Corpul de control al Prim-ministrului a transmis Ministerului Public o sesizare penală "in rem", ca urmare a verificărilor preliminare efectuate la Ministerul Sănătăţii şi la celelalte instituţii din subordinea sau coordonarea Guvernului care au atribuţii legale în privinţa gestionării Registrului Electronic Naţional de Vaccinări (RENV), potrivit unui comunicat al Guvernului.
În urma verificărilor realizate de echipa de control până în prezent au fost identificate următoarele aspecte:
- Accesul în Registrul Electronic Naţional de Vaccinări (RENV) - modulul de vaccinare se face prin username şi parolă, atribuite fiecărei categorii de utilizatori: vaccinatori (centre de vaccinare), Direcţii de Sănătate Publică, utilizator Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, utilizator Ministerul Sănătăţii (MS), utilizator Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP), utilizator Comitetul Naţional de Coordonare a Activităţilor privind Vaccinarea împotriva COVID-19 (CNCAV), categorie generală Populaţie, singura condiţie de acces fiind utilizarea unui IP (internet protocol) din România.
-În urma solicitărilor repetate ale reprezentanţilor Ministerului Sănătăţii, la data de 20.01.2020 INSP a acordat accesul Ministerului Sănătăţii la RENV pentru o interfaţă separată, care conţine doar date numerice, utilizând contul: monitorizare_minister.
-Ministerul Sănătăţii a nominalizat patru reprezentanţi care au avut acces la datele din RENV, utilizând contul "monitorizare_minister" fără a exista un act administrativ de delegare/încredinţare a unor atribuţii, de stabilire a responsabilităţilor şi a limitelor de competenţă sau care să stipuleze perioada de la care au acces la platformă.
-La data de 07.03.2021, într-un interval de aproximativ 30 de minute, au existat 181 de încercări nereuşite de acces la platforma RENV utilizând contul "monitorizare_minister" (alocat MS) de pe un IP găzduit pe un server din afara graniţelor României (server privat din Germania).
-Regimul juridic insuficient definit şi reglementat al consilierului onorific poate crea un mecanism de eludare a regimului incompatibilităţilor şi al conflictului de interese prevăzut de Legea nr. 161/2003 , deoarece, prin încredinţarea unor atribuţii specifice unui funcţionar public (în sensul larg al noţiunii), respectiv accesul la date sau informaţii din cadrul unei/unor instituţii publice, consilierului onorific nu îi sunt stabilite şi responsabilităţi în domeniul incompatibilităţilor şi al conflictului de interese.