Ryanair, Easyjet şi alte companii aeriene low-cost au scris Uniunii Europene cerând ca planul său de a forţa transportatorii să utilizeze o anumită cotă de combustibili durabili să se aplice tuturor zborurilor, nu doar celor pe distanţe scurte, potrivit Reuters.
Comisia Europeană a stabilit utilizarea unei cote minime de 5% de combustibili durabili (SAF) de către companiile aeriene, pentru a reduce emisiile de CO2.
Un grup de companii aeriene bugetare şi grupuri ecologiste au scris miercuri Comisiei, cerând ca cotele SAF să se aplice nu numai zborurilor din Europa, ci şi călătoriilor pe distanţe mai lungi.
"Excluderea zborurilor pe distanţe lungi din mandatul SAF ar însemna că zona sectorului nostru care are cea mai mare nevoie de decarbonizare nu este acoperită deloc de această legislaţie", a notat scrisoarea către şefii politicii UE privind clima şi transporturile, văzută de Reuters.
Semnatarii săi au inclus Easyjet, Ryanair, Wizz Air, Jet2 şi organizaţia neguvernamentală Transport & Environment.
Aceştia au citat date de la grupul de gestionare a traficului aerian Eurocontrol, care a declarat că 6% din zborurile de pe aeroporturile europene care au traversat mai mult de 4.000 km reprezintă jumătate din emisiile totale de CO2.
"Nu există nicio logică în excluderea zborurilor pe distanţe lungi din obligaţiile de utilizare a SAF, deoarece aceasta este singura lor modalitate posibilă de decarbonizare", a declarat Michael O'Leary, CEO al Ryanair, într-un comunicat.
Directorul executiv T&E, William Todts, a declarat că zborurile pe distanţe lungi "scapă în prezent de reglementarea poluării lor, în ciuda faptului că a provocat cea mai mare parte a emisiilor".
Semnatarii au declarat că SAF-urile sunt singura opţiune pe termen scurt de reducere a emisiilor zborurilor pe distanţe lungi - în timp ce pentru transportul scurt, SAF-urile sunt o soluţie temporară, înainte ca tehnologii precum aeronavele cu hidrogen să devină disponibile în anii 2030. Airbus intenţionează să pună în funcţiune un avion fără carbon până în 2035.