Consiliul Concurenţei are în desfăşurare investigaţii pe piaţa gazelor şi pe cea a electricităţii, după cum a anunţat, sâmbătă, la Sinaia, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele instituţiei. "Avem investigaţii pe piaţa de gaze şi electricitate, în perioada actuală. Ne uităm cum se tranzacţionează gazele şi avem în vedere Bursa Română de Mărfuri şi OPCOM. Mai avem o investigaţie în lucru privind piaţa de echilibrare de electricitate. Unele dintre inves-tigaţii au fost demarate anul recut, altele - anul acesta".
Menţionând că sectorul energiei nu a fost ajutat deloc de implementarea OUG 114/2018, Bogdan Chiriţoiu a spus, printre altele, că se aşteaptă la creşteri de preţuri atât în sectorul gazelor, cât şi în cel al energiei electrice.
Printre altele, domnia sa a menţionat că CE Hunedoara nu va scăpa de soluţia cerută de Comisia Europeană privind separarea activităţii de minerit de cea de producţie de energie, având în vedere dificultăţile financiare cu care se confruntă.
Chiriţoiu a menţionat: "Soluţii ar fi, Comisia Europeană insistă să separăm producţia de electricitate de minerit. Nu acceptă ideea de subvenţie ca să îl ţinem artificial în viaţă. Ne-au impus o condiţie încă de acum câţiva ani, de când a fost aprobat ajutorul de stat - să separăm minele. Noi nu am reuşit să implementăm asta, iar compania nu va scăpa de separarea activităţilor". În 2018, CE a anunţat că CE Hunedoara a primit din partea ţării noastre un ajutor de stat incompatibil, în valoare de aproximativ 60 de milioane de euro, prin patru împrumuturi finanţate din fonduri publice, pe care statul trebuie să-l recupereze. În opinia şefului Consiliului Concurenţei, problema majoră a producătorului de energie este mai degrabă de natură socială, întrucât mii de oameni ar rămâne fără job dacă CE Hunedoara ar falimenta.
Complexul Energetic Hunedoara estimează pierderi de 397,09 milioane lei în acest an, cu 34,68% mai mici decât în 2018, fiind al şaptelea an de rezultate negative.
Potrivit lui Bogdan Chiriţoiu, instituţia are o serie de propuneri pentru noul Guvern: "Sunt multe cazuri care au tangenţă cu regulile de ajutor de stat. Sunt companii în dificultate şi trebuie sprijinite de autorităţi.
Suntem obişnuiţi cu schimbări de miniştri şi de fiecare dată când se schimbă Guvernul, trimitem câte o scrisoare noilor miniştri".
Printre altele, şeful Consiliului Concurenţei s-a arătat deranjat de faptul că nu se organizează licitaţii pentru transportul intrajudeţean şi interjudeţean, contractele fiind prelungite periodic: "În relaţia cu Ministerul Transporturilor şi cu cel al Dezvoltarii Regionale, dezacordul nostru principal a fost legat de transportul de persoane intrajudeţean şi interjudeţean. Statul dă o licenţă unui operator privat să folosească un anumit traseu. Există o serie de deficienţe aici. Faptul că se alocă traseul unui singur operator, de regulă privat, este ok. Obiecţiile noastre sunt însă legate de faptul că nu se stabileşte preţul pe care îl poate practica acest monopolist. (...) Trebuie să ai şi un cost fix, de exemplu al carburantului, ca să nu existe preţuri prea mari pe traseul respectiv. În al doilea rând, ne deranjează faptul că nu se organizează licitaţii, contractele sunt prelungite periodic. Există, astfel, o a doua prelungire a contractelor, fără licitaţii".
Potrivit domniei sale, Consiliul Concurenţei a emis, pentru prima dată în ultimii zece ani, un aviz negativ pentru ordinul de ministru care aprobă noile norme de aplicare a OUG privind transportul de pesoane.
În ceea ce priveşte segmentul asigurărilor RCA, Chiriţoiu a spus că este necesară ori reducerea costurilor, ori creşterea preţurilor din piaţă. "Acum, plătitorul nu are un control asupra a ceea ce se consumă. Trebuie să îi dăm posibilitatea plătitorului să aibă un cuvânt de spus asupra a ceea ce se repară. Este o problemă de proastă desenare a pieţei. Suspectăm că exisă înţelegere între service-uri şi asigurători. Mai sunt bucăţele din legea adoptată în 2016 care nu au fost puse în aplicare. Dacă vom reuşi să introducem câteva modificări la lege şi să implementăm unele reglementări neimplementate, atunci vom reuşi să reducem presiunea pe preţurile poliţelor", a mai spus domnia sa.
Referitor la situaţia de la CFR Marfă, Bogdan Chiriţoiu a menţionat: "La CFR Marfă ne aşteptăm să avem o decizie a Comisiei Europene care să crească datoriile companiei. Compania are oricum datorii către CFR Infras-tructură de 400 milioane euro, care sunt datoriile ei vechi, şterse în pregătirea privatizării, care a eşuat prin 2014. De atunci nu s-a mai întâmplat nimic. La vremea respectivă, Comisia Europeană a acceptat să fie şterse datoriile, pentru ca societatea să fie atractivă pentru privatizare. Asta înseamnă că datoriile vor fi repuse pe rol, cu dobândă".
Printre altele, Consiliul Concurenţei va finaliza, în acest an, investigaţia la Romsilva.