Consiliul adoptă un nou regulament privind bateriile şi deşeurile de baterii

T.B.
Politică / 13 iulie 2023

Consiliul adoptă un nou regulament privind bateriile şi deşeurile de baterii

În data de 10.07.2023 Consiliul a adoptat un nou regulament care consolidează normele de sustenabilitate pentru baterii şi deşeurile de baterii. Regulamentul va reglementa întregul ciclu de viaţă al bateriilor - de la producţie la reutilizare şi reciclare - şi va asigura siguranţa, sustenabilitatea şi competitivitatea acestora.

Teresa Ribera, Ministrul spaniol al tranziţiei ecologice: "Bateriile sunt esenţiale pentru procesul de decarbonizare şi pentru tranziţia UE către moduri de transport cu emisii zero. În acelaşi timp, bateriile uzate conţin multe resurse valoroase şi trebuie să putem reutiliza aceste materii prime critice în loc să ne bazăm pe ţări terţe pentru aprovizionare. Noile norme vor promova competitivitatea industriei europene şi vor asigura faptul că noile baterii sunt sustenabile şi contribuie la tranziţia verde."

Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului se va aplica tuturor bateriilor şi acumulatorilor, inclusiv tuturor deşeurilor de baterii şi acumulatori portabili, bateriilor pentru vehicule electrice, bateriilor industriale, bateriilor de pornire, iluminat sau aprindere (SLI) (utilizate în principal pentru vehicule şi utilaje) şi bateriilor pentru mijloace de transport uşoare (de exemplu, biciclete electrice, motorete electrice, trotinete electrice).

Direcţiile urmărite de noul Regulament sunt:

Noile norme vizează promovarea unei economii circulare prin reglementarea bateriilor şi acumulatorilor pe parcursul întregului lor ciclu de viaţă. Prin urmare, regulamentul stabileşte cerinţe privind sfârşitul ciclului de viaţă, inclusiv obiective şi obligaţii de colectare, obiective privind recuperarea materialelor şi răspunderea extinsă a producătorilor.

Regulamentul stabileşte obiective pentru producători de a colecta deşeuri de baterii portabile (63% până la sfârşitul anului 2027 şi 73% până la sfârşitul anului 2030) şi introduce un obiectiv specific de colectare a deşeurilor de baterii pentru mijloacele de transport uşoare (51% până la sfârşitul anului 2028 şi 61% până la sfârşitul anului 2031).

Regulamentul stabileşte obiectivul de recuperare a litiului din deşeurile de baterii la 50% până la sfârşitul anului 2027 şi la 80% până la sfârşitul anului 2031, obiectiv care poate fi modificat prin acte delegate în funcţie de evoluţiile pieţei şi ale tehnologiei şi de disponibilitatea litiului.

Regulamentul prevede niveluri minime obligatorii de conţinut reciclat pentru bateriile industriale, bateriile SLI şi bateriile EV. Pentru început, acestea sunt stabilite la 16% pentru cobalt, 85% pentru plumb, 6% pentru litiu şi 6% pentru nichel. Bateriile vor trebui să deţină o documentaţie privind conţinutul reciclat.

Obiectivul de eficienţă a reciclării este stabilit la 80% până la sfârşitul anului 2025 pentru bateriile cu nichel-cadmiu şi la 50% până la sfârşitul anului 2025 pentru alte deşeuri de baterii.

Regulamentul prevede că, până în 2027, bateriile portabile încorporate în aparate ar trebui să poată fi demontate şi înlocuite de către utilizatorul final, lăsând suficient timp operatorilor pentru a-şi adapta proiectarea produselor la această cerinţă. Aceasta este o dispoziţie importantă pentru consumatori. Bateriile mijloacelor de transport uşoare vor trebui să poată fi înlocuite de un profesionist independent.

Noile norme vizează îmbunătăţirea funcţionării pieţei interne a bateriilor şi asigurarea unei concurenţe mai echitabile datorită cerinţelor de siguranţă, sustenabilitate şi etichetare.

Acest lucru se va realiza prin criterii de performanţă, sustenabilitate şi siguranţă, restricţii stricte pentru substanţe periculoase precum mercurul, cadmiul şi plumbul şi informaţii obligatorii privind amprenta de carbon a bateriilor.

Regulamentul introduce cerinţe de etichetare şi de informare, printre altele cu privire la componentele bateriei şi la conţinutul reciclat, precum şi un "paşaport pentru baterii" electronic şi un cod QR. Pentru a acorda statelor membre şi actorilor economici de pe piaţă suficient timp pentru a se pregăti, cerinţele de etichetare se vor aplica începând cel târziu din 2026, iar codul QR începând cel târziu din 2027.

Noul regulament vizează reducerea impactului social şi a impactului asupra mediului pe parcursul întregului ciclu de viaţă al bateriei. În acest scop, regulamentul stabileşte norme stricte privind obligaţia de diligenţă pentru operatorii care trebuie să verifice sursa materiilor prime utilizate pentru bateriile introduse pe piaţă. Regulamentul prevede o derogare pentru IMM-uri de la normele privind diligenţa necesară.

Votul din data de 10.07.2023 al Consiliului încheie procedura de adoptare. Regulamentul va fi de acum semnat de Consiliu şi de Parlamentul European. Apoi, textul va fi publicat în Jurnalul Oficial al UE şi va intra în vigoare 20 de zile mai târziu.

Regulamentul privind bateriile urmăreşte să creeze o economie circulară pentru sectorul bateriilor, vizând toate etapele ciclului de viaţă al bateriilor, de la proiectare până la tratarea deşeurilor. Această iniţiativă are o importanţă majoră, în special având în vedere dezvoltarea masivă a mobilităţii electrice. Se preconizează că cererea de baterii va creşte de peste zece ori până în 2030.

Noul regulament va înlocui actuala Directivă privind bateriile din 2006 şi va completa legislaţia existentă, în special în ceea ce priveşte gestionarea deşeurilor.

La 10 decembrie 2020, Comisia Europeană a prezentat o propunere de regulament privind bateriile. Consiliul a adoptat o abordare generală la 17 martie 2022. Parlamentul European a adoptat în plen poziţia sa de negociere la 10 martie 2022. În urma negocierilor interinstituţionale, s-a ajuns la un acord provizoriu între negociatorii preşedinţiei Consiliului şi cei ai Parlamentului European. Rezultatul acordului a fost adoptat în plen de Parlamentul European la 14 iunie 2023.

Informaţiile au fost oferite de Asociaţia Sistemul Naţional de Reciclare de Bateriilor ( SNRB ) conform comunicatului de presă oferit de Comisia Europeană. Asociaţia Sistemul Naţional de Reciclare a Bateriilor (SNRB) este o organizaţie non-guvernamentală şi non-profit. Misiunea SNRB este aceea de a prelua responsabilitatea producătorilor şi importatorilor de baterii şi acumulatori în vederea organizării unui sistem performant de colectare şi reciclare a deşeurilor de baterii şi acumulatori (DBA).

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb