Companiile farmaceutice majore de la nivel global, precum Eli Lilly sau Novartis, şi-au crescut cheltuielile pentru cercetare şi dezvoltare, conform Global Innovation Index 2024, raport realizat de Oficiul Mondial pentru Proprietate Intelectuală (OMPI).
Datele, aferente anilor 2022 şi 2023, preluate de visualcapitalist.com, arată că Eli Lilly, Novartis şi Merck şi-au mărit, fiecare, cu peste 20% cheltuielile pentru cercetare şi dezvoltare. Aceste societăţi au raportat cele mai mari creşteri ale cheltuielilor din grupul supus analizei, care însă a exclus un producător major - Novo Nordisk din Danemarca, al cărui portofoliu include medicamentul pentru diabet/slăbit Ozempic.
Potrivit sursei citate, Eli Lilly din SUA, care este în prezent cea mai valoroasă companie de îngrijire a sănătăţii din lume, respectiv un pionier al medicamentelor pentru diabet şi slăbit, şi-a majorat cheltuielile de cercetare-dezvoltare cu 29,5%. Unul dintre cele mai noi medicamente ale sale, Zepbound (Tirzepatida), este un produs pe bază de prescripţie injectabil pentru obezitate, similar cu Ozempic (Semaglutida) de la Novo Nordisk.
Piaţa medicamentelor de slăbit este una dintre cele mai profitabile din domeniul sănătăţii, în prezent, o mulţime de medicamente noi de la diverse companii fiind aşteptate să fie lansate în următorii câţiva ani.
O astfel de companie este şi Merck (SUA), care caută să îşi extindă cota de piaţă cu terapii de slăbire de nouă generaţie care oferă beneficii cardiometabolice suplimentare. Potrivit declaraţiilor companiei, Merck se concentrează şi pe medicamentele orale, mai degrabă decât pe cele injectabile. Cheltuielile sale cu cercetarea/dezvoltarea au sporit cu 21,7% în perioada analizată.
Între timp, Novartis din Elveţia îşi concentrează eforturile de cercetare şi dezvoltare pe terapiile pentru cancer, cheltuielile sale de profil urcând cu 24%. CEO-ul companiei a spus recent într-un interviu că Novartis nu va intra în "frenezia" medicamentelor pentru slăbit.
Takeda Pharmaceutical din Japonia şi-a majorat cheltuielile de cercetare/dezvoltare cu 15,9%, Gilead Sciences din SUA - cu 14,5%, Boehringer Sohn din Germania - cu 14,3%, GSK Marea Britanie - cu 13,4%, iar AstraZeneca, tot din Marea Britanie, cu 10%, potrivit sursei citate. În cazul AbbVie din SUA, aceste cheltuieli au urcat cu 8,5%, iar compania americană Johnson & Johnson a alocat un buget mai mare cu 3,3%. Sanofi din Franţa şi-a sporit cheltuielile de cercetare/dezvoltare cu numai 0,3%, în vreme ce costurile de profil ale Roche (Elveţia) au scăzut cu 0,1%, cele ale Bristol-Myers Squibb (SUA) s-au redus cu 2,2%, ale Pfizer (SUA) - cu 7,4%, iar ale Bayer (Germania) - cu 18,3%.
Opinia Cititorului