Cele mai importante competenţe ale practicianului în insolvenţă nu ţin, exclusiv, de modalitatea în care acesta aplică procedura, ci de abilitatea lui managerială de a analiza riscurile şi, mai ales, de a formula cel mai eficient răspuns la risc, a afirmat Nicoleta Munteanu, partener Euro Insol.
Conform domniei sale, profilul psiho-comportamental al practicianului în insolvenţă este strâns legat de maniera în care acesta are priceperea şi capacitatea de a lucra într-un mediu supus riscurilor în condiţii de eficacitate.
Totodată, doamna Munteanu a afirmat că printre cele mai importante modificări aduse de OUG 88/2018 se numără: înlăturarea dublei calităţi a administratorului special, respectiv cea de administrator special şi creditor în procedură; conversia creanţelor bugetare în titluri de valoare în plan; măsura reducerii creanţelor bugetare negarantate cu până la 50%; intrarea în faliment a debitorului care nu se conformează planului sau dacă acumulează datorii, precum şi analiza cererii de plată formulată de un creditor, care are creanţe certe, lichide, exigibile mai mari de 60 de zile, iar administratorul judiciar trebuie să se pronunţe cu privire la acest aspect într-un termen scurt, de zece zile.
Revenind la profilul practicianului în insolvenţă şi la abilităţile pe care acesta trebuie să le aibă pentru a putea gestiona eficient o companie aflată în insolvenţă, reprezentanta Euro Insol a declarat: "Am realizat, anul trecut, un studiu privind profilul psiho-comportamental al practicianului în insolvenţă, împreună cu alţi colegi de-ai mei. Rezultatele studiului arată că, în ultima perioadă, au intrat în insolvenţă companii foarte mari, de interes strategic, din punctul meu de vedere, foarte importante pentru economia naţională şi una dintre întrebări a fost dacă noi, practicienii în insolvenţă, deţinem, cumva, toate acele calităţi, capabilităţi necesare pentru a putea acţiona în condiţii de eficienţă şi eficacitate. Acest profil este important pentru profesia noastră deoarece ne ajută să înţelegem dacă avem trăsăturile şi competenţele necesare ca să ges-tionăm în insolvenţă companii foarte mari. Care sunt acele trăsături şi competenţe pe care trebuie să le avem ca să putem aplica în insolvenţă un management direct, asumat şi ceativ pe toate nivelurile de competenţă ale companiei şi, evident, realizarea unor programe de perfecţionare pentru acei practicieni care vor şă îşi îmbunătăţească şi/sau dezvolte aceste trăsături?".
Domnia sa a precizat că, în urma prelucrării şi analizării datelor, a putut fi identificat un set de competenţe, iar dintre acestea cele care au avut cel mai mare scor sunt: capacitatea de a avea o imagine de ansamblu (procedura insolvenţei este una care presupune o serie de reguli, de proceduri care trebuie aplicate atât din punct de vedere organizatoric, cât şi relaţional); capacitatea de a folosi autoritatea formală (practicianul în insolvenţă are nevoie să aplice cât mai puţin birocratic şi formal autoritatea în cadrul relaţiilor interpersonale din procedura insolvenţei); capacitatea de a găsi soluţii (are legătură cu gestionarea deciziilor, fiind un act managerial extrem de important în activitatea noastră, atât din punct de vedere cantitativ, cât şi calitativ); capacitatea de a stabili reguli şi proceduri (probabil că am obţinut un scor atât de mare aici din cauza ambiguităţii, a interpretabilităţii legii, precum şi a practicii neunitare a instanţelor de judecată, practicianul încercând să obţină tot felul de clarificări pe care să le pună sub forma unor reguli şi proceduri simple, clare, uşor de aplicat).