Cel mai mare producător autohton de vin şi distilate anunţă că ţinteşte şi cucerirea segmentului premium, după ce a reuşit acest lucru cu vinul de masă. "Vincon" a luat startul cam tîrziu pe o piaţă extrem de competitivă, unde s-au concentrat investiţiile majorităţii actorilor de pe piaţă, fie ei autohtoni sau străini. "Jidvei", "Murfatlar", "Cramele Prahova", "Vinarte", toţi luptă de ani buni pentru fidelizarea consumatorilor de pe acest sector pretenţios. Producătorii au cîştigat notorietate în ochii consumatorilor de vinuri de clasă şi îşi menţin faima cu investiţii masive în tehnologie şi marketing.
Conducerea "Vincon" apreciază piaţa de retail a vinului la 150 de milioane de euro. Numai că producătorii din Franţa şi mai ales din Italia vor veni după integrare cu o varietate foarte mare de vinuri, la preţuri foarte competitive, pentru a cuceri piaţa locală. Concurenţa de acum dintre producătorii autohtoni ar putea fi o utilă repetiţie generală pentru ce se va întîmpla atunci.
După privatizarea din 1999, noua conducere a "Vincon" şi-a îndreptat atenţia tot mai mult către segmentul premium. La acea dată, producătorul vrîncean era deja liderul segmentului mediu. Au apărut astfel, la sfîrşitul anului 2001, liniile "Beciul domnesc" şi "Domeniile Vincon" (exclusiv pentru vinurile albe) şi mai apoi "Comoara Pivniţei", pentru segmentul superpremium. Anul trecut a fost împrospătată şi gama medie, odată cu apariţia colecţiei "Viţă Nobilă".
Întinerirea mărcilor presupune şi renunţarea la produsele fără succes. De-a lungul anilor, "Vincon" a dezvoltat o gamă impresionantă de produse, nu toate însă de succes. Cum producătorul vrîncean are cam toată gama de vinuri albe, roşii şi aromatice şi lucrează cu multe soiuri de struguri, şi numărul produselor a crescut. Însă pentru a cîştiga recunoaşterea consumatorilor este nevoie doar de cîteva mărci puternice. "Urmează o etapă dură, de reducere a portofoliului de mărci", spune Sorin Ichim, director de marketing al "Vincon".
Eforturile din domeniul marketingului au fost dublate de investiţiile în tehnologie. "Am investit circa 6 milioane de euro după momentul privatizării în linii moderne de procesare la temperatură controlată a strugurilor", afirmă Ghiţă Pica, senior bussines consultant al societăţii vrîncene, adăugînd: "Targetul nostru este creşterea ponderii vinurilor premium în totalul cifrei de afaceri de la 15% cît este acum, la 20% pînă la sfîrşitul anului". Conducerea "Vincon" vrea să vîndă de 700 de miliarde de lei în acest an, mai mult cu 100 de miliarde decît anul trecut. Pentru atingerea acestui scop "Vincon" se bazează tot pe vinurile albe şi dulci, care constituie circa 70% din vînzările companiei. "Vînzările de vin roşu au crescut nesemnificativ anul trecut, deşi în Vest ele reprezintă 70% din volumul total de vînzări", afirmă Ghiţă Pinca.
Încă de pe timpul regimului comunist "Vincon" era cel mai mare producător de vin din ţară, vîndut vrac. Abia în 1995 au apărut vinurile "Vincon" la litru, care au dominat piaţa ani buni. "Galbena de Odobeşti" s-a bucurat în epocă de imaginea "vinului lui Ceauşescu", faimă care i-a garantat vînzările record, de pînă la 2 milioane de sticle pe lună. Acum producătorul vrîncean are 17% din volumul pieţei. Capacitatea de procesare a "Vincon" atinge 40.000 de tone şi poate stoca 80.000 de tone de vin si distilate.
Vrancea are 28.000 de hectare cu viţă de vie (11% din totalul suprafeţei viticole). Podgoriile din această regiune sînt dintre cele mai renumite: Odobeşti, Panciu, Coteşti şi Pietroasa.