Investigatorii anticorupţie din Franţa l-au audiat pe şeful Airbus, Tom Enders, şi pe alţi trei directori ai grupului aeronautic european ca martori într-o anchetă privind vânzarea unor sateliţi către Kazahstan, în 2010, potrivit informaţiilor publicate ieri în presă, transmite Reuters.
Luna trecută, Enders şi preşedintele Denis Ranque au fost intervievaţi de investigatorii anticorupţie în Nanterre, în apropierea Parisului, au anunţat Mediapart, France Inter şi Der Spiegel, citate de Agerpres. Autorităţile verifică o plată suspectă legată de acordul privind sateliţii, a informat Mediapart.
"Nu facem alt comentariu în afară de faptul că noi cooperăm deplin cu autorităţile", a declarat un purtător de cuvânt al Airbus.
Recent, publicaţia britanică Evening Standard anunţa că Airbus ar putea primi o amendă de peste un miliard de lire sterline de la procurorii din Marea Britanie şi Franţa, care au lansat investigaţii de fraudă şi mită în legătură cu vânzarea unor avioane produse de grupul aeronautic european.
Surse apropiate de Biroul pentru Fraude Majore din Marea Britanie (SFO) au precizat că şeful SFO, David Green, speră să ajungă la o înţelegere cu Airbus înainte de a-şi părăsi funcţia, în aprilie 2018.
Biroul pentru Fraude Majore din Marea Britanie a deschis în august 2016 o anchetă oficială privind suspiciuni de fraudă, mită şi corupţie legate de vânzările de aeronave comerciale Airbus, după ce, în urmă cu trei luni, o instituţie guvernamentală britanică suspendase creditele de export pentru Airbus, invocând neconcordanţe între declaraţiile producătorului de avioane privind utilizarea unor terţi ca intermediari în negocierile de vânzări.
Anul acesta, Franţa a demarat o investigaţie similară, iar autorităţile din cele două state au anunţat că vor colabora în cadrul acestor anchete. Analiştii se aşteaptă ca grupul aeronautic european să primească o amendă record.
În februarie, Ministerul Apărării din Austria anunţa că va da în judecată Airbus şi Eurofighter în Austria pentru că au indus în eroare autorităţile de la Viena în legătură cu preţul de achiziţie, livrarea şi echipamentele avioanelor, un prejudiciu estimat la 1,1 miliarde de euro. Grupul aeronautic european este acuzat de înşelăciune cu rea-credinţă şi fraudă în legătură cu comanda pentru avioanele Eurofighter din anul 2003.
La începutul acestei luni, Ministrul Apărării, Mihai Fifor, a anunţat că până la finele acestui an se va lansa o comandă de patru elicoptere, din care se va plăti un avans de 30% din total.
Mai exact, Fifor făcea referire la o comandă pentru cei de la Airbus Helicopters.
Fifor a spus că România va achiziţiona elicoptere modelul H215 de la compania Airbus, care vor fi produse la Ghimbav, şi vor intra în dotarea Ministerului Apărării Naţionale şi a Ministerului Afacerilor Interne.
Un elicopter H215 este evaluat la 13 milioane de euro, ceea ce înseamnă că din comanda de peste 50 de milioane de euro, Ministerul Apărării Naţionale va achita peste 15 milioane de euro.
Airbus a inaugurat în luna septembrie 2016 o fabrică de 52 de milioane de euro la Ghimbav, pentru asamblarea modelului H215, care va crea până în 2020 aproximativ 350 de locuri de muncă, potrivit unor informaţii anterioare. Iniţial, Airbus Helicopters a anunţat că asamblarea H215 va începe la Ghimbav în acest an, însă recent compania a înaintat un nou termen, şi anume, cel mai devreme finalul anului 2018.
Oficialii Airbus au declarat că demararea producţiei la Ghimbav nu este condiţionată de un contract de achiziţie a modelului H215 de către Guvernul României, însă au afirmat că proiectul ar avea mai multă vizibilitate la nivel mondial, dacă România ar cumpăra elicoptere H215 asamblate pe plan local.
În prezent, modelul H215 se asamblează în fabrica din Franţa, iar Airbus Helicopters a primit comenzi din ţări precum Germania, Spania sau Chile. Ambiţia companiei este de a transfera activitatea de asamblare a modelului H215 din fabrica din Marignane (Franţa) la Ghimbav.
La capacitatea maximă, fabrica Airbus Helicopters de la Ghimbav va asambla în jur de 15 elicoptere H215 pe an. În prezent, în unitatea Airbus din Ghimbav lucrează în jur de 160 de oameni. Circa 75% din elicopterele pe care Airbus Helicopters le repară şi modernizează la Ghimbav sunt din străinătate.