a intrat încă în vigoare", a mai arătat purtătorul de cuvânt.
Procedura de infrigement (încălcarea tratatului de aderare) prevede că, în situaţia în care guvernul român nu modifică taxa auto conform cerinţelor CE, forul european trece la a doua etapă, cea premergătoare acţionării la Curtea Europeană de Justiţie.
A doua etapă constă în transmiterea unei scrisori de argumentaţie, "reasoned opinion", care conţine recomandări precise ale modului în care trebuie modificată taxa. Dacă nici în urma scrisorii de argumentaţie, România nu se conformează rigorilor europene în materie, Comisia ar urma să înainteze cazul Curţii Europene de Justiţie.
Taxa de primă înmatriculare auto a devenit, din luna martie, obiectul unei proceduri de încălcare a tratatului, declanşată de Comisia Europeană.
CE apreciază că taxa de primă înmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare şi jurisprudenţei Curţii Europene. Principalele neajunsuri ale legislaţiei referitoare la taxa de înmatriculare auto, invocate de Comisia Europeană, sunt taxarea discriminatorie între maşinile la mâna a doua vândute de cetăţenii români şi cei din alte state membre UE, precum şi faptul că nivelul taxei depăşeşte valoarea reziduală sau de piaţă a maşinii în cazul celor foarte vechi.
Taxa de primă înmatriculare, în vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculează în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii. Nivelul taxei porneşte de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrică de 600 cmc, dotate cu euro 4 şi ajunge până la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de şase ani, fără catalizator şi cu o capacitate cilindrică de peste 3.000 cmc.