Sistemul bancar autohton este rezilient, flexibil şi fiabil, dar poate oricând să se confrunte cu o criză, care îl poate afecta chiar dacă nu îl vizează direct, a declarat Iulian Chifu, preşedintele Conflict Analysis and Early Warning Center.
Domnia sa a explicat: "În contextul actual, cred că este necesar ca băncile să îşi constituie departamente de analiză şi gestiune a crizei. Nu mă refer doar la crizele care le pot afecta direct, la crize financiar-bancare, ci la orice tip de criză ce poate avea efecte neaşteptate indirecte şi asupra instituţiilor bancare. Să presupunem că apare un atac pe o bancă, în care realitatea este distorsionată şi manipulată. Nicio bancă nu are cum să reziste la un atac, în urma căruia încrederea deponenţilor în respectiva instituţie se prăbuşeşte. Instituţiile bancare se pot apăra mai bine dacă îşi iau măsuri de prevenţie şi dacă analizează din timp toate crizele care apar".
Iulian Chifu susţine că o bancă trebuie să-şi construiască o componentă puternică de încredere pe care o inspiră clienţilor, un profil şi un brand puternic, astfel încât, atunci când apare o criză, să o poată gestiona uşor şi să o "închidă" rapid.
Domnul Chifu a mai spus: "Vorbim de două componente: criza propriu-zisă şi manifestarea ei reală şi imaginea, percepţiei crizei. Într-o criză, percepţia contează în proporţie de 80%. Dacă băncile îşi vor face departamentele de gestiune a crizelor, atunci vor fi mult mai bine pregătite pentru a contracara efectele percepţiei prin decizii potrivite. Instituţiile bancare trebuie să reacţioneze rapid în astfel de situaţii şi să gestioneze corect problemele de percepţie ale publicului, beneficiind şi de încrederea şi reputaţia construită în timp, de credibilitatea purtătorilor de mesaj".
Preşedintele Conflict Analysis and Early Warning Center susţine că efecte pe piaţa noastră bancară pot apărea în urma unor noi evoluţii a conflictului ruso-ucrainean, în urma unei eventuale ieşiri a Greciei din zona euro, dar şi a unui eventual război informaţional, în care este construită cu intenţie o realitate alternativă, prin dezinformare sau distorsiune.