Reporter: 2023 este un an aniversar pentru Philip Morris România, care marchează 30 de ani de activitate. Cum a evoluat business-ul şi industria în care activaţi?
Mircea Scăunaşu: 2023, anul în care aniversăm 30 de ani de prezenţă în România, este unul cu adevărat special pentru noi.
De-a lungul celor 30 de ani, am făcut investiţii semnificative în dezvoltarea noii categorii de produse care încălzesc tutunul fără să îl ardă. În 2017, am început să modernizăm fabrica noastră din Otopeni. Investiţia de 600 de milioane de dolari a transformat-o dintr-o unitate producătoare de ţigarete într-o fabrică modernă pentru produse fără fum. Am dezvoltat capacităţile de producţie a consumabilelor pentru piaţa internă şi externă, am investit în formarea angajaţilor şi în implementarea unor soluţii care vizează sustenabilitatea.
Această transformare s-a reflectat şi în alte aspecte mai puţin evidente ale businessului: la nivelul companiei din România au fost create peste 1.500 de noi locuri de muncă, iar astăzi doar fabrica din Otopeni numără peste 1.200 de angajaţi.
Reporter: Aţi anunţat de curând o investiţie suplimentară de peste 130 de milioane de dolari. Cum se va reflecta această investiţie în planurile dumneavoastră de viitor?
Mircea Scăunaşu: Investiţia suplimentară de peste 130 de milioane de dolari, anunţată de Jacek Olczak, CEO Philip Morris International, prezent, într-o vizită recentă, la Bucureşti reprezintă o promisiune pe care o facem către cei aproximativ 4 milioane de fumători adulţi români. Aceasta va ajuta ca fabrica să se transforme în continuare, să fie adăugate noi linii de producţie, toate menite să susţină atât misiunea companiei, cât şi economia românească.
Tot ceea ce dezvoltăm aici are în prim plan oamenii şi societatea în care trăim. Noi construim un viitor fără fum, bazat pe alternative care nu ard tutunul, o alegere mai bună pentru adulţii care altfel ar continua să fumeze. Am fost şi vom rămâne un partener de încredere al statului în ceea ce priveşte investiţiile, iar transformările care au avut loc până acum în fabrica Philip Morris din Otopeni dovedesc acest lucru.
Sigur, mai sunt multe de făcut în ceea ce priveşte informarea şi diferenţierea produselor în funcţie de riscuri. Este important de luat în considerare faptul că, deşi România este una dintre cele trei ţări europene în care Philip Morris International investeşte masiv, ţara noastră continuă să fie una dintre pieţele în care consumul de ţigări este în creştere. Astăzi, aproximativ 500.000 de fumători români adulţi au trecut la IQOS şi ne dorim să le fim aproape în această călătorie, cu informaţii corecte.
Reporter: Cum a evoluat segmentul produselor alternative la ţigările clasice?
Mircea Scăunaşu: Aşa cum au spus-o mulţi experţi în sănătate, fumatul reprezintă una dintre cele mai mari probleme la nivel mondial. Dar oamenii sunt oameni şi, deşi sunt conştienţi că acest obicei este unul nociv pentru sănătatea lor, cu consecinţe extrem de serioase, ei nu renunţă. De aceea, noi vom explica de fiecare dată de ce aceste produse fără fum reprezintă o alternativă mai bună la continuarea fumatului. Iar acest lucru este un adevăr dovedit ştiinţific, cu argumente date de sutele de studii care stau la baza cercetărilor ştiinţifice ale Philip Morris International (PMI).
Vrem ca adulţii fumători, aproximativ 4 milioane de români, să facă alegerile în cunoştinţă de cauză, în mod responsabil şi să aibă acces la beneficiile produselor alternative care le stau la dispoziţie. De aceea le oferim informaţii şi repetăm, ori de câte ori avem ocazia, care este ştiinţa din spatele produselor noastre. Spre exemplu, ştiaţi că, atunci când o ţigară este aprinsă, procesul de ardere a tutunului atinge temperaturi foarte ridicate şi produce aproximativ 6.000 de substanţe chimice? Prin urmare, nu nicotina, ci aceste substanţe care se degajă prin ardere sunt responsabile pentru boli grave. Aproximativ 100 de substanţe au fost identificate ca fiind dăunătoare sau potenţial dăunătoare şi pot fi cauza principală a bolilor asociate fumatului. Însă, odată eliminată arderea, aşa cum se întâmplă în cazul produselor care doar încălzesc tutunul, reuşim să reducem semnificativ nivelul acestor substanţe toxice, fapt confirmat şi de concluzia Administraţiei Americane pentru Alimente şi Medicamente (FDA) din 2019 în cazul IQOS.
Reporter: Care este situaţia la nivel global?
Mircea Scăunaşu: În lume există încă peste 1 miliard de fumători, dintre care, în fiecare an, doar 5-10% renunţă la fumat. Oamenii nu renunţă la fumat chiar dacă ştiu că este dăunător pentru ei, deci datoria noastră este să le oferim acestora, cât mai curând posibil, alternative mai bune la continuarea fumatului.
Cu toate acestea, este îngrijorătoare reticenţa unora dintre organizaţiile internaţionale şi a autorităţilor naţionale de reglementare de a acţiona pe baza datelor şi a ştiinţei, în favoarea ideologiei şi a ideilor preconcepute. Refuzul de a recunoaşte rolul pe care reducerea riscurilor îl poate juca în eradicarea fumatului împiedică în mod serios transformarea industriei noastre, care timp de decenii a fost presată să găsească alternative mai puţin dăunătoare la continuarea fumatului.
În plus, cercetătorii noştri au folosit date, estimări şi metode ale Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, precum şi date primite de la terţi, şi au calculat impactul pozitiv potenţial pe care trecerea de la ţigări la produse mai puţin dăunătoare, fără fum, l-ar putea avea asupra sănătăţii publice.
Au dezvoltat, practic, un model ipotetic care arată că, dacă se presupune că aceste produse prezintă, în general, un risc cu 80% mai redus decât ţigările - şi dacă persoanele care fumează în prezent ar trece complet la acestea - atunci, pe parcursul vieţii lor, există posibilitatea ca decesele atribuite fumatului să fie reduse de zece ori în comparaţie cu măsurile istorice de control al fumatului.
Reporter: Care este gradul de penetrare a produselor fără fum în rândul populaţiei şi cum evoluează cererea din acest segment de piaţă?
Mircea Scăunaşu: Datele pe care le avem la dispoziţie ne indică o evoluţie pe care o monitorizăm cu atenţie. În prezent, aproape 10% dintre fumătorii adulţi români utilizează IQOS, produsul alternativ dezvoltat de PMI. Numărul utilizatorilor de produse fără fum a crescut constant din momentul în care acest dispozitiv a intrat pe piaţa din România. De atunci, aproape 500.000 de fumători au înţeles că arderea tutunului este problema şi că există soluţii, această nouă categorie de produse fără fum.
Tutunul încălzit reprezintă o categorie de produse relativ nouă în România, care aici s-a dezvoltat într-un ritm mai lent decât pe alte pieţe. O posibilă cauză ar putea fi nivelul de dezinformare despre aceste produse, care este foarte ridicat, şi lipsa unor dezbateri care să aibă în prim plan datele ştiinţifice PMI, practic ştiinţa la care ne raportăm.
Reporter: Cum vedeţi piaţa tutunului peste zece ani?
Mircea Scăunaşu: Ce vă pot spune cu siguranţă este că la PMI nu ne vom opri din inovat. Avem convingerea că ştiinţa, dezvoltarea şi evaluarea ştiinţifică a produselor noastre sunt esenţiale pentru progres. În plus, avem dorinţa de a le oferi consumatorilor adulţi produse din ce în ce mai performante şi de a ne atinge obiectivul, acela de a crea un viitor fără fum.
La nivel global, ne dorim să generăm mai mult de 50% din profiturile brute din produse fără fum până în 2025. Nu degeaba, în ultimii ani, Philip Morris International a investit aproape 11 miliarde de dolari în tot ceea ce înseamnă dezvoltarea, fundamentarea ştiinţifică şi comercializarea produselor fără fum. Peste 1.500 de oameni de ştiinţă ingineri, tehnicieni şi personal de asistenţă inovează zilnic şi ne ajută să ne extindem portofoliul de produse fără fum.
Reporter: Mulţumesc!