Plenul Camerei Deputaţilor a decis, ieri, înfiinţarea unei Comisii parlamentare de anchetă privind achiziţiile publice efectuate în sectorul sanitar în timpul stărilor de urgenţă şi de alertă pe teritoriul României, de către Ministerul Sănătăţii, direcţiile de sănătate publică şi alte instituţii aflate în subordinea ministerului de resort. Solicitarea pentru înfiinţarea comisiei a fost făcută de grupul parlamentar al Alianţei pentru Unirea Românilor şi a întrunit 207 voturi "pentru", 82 "împotrivă", o abţinere, iar 10 deputaţi nu au votat.
"Date fiind numeroasele informaţii şi polemici care au fost vehiculate sau expuse în spaţiul public, referitoare la achiziţiile în regim de urgenţă de consumabile medicale, diferite echipamente de protecţie, dezinfectanţi, măşti şi mănuşi sanitare, alte produse destinate combaterii efectelor generate de pandemia de Covid, considerăm necesară anchetarea, la nivel parlamentar, a achiziţiilor publice, precum şi dacă au fost respectate principiile juridice şi etice care constituie temeiul acestor proceduri: legalitatea, transparenţa competitivitatea, tratamentul egal.
Comisia de anchetă va avea drept obiective investigarea potenţialelor situaţii incompatibile cu legislaţia în vigoare, a eventualelor abuzuri comise de factorii de decizie, a suspiciunilor rezonabile care au circulat în mass-media încă de la debutul stării de urgenţă, în martie anul trecut. Rolul Comisiei de anchetă va fi de a stabili responsabilităţile referitoare la comiterea de abuzuri şi fapte care au excedat cadrul legal, dar şi rolul pe care l-au avut anumiţi decidenţi la nivel guvernamental sau în alte instituţii aflate în subordinea ministerelor în punerea în aplicare a procedurilor de achiziţie publică cu încălcarea dispoziţiilor legale", arată proiectul de hotărâre pentru înfiinţarea acestei comisii de anchetă.
Comisia va fi alcătuită din 15 membri, va putea apela la un grup de experţi sau specialişti şi va întocmi în maximum 90 de zile un raport pe care îl va prezenta plenului Camerei Deputaţilor.
Amintim că achiziţiile publice din starea de urgenţă au fost verificate anul trecut de Curtea de Conturi a României, care a constatat că, la nivel central şi local, în perioada 16 martie-31 mai 2020, abaterile financiar-contabile sunt de 659 de milioane de lei, în timp ce prejudiciile rezultate în urma achiziţiilor publice efectuate în starea de urgenţă sunt de 38,3 milioane de lei.
În privinţa achiziţiilor cu probleme în domeniul materialelor medicale, raportul respectiv menţiona contractele încheiate de compania Unifarm, atribuirea suspectă de către Oficiul Naţional pentru Achiziţii Centralizate unor contracte privind achiziţionarea unor cantităţi impresionante de măşti de protecţie şi combinezoane, precum şi contractele încheiate de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă pentru achiziţionarea a 400 de ventilatoare cu mai multe firme din străinătate.
Pe baza raportului respectiv şi nu numai, în 24 mai 2021 Curtea de Conturi a sesizat Direcţia Naţională Anticorupţie privind săvârşirea mai mult infracţiuni în cadrul procedurilor de achiziţie făcute anul trecut, în plină pandemie de Covid-19, de Ministerul Sănătăţii condus de liberalul Nelu Tătaru şi de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, aflat în subordinea Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, condus de secretarul de stat Raed Arafat. Inspectorii Curţii reclamă mai multe infracţiuni de abuz în serviciu, fals intelectual şi uz de fals săvârşite de funcţionari din cadrul Ministerului Sănătăţii, care ar fi dus la prejudicierea bugetului public cu 2.875.160 lei.
În privinţa Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, în documentul publicat de Curtea de Conturi se arată că procurorii anticorupţie au fost sesizaţi pentru infracţiunea de abuz în serviciu, în două achiziţii, care au cauzat un prejudiciu total de peste 15,2 milioane lei.
Curtea de Conturi a reclamat şi Compania Naţională Unifarm, atât la DNA, cât şi la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1, pentru abuz în serviciu, uz de fals şi fals intelectual. Prejudiciul constatat la achiziţiile din perioada pandemiei se ridică la aproximativ 320 de milioane lei.
În legătură cu achiziţiile de anul trecut, recent au apărut informaţii în legătură cu modul în care Guvernul ar fi comandat 120 milioane doze de vaccin, fapt ce a dus, la începutul lunii septembrie 2021, a unui dosar penal cercetat in rem (cu privire la faptă) de procurorii DNA. Dosarul respectiv a fost deschis şi prin prisma faptului că, din cele 120 milioane doze comandate, până la momentul apariţiei informaţiilor ţara noastră primise 18,5 milioane de doze din cele patru tipuri de vaccin anti-Covid.