Nivelul contrabandei cu ţigări a a atins un nou record, situându-se, în ianuarie, la cel mai înalt nivel din ultimii patru ani - 19,2% -, de la 15,9%, la finalul lunii decembrie, după cum ne-a spus Sorana Mantho, Director Corporate Affairs Philip Morris (PMI) România, citând studiul Novel Research.
Reprezentantul PMI este de părere că, deja, "comerţul ilicit cu tutun devine o problemă socială, cu implicaţii nu numai asupra veniturilor la bugetele publice, dar şi asupra sănătăţii consumatorilor".
Problema comerţului ilicit nu mai poate fi tratată doar că una comercială, care implică riscuri şi prejudicii numai la nivelul unei companii sau al unui brand anume, şi nici măcar ca o problemă limitată la industria tutunului, opinează Sorana Mantho.
Un aspect îngrijorător al evoluţiei comerţului ilicit ţine de structura "portofoliului" de ţigarete traficate, respectiv de ponderea foarte mare a pachetelor aşa numite "illicit whites" (ţigaretele produse legal, dar fabricate cu singurul scop să fie traficate în alte state decât cele pentru care sunt plătite taxele aferente), ne-a spus doamna Mantho.
Domnia sa ne-a precizat: "Dacă în 2010 produsele de tip «illicit whites» aveau o cotă de numai 9,7% din total comerţ ilicit, în 2014 ele au depăşit 50% şi s-au menţinut în jurul acestui nivel până în prezent.
În cazul acestor produse, ca şi în cazul produselor contrafăcute, există zero trasabilitate: consumatorul nu poate identifica originea ţigărilor şi - se pare - nici nu este preocupat de aspectele de calitate a produsului. Se conturează un comportament al consumatorilor care caută numai opţiunea cea mai accesibilă ca preţ, indiferent de consecinţe sau de pericole".
Comerţul ilicit cu ţigarete nu este doar o problemă naţională, ci devine o problemă a întregii Uniuni Europene, dacă ne gândim că România nu este doar o piaţă de desfacere, ci şi o piaţă de intrare a acestor produse în Uniunea Europeană, a conchis Sorana Mantho, adăugând: "Paradoxal, în timp ce noi suntem alarmaţi de creşterea comerţului ilicit la graniţele Uniunii Europene, parlamentul irlandez face paşi rapizi în adoptarea pe plan local a pachetelor generice pentru ţigaretele legitime. Dacă ne uităm la comportamentul şi opţiunile consumatorilor de produse de pe piaţa neagră, putem întrevedea că pachetele generice vor genera creşteri şi mai mari ale incidenţei ilicitului. În situaţia pachetelor de ţigarete fără elemente de branding, pentru contrabandişti lucrurile vor fi mult mai simple, iar pentru consumatori va fi imposibil de diferenţiat între un pachet comercializat legitim şi unul de pe piaţa neagră. Opţiunea acestora din urmă va fi determinată doar de criteriul preţ".
În ţara noastră, toate companiile din industria tutunului au fost preocupate să identifice căi de susţinere a acţiunilor autorităţilor în combaterea comerţului ilicit, mizând tocmai pe expertiza internaţională şi pe soluţiile şi proiectele care au dat rezultate în alte ţări.
Reprezentantul PMI spune că, potrivit recomandărilor noii Directive Europene a tutunului, 40/2014, au fost identificate deja, la nivel de industrie, soluţii pentru creşterea gradului de trasabilitate a produselor din tutun. Aceste soluţii ar permite autorităţilor monitorizarea distribuţiei şi verificarea autenticităţii produselor şi ar reprezenta o ameninţare serioasă pentru piaţa produselor contrafăcute. Nu în ultimul rând, ele ar conduce la îmbunătăţirea colectării taxelor datorate pe produsele comercializate legal, o miză financiară foarte mare pentru autorităţi, în condiţiile în care industria tutunului reprezintă a doua mare categorie de contribuabili la bugetul de stat, după companiile de petrol şi gaze.
Contextul geopolitic actual şi angajamentele pe care ţara noastră şi le-a asumat pentru aderarea la spaţiul Schengen fac ca nevoia de reducere imediată şi de ţinere sub control a comerţului ilicit cu ţigarete să fie acută, este de părere Sorana Mantho, care subliniază că problema naţională a contrabandei cu tutun reclamă iniţierea unei Strategii Naţionale pentru combaterea eficientă a pieţei negre.
Domnia sa ne-a declarat: "România se află la graniţa Uniunii Europene, având cea mai extinsă frontieră externă a UE, de 1860 km, cu ţări nemembre. Vecinii noştri din afara UE au sisteme de taxare foarte diferite şi preţuri ale ţigaretelor de 2-3 ori mai mici decât în România. Cu unele state vecine avem încheiate tratate de liberă circulaţie în zona de graniţă. Micul trafic din zonele limitrofe frontierei nu trebuie să capete anvergură - aici, rolul autorităţilor este esenţial, deoarece activitatea infracţională legată de comerţul ilicit este permanentă şi plină de creativitate".
La finalul anului trecut, produsele comercializate sub mărcile Philip Morris şi traficate pe plan local reprezentau, în medie, 3,8% din piaţa ilicită de ţigarete.
1. Da?
(mesaj trimis de EU în data de 03.03.2015, 00:14)
La cat ati scumpit voi tutunul, ce va mirati?
2. ticalos articol, ticaloasa cucoana
(mesaj trimis de eu în data de 03.03.2015, 05:52)
Nu vad nici o ratiune care sa sustina insinuarile ticaloasei asteia. Insinuari ca Romania are cea mai extinsa frontiera si de aceea ar trebui sa existe o cobtrabanda proportionala sunt netrebnice si nesustinute de nici un fel de fapte dar ne face mult rau ca tara inclusiv ne pune o piedica in aderarea la zona Schengen. Sustin cu tarie catalogarea tutunului ca substanta otravitoare care trebuie interzisa si catalogarea tuturor celor care vand tutun (inclusiv a obraznicei cucoane) ca traficanti de droguri. Observ cu placuta surprindere, in toata UE ca numarul fumatorilor se reduce drastic si ca din ce in ce mai multa lume realizeaza ca tutunul este o otrava si ca trebuie sa imbratiseze un mod de viata sanatos. Constat ca sunt din ce in ce mai putine chioscuri de vanzare a tigarilor si mai multe sali de sport. Smecheroasa asta cu discursul ei insinuant, ar trebui sa fie privita exact ca ce este, o traficanta de droguri inca legale ce fac cel putin la fel de mult rau ca etnobotanicele. Pana cand toate rebuturile ne sunt prezentate ca modele de succes?.
3. culmea nesimtirii
(mesaj trimis de sandu în data de 03.03.2015, 10:12)
Fumatul este o problema sociala. Contrabanda ar fi o problema secundara, problema principala ramane fumatul.