Construcţiile, comunicaţiile şi industria lemnului sunt printre segmentele economiei româneşti cu perspectivele cele mai promiţătoare pentru următorii doi ani, în timp ce industria textilă, a pielăriei şi cea minieră vor evolua cel mai slab, continuând să piardă teren, arată un raport al Unicredit.
"Construcţiile şi comunicaţiile rămân printre sectoarele cu cele mai bune perspective. Pe segmentul manufacturiei, industria lemnului, cea a produselor minerale nonmetalice şi industria constructoare de maşini se bucură de cea mai favorabilă prognoză, datorită nivelului încă ridicat al competitivităţii pieţei muncii româneşti comparativ cu standardele Uniunii Europene", se arată în raportul grupului Unicredit, care prezintă perspectivele economiilor din Europa Centrală şi de Est în 2008 şi 2009.
Pe partea de servicii, sectorul de comunicaţii prezintă cea mai bună evoluţie. Potrivit specialiştilor de la Unicredit, investiţiile puternice şi activitatea din construcţii vor susţine creşterea pe mai multe segmente cu grad scăzut şi mediu de tehnologizare.
"Industria lemnului şi a produselor din lemn a fost una dintre cele mai dinamice din primele trei trimestre ale anului 2007, cu o creştere anuală de 21,4%, comparativ cu un avans cu 9,5% în 2006 şi ne aşteptăm să beneficieze în continuare de accesibilitatea resurselor naturale, având în vedere că peste un sfert din teritoriul României este acoperit de pădure", susţin specialiştii grupului Unicredit.
De asemenea, industria lemnului reprezintă unul dintre sectoarele puternic orientate către export, acoperind 4% din totalul exporturilor ţării. Sectorul atrage investiţii străine semnificative, făcute de companii precum cele austriece Kronospan sau Holzindustrie Schweighofer ori grupul Egger.
Segmentul echipamentelor optice şi electrice este unul dintre segmentele economiei româneşti cel mai puternic orientate către exporturi, reprezentând 13% din totalul exporturilor realizate de România în 2006 şi rămâne baza pentru îmbunătăţirea capacităţilor de export ale României.
"Atractivitea ridicată pe care o prezintă pentru investiţiile străine directe, creşterea solidă, cu 21% în 2006 faţă de anul anterior şi orientarea puternică spre exporturi (11% din totalul exporturilor în 2006) fac din segmentul echipamentelor pentru transport una dintre cele mai performante ramuri ale economiei româneşti", mai apreciază specialiştii de la Unicredit.
Nevoia din ce în ce mai mare de locuinţe de calitate ridicată, de spaţii de birouri şi comerciale susţine avansul secotrului de construcţii din România. În prima jumătate din 2007, jumătate din totalul investiţiilor din economie s-au concentrat către noile construcţii.
Pe de altă parte, mineritul a fost într-o continuă recesiune în ultimii ani. În ciuda evoluţiei slabe, Unicredit se aşteaptă la îmbunătăţiri în următorii trei ani, pe acest segment, datorită noilor strategii energetice ale guvernului.
Segmentele manufacturiere tradiţionale, precum industria textilă sau de pielărie, care continuă să fie importante pentru economia României, deoarece realizează peste 10% din valoarea adăugată, vor continua să piardă teren în următorii doi ani, în mare parte din cauza concurenţei altor state, în care costurile de producţie în aceste domenii sunt chiar mai joase decât în România.
Per total, Unicredit apreciază că economia României a avansat cu 5,8% anul trecut şi că ritmul de creştere se va menţine peste 5% în următorii doi ani.