Operatorii de transport feroviar de persoane din ţara noastră aşteaptă decizia Guvernului cu privire la durata pentru care vor fi încheiate noile contracte de servicii publice. Consiliul Economic şi Social a dat, ieri, aviz pozitiv, cu obiecţiuni, proiectului de hotărâre de guvern iniţiat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, prin Ministerul Transporturilor, proiect care ar urma să fie aprobat în şedinţa Executivului de mâine, după ce în urmă cu o săptămână a fost retras de pe ordinea de zi.
În avizul CES se arată că membrii Consiliului nu sunt de acord cu durata de doi ani propusă de ARF, ci doresc ca operatorii să aibă contracte pentru perioada 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2023. CES menţionează că perioada de patru ani a fost notificată în 23 noiembrie 2018 Comisiei Europene, iar oficialii de la Bruxelles au fost de acord cu aceasta.
Rodrigo Maxim, vicepreşedinte al Confederaţiei Sindicale Naţionale Meridian, membru al CES, a declarat pentru Ziarul BURSA: "În condiţiile în care Comisia Europeană nu a avut nicio observaţie cu privire la notificarea din noiembrie 2018, considerăm nejustificată poziţia Consiliului Concurenţei şi Autorităţii pentru Reformă Feroviară de micşorare a duratei contractelor de servicii publice în transportul feroviar de persoane. Poziţia celor două instituţii va distruge sistemul feroviar românesc şi operatorii de transport feroviar de călători, deoarece sistemul bancar va refuza creditarea pentru modernizarea activităţii în acest domeniu, din cauza termenului contractul redus".
Referitor la acest aspect, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, ne-a declarat: "Consiliul Concurenţei este de acord cu proiectul de hotărâre prezentat în şedinţa de guvern de săptămâna trecută. Dacă va avea aceeaşi formă şi în şedinţa de guvern din această săptămână, noi nu avem nimic împotriva acestuia, mai ales că avizarea anuală este făcută de Consiliul Concurenţei. Nu are importanţă faptul că există o notificare din 2018 la Comisia Europeană pentru o durată de patru ani a contractelor, notificare la care instituţia europeană nu a avut obiecţiuni. Termenul contractual este stabilit de autoritatea naţională competentă. Iar proiectul de hotărâre de guvern depus de Ministerul Transporturilor la iniţiativa Autorităţii pentru Reformă Feroviară prevede că respectivele contracte de servicii publice vor fi încheiate pentru perioada 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2021".
Amintim că, în urmă cu o săptămână, proiectul a fost retras de pe ordinea de zi a Guvernului deoarece nu avea avizele Ministerului Justiţiei, Ministerului Finanţelor şi avizul Consiliului Economic şi Social. Cu acel prilej, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a spus că durata contractuală a fost stabilită în urma observaţiilor Consiliului Concurenţei. Lucian Bode a arătat: "După primul an contractual, prin ordin de ministru se va prelungi termenul maxim cu încă un an, iar pentru o nouă prelungire de un an se va solicita acordul Consiliului Concurenţei. Consiliul Concurenţei a stabilit anumite borne de timp cu privire la aplicarea regulamentului european în materie, iar noi vrem să le respectăm. Sigur, suntem în situaţia în care aceste contracte de servicii publice au fost aprobate prin trei hotărâri de guvern pe patru ani, 2008-2011, 2012-2015 şi, ultima hotărâre de guvern, 2016-2019. Practic, vorbim despre o reglementare tranzitorie pentru a trece la prevederile din regulamentul european 1370".
În ţara noastră sunt şase operatori de transport feroviar de persoane: CFR Călători, Interregional Călători, Transferoviar Călători, Regio Călători, Astra Trans Carpatic şi Softrans.