Argumentul unei investiţii minime, al forţei de muncă ieftine şi al unui ajutor de stat important au stat la baza deciziei gigantului Airbus Group de a investi la Ghimbav într-o nouă fabrică de elicoptere, unde va produce cel mai nou produs al său - elicopterul H 215, - un Super Puma low cost. Potrivit specialiştilor, la Ghimbav s-ar putea face un elicopter de tip Super Puma la un preţ mai mic decât jumătate din valoarea unuia produs în ţările occidentale, tocmai din cauza preţului mic cu forţa de muncă.
Secretarul de stat pentru Investiţii Străine şi Parteneriat Public-Privat, Alexandru Năstase, a anunţat, în momentul dezvelirii pietrei de temelie a viitoarei fabrici, că investiţia s-a cifrat la 15 milioane de euro, din care 20 de milioane de lei sunt ajutor din partea statului român. La o zi după aceste declaraţii, probabil realizând greşeala făcută, Năstase a revenit şi a spus că "aceasta este doar prima etapă a dezvoltării proiectului care are o valoare totală a investiţiei de 51 milioane euro". "Valoarea proiectului depus pentru obţinerea ajutorului de stat este de 15 milioane Euro, din care 47 milioane lei cheltuieli eligibile, Airbus Helicopters obţinând un procent de 50% ajutor de stat din această sumă, adică 23 milioane lei", a mai spus acesta. Numai bâlbâielile autorităţilor parcă te fac să te gândeşti cât este adevăr şi câtă fanfaronadă este în această investiţie.
Presa internaţională scrie, citându-l pe Fabrice Arfi, vicepreşedinte al Airbus Group pe probleme de dezvoltare, că în următorii cinci ani se poate ajunge la performanţa ca elicopterul să fie construit în proporţie de 30 - 35% cu piese româneşti. Acesta a spus că deja se lucrează la securizarea lanţului de aprovizionare, iar contractele în acest sens se vor semna abia anul viitor.
Primul elicopter ar urma să iasă de pe linia de montaj de la Ghimbav în 2017, iar din 2019 s-ar putea ajunge la vârful de producţie de 15 elicoptere pe an.
• Să nu uităm de precedente
În 2009, Eurocopter a câştigat contractul de modernizare a 30 de elicoptere Puma, aparţinând armatei britanice în baza unui contract de 550 de milioane de euro. Grupul francez anunţa atunci că o parte importantă a acestui contract va fi atribuit subsidiarei sale din România, singura care putea să realizeze modernizarea la costurile solicitate de grup. În cele din urmă, în 2012 a fost livrat deja primul astfel de elicopter modernizat la subsidiara Eurocopter de la Ghimbav, în total aici fiind modernizate 20 de aparate de zbor în baza unui contract de aproximativ 20 de milioane de euro. Dintr-un total de 550 de milioane de euro.
• Elicoptere mai ieftine la ruşi
Gigantul Airbus s-a confruntat, în cadrul Uniunii Europene, cu pierderea unor contracte de achiziţie de elicoptere din cauza preţului mare. Contractele au fost "ratate" deoarece ruşii au venit cu elicopterele lor, mai ieftine şi la fel de fiabile, motiv pentru care Airbus a trebuit să se reorienteze în vederea reducerii preţului. Acesta nu putea fi scăzut pur şi simplu, fără a rămâne o cotă considerabilă de profit, aşa că soluţia a fost cea a construirii unei fabrici într-o zonă în care forţa de muncă este ieftină şi unde se pot produce astfel de aparate de zbor cu o marjă considerabilă de câştig.
Presa de specialitate scria că un elicopter Super Puma ar costa aproximativ 25 de milioane de euro. Producţia unui low-cost la Braşov ar putea ajunge abia la jumătate şi asta "dacă umflăm noi preţurile", susţin surse din industria de profil.
• IAR Ghimbav furnizor...nu încă
În decizia de cedare a terenului de 2,7 de hectare către compania Airbus Helicopters Industries, decizie aprobată de acţionari încă de acum doi ani, se arăta că una din condiţiile realizării acestei fabrici pe terenul amintit era ca IAR Ghimbav să devină furnizor al noii fabrici, cu o cotă de 10.000 de ore de manoperă. Acordul a fost prins şi într-un memorandum semnat de fostul ministru al Economiei, Constantin Niţă, numai că documentul a expirat, iar acum vor fi necesare noi negocieri.
Potrivit informaţiilor noastre, IAR Ghimbav a depus dosarul necesar pentru "prinderea" sa ca şi furnizor al fabricii Airbus Helicopters Industries România, o decizie în acest sens urmând să se ia abia la începutul lunii viitoare.
1. smecherie romaneasca a unor "patrihoti"
(mesaj trimis de v. Silvestru în data de 20.11.2015, 09:45)
Ma gandeam ca Iar Ghimbav ar fi putut sa devina o fabrica moderna cu investitii de la Stat , asa cum le da francezilor, sa produca elicoptere. Asa , s-ar putea sa piara IAR si sa creasca cealalta care nu este romaneasca, dar cu bani din buget.
Poate era bine sa cedeze un procent din detinere si sa creasca IAR. Forta de distrugere a tot ce e romanesc! Avem o fabrica buna, dar trebuie scoasa in decor, luati-i tot ce puteti(2,7ha) si aruncati-o la fiare vechi! In curand si angajatii.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de bv în data de 21.11.2015, 14:13)
Posibil ca sunt multe necunoscute in proiectul de la Ghimbav, dar cu toate acestea vor fi cateva 100 de angajari, se va relansa productia de elicoptere care inseamna tehnologie de varf si apoi ca sa construiesti cel putin zece elicoptere pe an inseamna ca ai nevoie aproape de toata platforma de la Brasov. Salutam inceperea acestui proiect!
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de bv în data de 21.11.2015, 14:15)
Ar fi un mesaj foarte bun pentru industrie daca am construi fuzelajul acestui elicopter. Speram ca fabrica din Turcia sa fie de partea noastra. Doamne ajuta!