CORPUL DE CONTROL AL MINISTERULUI TRANSPORTURILOR: Deficienţele Tarom au dus la anularea sau întârzierea unui număr foarte mare de curse

C.I.
Ziarul BURSA #Companii #Aeronautică / 22 martie 2016

Deficienţele Tarom au dus la anularea sau întârzierea unui număr foarte mare de curse

Compania Tarom nu a respectat Codul Muncii, nu a avut un buget 2015 fundamentat pe baze reale şi nu a implementat toate acţiunile din planul de management, fapt ce a dus la curse anulate şi pierderi pentru companie de un milion de dolari, susţine Corpul de Control al ministerului Transporturilor.

Documentul menţionează: "Cu toate că se cunoştea faptul că la sfârşitul anului 2015 o aeronavă deţinută în leasing de Tarom va fi returnată proprietarului şi că implicit acest demers presupunea anumite costuri, acestea nu au fost prevăzute în buget decât la un nivel mai mic. Pe lângă acestea au mai fost şi alte cheltuieli neprevăzute în bugetul pe 2015, fapt ce a dus la depăşirea subcapitolului «Alte cheltuieli de exploatare» cu suma de 68.599.520 lei".

Potrivit raportului, teoretic indicatorii prevăzuţi în Bugetul de venituri şi cheltuieli (BVC) au fost realizaţi în anul 2014 şi nerealizaţi în 2015, însă, dacă nu se ţine cont de evoluţia favorabilă a preţului petrolului, se constată că practic pierderile au crescut. Astfel, în anul 2014, nivelul pierderilor aprobat prin BVC s-a cifrat la 116,8 milioane de lei, iar pierderile raportate au fost de 110,16 milioane de lei însă, în condiţiile menţinerii preţului petrolului luat în calcul la fundamentarea BVC, pierderile au fost de 198,11 milioane de lei. La fel, în 2015, deşi pierderile aprobate prin BVC s-au cifrat la circa 8,24 milioane de lei, compania a înregistrat pierderi de 41,28 milioane de lei, iar având în vedere preţul petrolului pierderile reale au fost de 128,53 milioane de lei.

Raportul mai precizează că, la Tarom, nu au fost respectate prevederile Codului Muncii şi ale Regulamentului Intern în ceea ce priveşte întocmirea pontajelor şi evidenţa prezenţei personalului Direcţiei Tehnice: "Condicile de prezenţă nu reflectă situaţia reală a orelor lucrate (nu sunt semnate şi nu se menţionează nimic în cazul lipsei personalului, nu se menţionează orele de venire şi plecare). Foile colective de prezenţă (pontajele) pentru personalul care lucrează în ture evidenţiază orele suplimentare prin raportare la norma de timp aferentă programului normal de lucru de 8 ore, fapt ce conduce la acumularea unui număr mult mai mare de ore suplimentare. Acest aspect conduce la acordarea de «recuperări» fără bază reală şi în plus la crearea unei false probleme a lipsei de personal. În plus, foile colective de prezenţă nu reflectă orele lucrate efectiv în conformitate cu condicile de prezenţă - sunt trecute "prezent" persoane care în condică apar "recuperare" şi mai mult, sunt trecute "prezent" la program de tură acumulând în acest fel noi ore suplimentare şi ore de noapte, în condiţiile în care persoanele respective stau acasă. De asemenea au fost constatate cazuri în care, persoane care în foile colective figurează «prezent», au călătorit în străinătate în aceeaşi perioadă, folosind cursele Tarom. Conform foilor colective de prezenţă, nu se respectă prevederile referitoare la perioada de repaus zilnic, săptămânal şi anual".

Raportul mai spune că la Tarom nu au fost respectate procedurile de angajare/recrutare, implementate la nivelul companiei şi că au fost acordate, la angajare, salarii discriminatorii raportat la nivelul salariilor celorlalţi salariaţi Tarom, fără a se ţine cont de nivelul şi responsabilităţile postului şi nici de nivelul de salarizare existent în companie pentru posturi similare.

De asemenea, nu a fost angajat personal corespunzător numărului şi specializării personalului plecat din companie (ca urmare a ieşirii la pensie şi plecări voluntare).

Raportul spune că toate deficienţele constatate legate de angajarea personalului, de salarizarea acestuia precum şi lipsa unei grile de salarizare unice au condus la grave dezechilibre salariale şi demotivări ale personalului cu vechime: "Pe fondul acestor nemulţumiri, peste care s-a suprapus eşuarea negocierilor privind încheierea unui nou Contract Colectiv de Muncă (încheiat abia în 2015), s-a creat o relaţie tensionată între angajator şi sindicate, soldate cu anularea unora dintre cursele prevăzute în Programul de Operare al companiei. De asemenea, toate deficienţele menţionate mai sus, au condus la înregistrarea unui număr foarte mare de curse anulate sau întârziate, cu consecinţe negative asupra bugetului companiei - diminuarea veniturilor din exploatare şi plata unor despăgubiri în valoare de circa 1 milion de dolari".

Corpul de Control al Ministerului Transporturilor mai susţine că nu au fost implementate toate acţiunile prevăzute în Planul de management întocmit de directorul general, dând ca exemple: nici până la data prezentei nu a fost implementată grila de salarizare unică la nivelul companiei cu toate ca această acţiune era prevazută în Planul de management pentru trimestrul 2 din 2013; - unele măsuri au fost declarate ca implementate, în realitate fiind neimplementate sau în curs de implementare ex: a) desfiinţarea agenţiilor externe şi încheierea unui contract cu un GSA extern pentru emiterea biletelor de călătorie pe cursele Tarom - agenţiile externe nu au fost desfiinţate ci doar s-a schimbat sediul acestora din oraş la aeroport; b) atingerea ţintelor privind reducerea pierderilor; nu au fost reduse stocurile cu mişcare lentă / fără mişcare; mai mult acestea au crescut cu circa 5 milioane lei; nu a fost efectuată renovarea clădirii Corp F; nu au fost demarate măsuri pentru armonizarea flotei.

Corpul de Control mai arată că nu au fost implementate întocmai şi la timp toate hotărârile Consiliului de Administraţie, adăugând: "HCA nr.15/01.10.2013 constata neîndeplinirea sarcinilor privind întocmirea unei grile de salarizare, stabilite prin hotărâri anterioare şi redispune realizarea acestei acţiuni până la urmatoarea sedinţă CA. HCA nr.11/22.07.2014 constata neîndeplinirea sarcinilor privind întocmirea unei grile de salarizare, stabilite prin hotărâri anterioare şi redispune realizarea acestei acţiuni până la următoarea sedinţă CA. HCA nr.15/02.10.2015 a decis constituirea unei comisii de elaborare şi negociere a grilei de salarizare.

După cum am arătat, nici până la această dată - 02.03.2016 o astfel de grilă nu a fost implementată".

De asemenea, raportul susţine că nu au fost implementate toate măsurile dispuse în sarcina conducerii companiei prin rapoartele întocmite de catre organele de control în urma acţiunilor de control efectuate la Tarom: "Prin Raportul nr. 39369/2014 întocmit de corpul de control MT au fost dispuse un număr de 20 de măsuri pentru eliminarea deficienţelor constatate. Conform adresei din ianuarie 2015 prin care s-a comunicat modul de îndeplinire al măsurilor doar 4 au fost concret îndeplinite, pentru restul specificându-se că «se va face...». În timpul controlului s-a solicitat prezentarea modului în care au fost puse în aplicare măsurile dispuse însă drept răspuns s-a prezentat textul aceleiaşi adrese din ianuarie 2015.

Măsurile dispuse vizau: reglementarea situaţiei create prin diminuarea activului net al companiei; analiza modului de implementare a măsurilor/acţiunilor prevăzute în Planul de Management şi luarea de măsuri în consecinţă; analiza modului de implementare de către conducerea executivă a măsurilor stabilite prin hotărârile CA şi luarea de măsuri în consecinţă; valorificarea corespunzătoare a rezultatelor inventarierii pentru anul 2013; valorificarea stocurilor fără mişcare sau cu mişcare lentă în valoare de peste 30 milioane lei; efectuarea tuturor demersurilor legal prevăzute pentru recuperarea creanţelor în sumă de 2.797.426 lei, mai vechi de 90 de zile, înregistrate la nivelul TAROM, astfel încât să se evite prescrierea acestora; analiza temeinică a situaţiei create prin plecarea din companie a personalului tehnic specializat şi luarea de măsuri în consecinţă, pentru asigurarea operării în siguranţă a aeronavelor; analiza temeinică a necesităţii şi oportunităţii efectuării de către personalul administrativ a deplasărilor externe, prin prisma costurilor financiare suportate de companie şi a beneficiilor aduse companiei de respectivele deplasări; cercetarea şi, după caz, sancţionarea persoanelor din cadrul TAROM, responsabile pentru deficienţele constatate; încadrarea nivelului cheltuielilor în BVC aprobat; eficienţa cheltuielilor efectuate de Tarom şi altele.

La solicitarea directorului general al Tarom au fost achiziţionate fără fundamentare servicii externe de audit pentru verificarea stocurilor de piese de schimb/componente aeronave şi a comenzilor efectuate de direcţia tehnică raportat la necesitaţile operaţionale. Rezultatele acestuia nu au fost valorificate prin măsuri concrete care să conducă la înlăturarea deficienţelor constatate în activitatea direcţiei tehnice".

Totodată, autorităţile de control au constatat că, din raţiuni economice, secţia de întreţinere de linie Airbus/ATR a funcţionat în anii 2014 şi 2015 fără un stoc minim necesar, aprovizionarea cu piese şi componente efectuându-se în regim de urgenţă ceea ce a condus la achitarea unor preţuri mult mai mari faţă de normal.

"Regulamentele europene aplicabile în domeniul navigabilităţii aeronavelor, verificate până în prezent, sunt respectate de către organizaţia de management al continuităţii navigabilităţii şi de către organizaţia de întreţinere", se mai arată în Raportul Corpului de Control al Ministrului Transporturilor.

Oficialii de control ai Ministerului Transporturilor concluzionează că lipsa de responsabilităţi clare a condus la crearea unui climat tensionat şi o comunicare defectuoasă între compartimente.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb