Legea insolvenţei are nevoie de modificări sau cel puţin îmbunătăţiri, a declarat Conf.Univ.Dr. Carmen Pălăcean, Directorul Departamentului de Drept Privat, Universitatea Titu Maiorescu.
Legea care reglementează insolvenţa persoanelor fizice, deşi există din 2015, a intrat în vigoare abia la începutul anului 2018, după trei amânări succesive, potrivit doamnei Conf. Univ.Dr. Carmen Pălăcean.
Conform domniei sale, această amânare a survenit din cauza lipsei unei infrastructuri necesare.
"A fost nevoie să fie înfiinţate comisiile teritoriale de insolvenţă, comisia centrală, lista administratorilor şi a lichidatoriilor procedurii, pe site-ul ANPC fiind disponibilă o listă cu 1181 de administratori şi lichidatori din cele patru corpuri profesionale", a precizat doamna Carmen Pălăceanu.
Domnia sa a subliniat că atunci când vorbim de insolvenţa persoanelor fizice, în centrul procedurilor se află persoana fizică, debitorul care se află în incapacitate de plată din alte motive decât cele provenite din afaceri.
Conf.Univ.Dr. Carmen Pălăcean a afirmat că legea se adresează debitorilor persoane fizice de bunăcredinţă şi este o lege pentru protecţia consumatorilor, nu reglementează problemele celor care au datorii provenite din afaceri.
"În practică am avut mai multe dosare legate de insolvenţa persoanelor fizice şi am constatat că cei mai mulţi clienţi pe care i-am avut eu nu au datorii doar de la contractarea unor credite pentru achiziţionarea unor apartamente, cei mai mulţi dintre clienţii mei au avut credite care provin din calitatea lor administratori ai unor societăţi", a precizat Director Departamentul de Drept Privat al Universităţii Titu Maiorescu.
Legea exclude de la aplicare o foarte mare categorie de debitori, se aplică strict celor care au datorii de genul restanţelor la furnizori, chestiuni personale şi care îndeplinesc condiţia valorii prag care, ca şi la legea 85/ 2014, este de cel puţin 15 salarii minime pe economie, a mai adăugat domnia sa.
Potrivit doamnei Conf.Univ.Dr. Carmen Pălăcean, legea reglementează trei forme de procedură. În primul rând este procedura de insolvenţă pe bază de rambursare, de care se ocupă comisiile teritoriale de insolvenţă, a doua procedură de insolvenţă este cea prin lichidare de active şi care este de competenţa instanţei de judecată, iar a treia formă este procedura simplificată şi care se aplică doar anumitor categorii de persoane, care au datorii de până în 10 salarii minime pe economie, care sunt pensionari care şi-au pierdut capacitatea de muncă.
Legea nu perimte ca administratorul şi nici lichiditatorul să fie desemnaţi la cererea debitorului, ci aceştia sunt numiţi aleatoriu de Comisie.
Planul de rambursare poate fi întocmit pe 5 ani de zile cu posibilitate de prelungire de un an de zile, mai spune doamna Carmen Pălăcean. Domnia sa a explicat că bonusul care vine cu această lege este că, în final, după ce se parcurge toată procedura şi lucrurile sunt în regulă, debitorul poate beneficia de eliberarea de datoriile reziduale.
Când planul de rambursare nu este dus la îndeplinire din motive imputabile debitorului, când se constată că debitorul a îndeplinit acte frauduloase sau a ascuns documente, legea spune că doar cu acordul tuturor creditorilor se poate solicita deschiderea procedurii de lichidare de active, conform Directorului Departamentului de Drept Privat al Universităţii Titu Maiorescu.
"În situaţia când această procedură se deschide, se desemnează un lichidator căruia i se stabileşte un onorariu. Am înţeles că în general încasează între 250-300 de lei pe lună. Sentinţa, şi aici ca şi la cealaltă procedură a profesioniştilor, se publică în buletinul procedurilor de insolvenţă, şi poate fi atacată cu apel în termen de 7 zile. Sentinţa nu este executorie", a completat Conf. Univ.Dr. Carmen Pălăcean.
Domnia sa consideră că sunt o mulţime de aspecte care necesită atenţie în procedura de insolvenţă prin lichidare de active, mai ales la momentul când se stabileşte inventarul.
"Nu este deloc uşor cum stabilim bunurile, sunt o mulţime de probleme şi nici practica nu ne-a dat ocazia să ne lovim de toate aspectele. Am văzut că din 2018 au fost în jur de 58 de dosare pe plan de rambursare, iar prin lichidare de active înţeleg că sunt undeva la 15-20 de dosare, dar nu am date exacte. Sunte destul de puţine dosare şi nici practica nu ne ajută să clarificăm nişte lucruri", a adăugat Conf.Univ.Dr. Carmen Pălăcean.
Domnia sa a mai explicat: "Procedura de lichidare a activelor are special faptul că după valorificarea şi distribuirea către creditori se închide procedura şi începe o a doua, recuperarea post procedură. În funcţie de cum se achită, într-un an, trei sau cinci poate fii eliberat de datoriile reziduale, acesta este bonusul pe care îl aduce legea, pentru că altfel te urmăresc băncile toată viaţa".