Consiliul Concurenţei a finalizat investigaţia pentru cunoaşterea pieţei pieselor de schimb pentru automobile, arată un comunicat de presă remis redacţiei. Investigaţia a avut ca obiectiv identificarea mecanismelor de funcţionare a pieţei, cu scopul de a descoperi şi corecta eventualele disfuncţionalităţi de natură concurenţială.
În acest scop a fost efectuată o cercetare de piaţă, la nivel naţional, în rândul companiilor din sector: constructori de automobile, producători de piese, comercianţi de piese, vânzători de automobile (dealeri auto), unităţi de service (reparatori). În plus, au fost chestionate şi societăţi de asigurare. De asemenea, în cadrul investigaţiei a fost analizată legislaţia specifică sectorului şi a fost realizat un sondaj de opinie în rândul consumatorilor.
Analiza a arătat că există situaţii de monopol al constructorilor auto pe segmentul reprezentat de piesele de schimb de origine vizibile (caroserie, unităţi iluminare, geamuri auto), pentru care există protecţie juridică acordată în baza legii privind protecţia modelelor şi desenelor. În vederea deschiderii la concurenţă a pieţei pieselor de schimb vizibile Consiliul Concurenţei propune modificarea legislaţiei naţionale privind protecţia desenelor, prin introducerea "clauzei de reparaţii". Modificarea legislaţiei interne este permisă statelor membre în baza art. 14 din Directiva 98/71/CE (transpusă în legislaţia românească prin Legea nr.129/1992, cu modificările şi completările ulterioare), care conţine o dispoziţie tranzitorie potrivit căreia statele membre menţin legile lor existente în această privinţă şi le modifică numai în scopul liberalizării pieţei pieselor de schimb.
Clauza de reparaţii constă în faptul că nu se va mai acorda protecţie pentru un desen sau model care constituie o piesă dintr-un produs complex (spre ex., automobilul) utilizată în procesul de reparaţie a acestuia cu scopul de a-i reda aspectul iniţial. Cu ocazia reparaţiilor la propriul automobil, consumatorul va fi informat corespunzător cu privire la originea produsului utilizat pentru reparare, astfel încât acesta să poată alege, în deplină cunoştinţă de cauză, între produse concurente oferite pentru reparare (piese de origine distribuite prin reţeaua producătorului automobilului, piese de origine furnizate direct de către producătorul piesei sau piesele alternative care au o calitate echivalentă pieselor de origine).