O subcomisie din Senatul american a acuzat gigantul "Apple" Inc. că evită să plătească taxe de miliarde de dolari la nivel global prin exploatarea unor lacune legislative şi folosirea unor subsidiare din Irlanda care nu au rezidenţă fiscală în nicio ţară, conform Financial Times.
Senatorii americani au publicat, luni, un raport de 40 de pagini referitor la structura internaţională folosită de "Apple" în privinţa taxelor, înaintea unei audieri a oficialilor companiei, care era programată ieri.
"Apple a încercat să ajungă la Sfântul Graal al evitării taxelor. A creat entităţi offshore în care păstrează zeci de miliarde de dolari, în timp ce susţine că nu are rezidenţă pentru plata de taxe nicăieri", a declarat senatorul democrat Carl Levin, care conduce subcomisia şi care urma să prezideze audierile.
Potrivit raportului, "Apple" a folosit în mod elaborat lacune fiscale ca să scape de plata taxelor. Astfel, compania americană a evitat în ultimii patru ani plata taxelor în SUA pentru o sumă de 44 miliarde de dolari.
Nu există, însă, indicii că "Apple" ar fi făcut ceva ilegal în încercarea de a-şi reduce contribuţiile la stat, notează raportul.
"Aceasta este definiţia unei breşe legislative: respectă legea, dar încalcă spiritul legii", a spus Levin.
Specialişti ai comisiei au afirmat că cele mai surprinzătoare descoperiri includ folosirea de subsidiare nerezidente din Irlanda, prin care este dirijată cea mai mare parte a profiturilor. Una dintre acestea, "Apple Sales International", nu a plătit taxe la vânzări de 74 de miliarde de dolari între 2009 şi 2012. În 2011, subsidiara a plătit taxe de 10 milioane dolari la profituri de 22 miliarde dolari, o rată de 0,05%.
"Nu am mai văzut aşa ceva. Nu ştim pe nimeni care să fi văzut aşa ceva", a subliniat Levin.
Conform anchetei, "Apple" a încheiat un acord special cu Irlanda ca să plătească un impozit pe profit de 2%, cu mult sub nivelul de 12% practicat de statul european pentru companii.
În declaraţia pregătită pentru audierea de ieri, "Apple" a negat folosirea unor "şmecherii fiscale" pentru reducerea obligaţiilor fiscale şi a menţionat că este cel mai mare plătitor de taxe pentru companii din SUA.
"Apple" continuă să fie cel mai valoros brand din lume, fiind evaluat în acest an la 185 miliarde de dolari, cu 1% mai mult comparativ cu 2012, în timp ce "Google", plasat pe poziţia a doua, a avansat cu 5%, la 113,67 miliarde de dolari, potrivit BrandZ Top 100.