Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) a transmis Prim-Ministrului României un memoriu privind introducerea principiului decontării directe în legislaţia RCA, potrivit unui comunicat remis redacţiei.
COTAR a explicat,în cadrul acestui material, contextul în care se află în anul 2021 piaţa de asigurări din România:
1.Două societăţi de asigurări (Euroins şi City Insurance) deţin peste 75% cotă din piaţa RCA.
2.Conduita privind onorarea obligaţiilor de despăgubire se reflectăîn numşrul extrem de mare de petiţii înregistrate la ASF, astfel:
Anul 2018: 10.549 petiţii
Anul 2019: 25.679 petiţii
Anul 2020: 21.244 (doar în primele 6 luni)
3.Numărul de litigii la Sal-Fin (Entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Non-bancar) a crescut constant şi în salturi uriaşe, de la înfiinţare pânăîn prezent:
Anul 2016: 36 de cereri
Anul 2017: 197 de cereri
Anul 2018: 232 de cereri
Anul 2019: 521 de cereri
Anul 2020: 1000 de cereri (doar în primele 10 luni)
99% dintre cererile adresate Sal-Fin au avut ca temă despăgubirile primite în baza unor poliţe de asigurare.
84% din cererile adresate Sal-Fin au vizat poliţe de asigurare de răspundere civilă auto (RCA).
83% dintre hotărârile pronunţate de conciliatorii Sal-Fin au fost în favoarea consumatorilor.
4.Ultima raportare a ASF arată faptul căîn trimestrul III al anului 2020 piaţa de asigurări avea următoarea conduită la plata dosarelor de daună:
- 46,96% (40.584 dosare) sunt dosare soluţionate prin plată;
-51,76% (44.735 dosare) sunt dosare nefinalizate;
- 1,28% ( 1.110 dosare) sunt dosare respinse de la plată.
Procentul de dosare de daună achitate de către firmele de asigurări este în continuă scădere de la un trimestru la altul. În trimestrul anterior, procentul de dosare achitate era de doar 49%, arătând practica sistematică a asiguratorilor RCA de rea credinţăîmpotriva consumatorilor de asigurări şi a persoanelor prejudiciate în accidente auto.
Transmiterea raportărilor către ASF se face în 45 de zile de la încheierea trimestrului, în timp ce termenul legal de plată a despăgubirii este de 10 zile, deci, în interiorul celor 45 de zile de raportare. Realitatea cruntă este că firmele de asigurări nu achitaseră 51,76% dintre dosarele de daună nici după 45 de zile (depăşind termenul de plată legal)!
5.În ciuda faptului căîn anul 2020 a existat o scădere accentuată (aproximativ 40%) a numărului accidentelor auto - pe fondul restricţiilor de circulaţie din perioada de lockdown-, numărul de petiţii şi reclamaţii la adresa firmelor de asigurări a explodat (creştere de peste 80% faţă de anul precedent), iar numărul de reclamaţii la adresa firmelor de asigurări se menţine în continuare unul extrem de ridicat (de aproximativ 2800 de reclamaţii în fiecare lună).
Din informaţiile noastre, 90% dintre petiţiile înregistrate la ASF vizează companiile de asigurări City Insurance şi Euroins.
COTAR a analizat şi cele două soluţii care sunt propuse pentru rezolvarea situaţiei gravelor probleme existente pe această piaţă, cauzate de societăţile de asigurări rău platnice şi care deţin o cotă importantă de piaţă, astfel:
1. ASF retrage licenţele RCA, iar cele două firme de asigurări intră direct în faliment.
2. Modificarea legislaţiei şi introducerea decontării directe pentru a reduce cota de piaţă a celor două companii de asigurări.Această masură va duce la reducerea progresivăşi naturală a cotei de piaţă a celor doi asiguratori rău platnici.
Estimăm că în 3 - 4 ani de la introducerea decontării directe, cele două societăţi, daca vor supravieţui fără şmecheriile pe care le dac acum, ar trebui să aibă o cotă de piaţă de 5 ori mai mică decât cea din prezent, iar cota de piaţă rămasă ar trebui să se redistribuie la firmele de asigurări serioase.
COTAR a atras atenţia asupra faptului că cele două societăţi de asigurări nu pot ieşi public să susţină faptul că se opun decontării directe, adică principiului alegerii poliţei RCA după un nou criteriu: "Reputaţia firmei de asigurări"în loc de criteriul "cel mai redus preţ, pentru că nu eu sunt beneficiarul despăgubirii".
Remarcăm, fără a fi surprinşi, faptul că un reprezentant al unei asociaţii a transportatorilor - despre care s-a scris în presă că este finanţată de unul dintre marii asiguratori de pe piaţa RCA - se opune intrării în vigoare a noilor reguli de decontare directă, încercând să protejeze interesele asiguratorilor.
Este important să subliniem că regulile de decontare directă sunt pro-consumator, pro-asigurat şi pro-păgubit, iar singurii care sunt deranjaţi de decontarea directă obligatorie sunt exact asiguratorii care nu vor să plateascăşi preferă să amâne rezolvarea problemelor grave din piaţă, până la un eventual faliment care va avea efecte catastrofale. Aşadar, persoanele care se pretind a fi reprezentanţi ai transportatorilor - deşi promovează agenda asiguratorilor RCA rău platnici - se autodiscreditează,într-un mod ireparabil şi nu pot fi luate în considerare.
"Le cerem Premierului României şi pe Ministrului Finanţelor să adopte,în cadrul legislaţiei RCA, principiul decontării directe, fără alte propuneri toxice transmise de cele două companii cu probleme. Nu este normal să fie protejate interesele financiare ale unor companii de asigurări, în dauna industriei de reparaţii, a producătorilor şi a furnizorilor de piese de schimb şi alte materiale necesare industriei de reparaţii", a declarat Vasile Ştefanescu, Preşedinte COTAR.
În acest sens, atragem atenţia că Parlamentul Românie is-a pronunţat deja în sens negativ asupra propunerii asigurătorilor vizând plafonarea cuantumului despăgubirilor, cu ocazia dezbaterilor organizate în legătură cu Proiectele de lege de modificare a Legii RCA nr. 132/2017 înregistrate la Camera Deputaţilor cu nr. Pl-x 165/2020 si Pl-x 118/2020. Aşadar, o astfel de propunere nu poate fi introdusă într-un Proiect de Ordonanţă de Urgenţă, de vreme ce însuşi Parlamentul României, forul decizional competent, a respins-o pe fondul gravelor probleme de legalitate şi de constituţionalitate pe care le ridică.
În România există peste 14.000 de unităţi reparatoare care generează peste 400.000 de locuri de muncă împreună cu industria de componente, piese şi vopseluri auto şi contribuie impreuna cu transportul de persoane,marfa,activitati conexe la peste 18% din PIB-ul acestei ţări.
Industria auto impactată are peste 18% pondere din PIB, în timp ce piaţa de asigurări din România nu depăşeşte 2,5% din PIB.
"Industria de reparaţii auto ,industria auto,contribuie la bugetul de stat prin taxele şi salariile achitate de peste 20 ori mai mult decât firmele de asigurări care sunt neplătitoare de TVA şi care se declară vesnic pe pierderi, exportând profitul prin dosarul preţurilor de transfer, pentru a evita plata taxelor către statul român. Arătaţi că vă pasă de industria românească!", a precizat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.