Consiliul Fiscal a transmis că avizează negativ proiectul de Ordonanţă de Urgenţă prin care urma să se aplice o cotă de redusă de TVA, de 9% pentru retransmiterea programelor de televiziune prin reţele de comunicaţii electronice, potrivit unui comunicat remis redacţiei.
Consiliul a primit pe 9 iunie o adresă a Ministerului Finanţelor Publice, prin care i se solicita avizul asupra amendării Codului Fiscal, în sensul extinderii sferei de aplicabilitate a cotei reduse de TVA de 9% la "servicii de retransmitere a programelor de televiziune prin reţele de comunicaţii electronice", care ar urma să intre în vigoare începând cu 1 iulie 2015.
Ministerul Finanţelor Publice a trimis ieri o precizare referitoare la opinia Consiliului fiscal, menţionând: "Reducerea TVA la 9% pentru serviciile de retransmitere a programelor de televiziune a fost o propunere la care s-a renunţat în data de 9 iunie a.c., în cadrul unei consultări cu reprezentanţii pieţei de profil, la care au participat ministrul pentru Societatea Informaţională, Sorin Grindeanu, şi ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici".
În plus, MPF a arătat că propunerile iniţiale ale Ministerului pentru Societatea Informaţională referitoare la susţinerea industriei de profil au fost înlocuite cu măsura de introducere a unei scheme de ajutor de stat.
Din perspectiva impactului bugetar de runda întâi, nota de fundamentare asociată proiectului de OUG estimează o pierdere de venituri bugetare de 167,6 milioane de lei în 2015, fiind în creştere până la 473,6 milioane lei în 2018, potrivit Consiliului Fiscal, care a arătat: "Documentul prezintă ca sursă de compensare a impactului reducerilor de taxe asupra veniturilor din TVA în anul 2015 surplusul de venituri realizat de ANAF relativ la programarea bugetară intra-anuală, evaluat conform expunerii de motive la 3,9 miliarde de lei la finele lunii mai".
Consiliul fiscal menţionează că nu are obiecţii/rezerve cu privire la dimensiunea impactului bugetar de runda întâi estimat de către MFP, pe care-l consideră drept o estimare prudentă.
Instituţia consideră că există incertitudini în ceea ce priveşte caracteristicile şi preţul pachetului de servicii relevant din perspectiva consumatorului mediu, în ciuda datelor privind numărul abonaţilor (6,9 milioane) şi un grad de penetrare de 92% la nivel de gospodării, date furnizate de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
Potrivit sursei citate, preţul mediu implicit al acestui pachet de servicii reprezentativ, asociat estimării pierderilor de venituri din expunerea de motive a actului normativ, este de circa 40 lei/lună (inclusiv TVA 24%), în condiţiile în care ofertele pentru pachetul de bază ale principalilor operatori de servicii de televiziune prin cablu sunt, în medie, de circa 30 de lei lunar.
Comunicatul mai arată: "Expunerea de motive oferă drept argument pentru măsura propusă faptul că "aplicarea cotei reduse de TVA pentru aceste servicii va genera efecte pozitive semnificative asupra mediului de afaceri prin îmbunătăţirea fluxurilor de cash-flow, diminuând astfel o serie de dificultăţi cu care se confruntă agenţii economici din această perspectivă".
Însă, în opinia Consiliului Fiscal, validitatea argumentului apare drept îndoielnică, în condiţiile în care reducerea unei impozit pe consum într-o ramură în care practic nu există evaziune fiscală la TVA nu poate genera plusuri de cash-flow decât în măsura în care aceasta nu este transferată în preţul final la consumator, iar potenţialul de expansiune suplimentară în condiţiile unui grad de penetrare de 92% la nivelul gospodăriilor apare drept neglijabil.
• Consiliul atrage atenţia asupra surselor de acoperire pentru impactul bugetar, în cazul reducerii TVA la serviciile TV
Instituţia subliniază faptul că expunerea de motive aferentă proiectului de act normativ menţionat indică drept sursă de acoperire pentru impactul bugetar, în anul curent, veniturile suplimentare realizate faţă de programarea bugetară în primele 5 luni din 2015, evaluate la 3,9 miliarde lei. Consiliul Fiscal atrage atenţia că aceste venituri suplimentare au fost indicate deja drept sursă de acoperire şi pentru extinderea cotei reduse de TVA la produsele alimentare începând cu luna iunie a anului curent (2,44 miliarde lei în 2015, respectiv 5,2 miliarde din 2016) şi menţionează că, între timp, a intervenit şi măsura dublării alocaţiei pentru copii (impact de 900 de milioane în 2015, respectiv 1,8 mld. lei în 2016).
Consiliul fiscal admite că dimensiunea impactului pentru măsura fiscală de faţă este una redusă la nivelul anului în curs - prezervarea surplusului de venituri realizat în prezent, ca urmare atât a unei îmbunătăţiri a colectării, cât şi a unei creşteri economice mult superioare celei prognozate iniţial, nu ar trebui să creeze probleme în ceea ce priveşte înscrierea în ţinta de deficit aferentă lui 2015.
Potrivit sursei citate, cu circa o lună în urmă, Consiliul fiscal a avizat cu rezerve extinderea cotei reduse de TVA la produsele alimentare, invocând incertitudinile cu privire la dimensiunea, persistenţa şi originea veniturilor bugetare suplimentare citate ca element de compensare pentru impactul bugetar negativ al respectivei măsuri: "Chiar dacă Consiliul fiscal şi-ar suspenda aceste rezerve (...) nu poate da aviz favorabil măsurii propuse de extindere a cotei reduse de TVA la serviciile de retransmitere a programelor de televiziune prin reţele de comunicaţii electronice în lipsa unei proiecţii bugetare complete care să identifice modalităţile concrete avute în vedere pentru încadrarea în ţintele bugetare pe termen mediu".
În opinia Consiliului fiscal, măsurile discreţionare deja adoptate, menţionate mai sus, au epuizat spaţiul fiscal suplimentar creat pe termen mediu în ipoteza menţinerii câştigurilor de eficienţă a colectării obţinute până în prezent (considerând că nivelul cheltuielilor bugetare este menţinut la nivelul din cadrul bugetar pe termen mediu aprobat).