COTAR: Asiguratorii îşi modifică Legea RCA printr-o Ordonanţă de Urgenţă, pentru a-şi maximiza profitul, pe banii asiguraţilor

Comunicate de presă / 21 septembrie 2021

Asiguratorii îşi modifică Legea RCA printr-o Ordonanţă de Urgenţă, pentru a-şi maximiza profitul, pe banii asiguraţilor

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) solicită Guvernului să elimine din proiectul de Ordonanţă pentru modificarea legii RCA prevederile care vor permite companiilor de asigurare să-şi însuşească pe nedrept banii asiguraţilor români, conform unui comunicat de presă.

Redăm integral comunicatul:

Solicităm Guvernului intervenţia urgentă pentru a proteja asigurările auto ale românilor, după intrarea în faliment a celei mai mari companii de profil - City Insurance. Milioane de oameni care şi-au plătit asigurările obligatorii sunt, în prezent, afectaţi de fraudele în cascadă generate de lăcomia asiguratorilor şi indiferenţa complice a celor plătiţi să împiedice astfel de practici.

"Contăm pe buna-credinţă a Premierului şi a Ministerului Finanţelor, cu care ne vom întâlni azi, pe tema Proiectului de OUG de modificare a legii RCA, publicat pe website-ul Ministerului Finantelor, pe 22 aprilie 2021 şi faţă de care am semnalat problemele grave de neconstituţionalitate şi nelegalitate. Este incredibil cum au ajuns interesele unor asiguratori iresponsabili şi lacomi să-i forţeze pe români să scoată iar bani din buzunar când vor merge cu maşinile lovite la reparat", a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.

În plin scandal generat de prăbuşirea City Insurance, care deţinea jumătate din poliţele RCA din România, Guvernul se pregăteşte să le ofere asiguratorilor auto o Ordonanţă de Urgenţă prin care tocmai aceştia vor ajunge să limiteze despăgubirile după accidente. Diferenţele vor fi achitate din buzunarele proprii ale oamenilor asiguraţi/pagubiţi. Fixarea unor aşa-zise preţuri de referinţă pentru lucrările de reparaţie va oficializa şi legaliza unele practici deja apărute pe piaţa asigurărilor, din cauza cărora păgubiţii cu daune neplătite au ajuns în faţa instanţei pentru a-şi recupera de la asigurător banii de reparaţii. Dacă această ordonanţă va intra în vigoare in actuala formă, există riscul ca, în timp ce firmele de asigurare vor putea majora după bunul plac, în continuare, preţul poliţelor, asiguraţii să fie nevoiţi să-şi achite reparaţiile prin co-plată. Următoarele victime ale acestor prevederi vor fi service-urile auto corecte, care vor refuza efectuarea unor reparaţii îndoielnice, sub preţul real al pieselor şi manoperei. Parte a unei componente economice care contribuie cu procente semnificative la PIB-ul României, acestea vor ajunge să dea faliment, după ce de ani de zile au susţinut reparaţiile beneficiarilor, cu riscul de a aştepta ani de zile hotărârile instanţelor de judecată pentru a-şi recupera banii de la societăţile de asigurare. Introducerea co-plăţii va constitui o povară financiară suplimentară pentru români, şi aşa afectaţi de preţurile tot mai mari ale poliţelor RCA, şi va garanta profituri tot mai mari pentru asiguratori, a căror contribuţie la bugentul naţional prin taxe şi impozite este modică, în cel mai bun caz.

Înţelegem din informaţiile prezente în spaţiul public faptul că Premierul vrea să afle dacă falimentul celui mai mare asigurator auto din România este o fraudă. Salutăm această poziţie şi solicităm concret şi identificarea persoanelor vinovate de dezastrul din piata de asigurări. De acest tun financiar trebuie să răspundă inclusiv persoane din cadrul sectorului de asigurari din cadrul ASF, Consiliul Concurenţei - pentru piaţa de tip oligopol, dominată de doi asiguratori rău-platnici care au acumulat peste 75% din piaţa RCA -, din cadrul Parchetelor, care au omis să-şi îndeplinească atribuţiile, din cadrul Oficiului de Combatere a Spălării Banilor care ar fi trebuit să cunoască toate tranzacţiile ilegale făcute de unii asiguratori de rea-credinţă din piaţă, etc.

"Statul este dator să protejeze interesele cetăţenilor români! Avem creşteri uriaşe de preţuri la gaze, curent, RCA, materiale de construcţii, avem cea mai mare societate de asigurare prăbuşită, cu consecinţe sistemice în piaţa de asigurări şi toate ramurile conexe: transporturi, service auto, etc. Exact într-un astfel de moment aflăm că anumiţi actori de rea-credinţă de pe piaţa de asigurări vor să modifice legea RCA printr-o Ordonanţă de Urgenţă, astfel încât multinaţionalele din asigurări să-şi maximizeze profitul, iar şoferii români de bună-credinţă să plătească, fără a avea vreo vină, atât asigurări RCA mai costisitoare, precum şi o CO-PLATĂ pentru reparaţii. Preţul RCA s-a dublat în ultimele două săptămâni, aşa că, dacă Guvernul analizează posibilitatea plafonării preţurilor, ar trebui să le plafoneze pe cele ale poliţelor RCA, nicidecum să impună service-urilor tarifele preferate de asiguratori. O altă soluţie ar fi plafonarea salariilor uriaşe, a celor numiti de catre Parlamentul Romaniei sa supravegheze sectorul de asigurari RCA , care nu sunt justificate în contextul lipsei de responsabilitate a persoanelor din cadrul acestui sector din cadrul ASF i, în mandatul cărora s-au petrecut fraudele de sute de milioane de euro, pe banii românilor. Aducem la cunoştinţa Ministerului Finanţelor că are o problemă dacă nu observă că inclusiv salariile unor directori din societăţile de asigurări sau BAAR sunt de zeci de mii de Euro pe lună - cum este cazul domnului Mădălin Roşu, director al BAAR, dar care ocupă mai multe funcţii în acelaşi timp. Astfel de persoane trăiesc de mulţi ani pe spatele şoferilor români, încasând anual echivalentul a peste 3.000 de poliţe RCA, doar pentru ca, ulterior, să aibă numeroase apariţii publice în care atribuie vina pentru situaţia creată tot consumatorilor, pentru că nu îşi cumpără poliţe RCA mai scumpe, că să fie despăgubiţi la timp.

În România, piaţa de asigurări a scăpat total de sub control, inclusiv din cauza neîndeplinirii atribuţiilor care le revin conform legii, de către unele persoane aflate în functii de conducere din cadrul ASF. Cel mai cunoscut exemplu este chiar domnul Cristian Roşu, vice-preşedinte al ASF, pe care întreaga piaţă îl consideră responsabil pentru dezechilibrele create. La fel stau lucrurile şi în cazul Consiliului Concurenţei, în mandatul prezentei conduceri a instituţiei, piaţa RCA devenind una de tip oligopol, în care doua companii de asigurari rău-platnice deţin peste 75% din piaţă. Aceste două companii sunt vizate de peste 90% din totalul reclamaţiilor înregistrate la ASF şi peste 90% din totalul litigiilor aflate pe rolul instanţelor de judecată. Rapoartele Autorităţii de Supraveghere Financiară reflectă o deteriorare continuă şi semnificativă a conduitei societăţilor de asigurare, în condiţiile în care service-urile auto sunt grav afectate de scumpirile din ultima perioadă şi de un pronunţat deficit de personal calificat:

preţul la gaze naturale a crescut semnificativ în ultimele luni (cabina de vopsit utilizată de service-urile auto este încalzită cu gaze naturale);

preţul la energia electrică a crescut semnificativ în ultimele luni (toate utilajele funcţionează pe bază de energie electrică, iar spaţiile de pregătit piesele pentru vopsitorie au nevoie de o lumină puternică pentru a evita imperfecţiunile care pot apărea);

niciun vopsitor sau tinichigiu bun nu se mai angajează fără un salariu minimum 1.500 de euro net pe lună.

orice service auto are nevoie de avocat - sau chiar mai mulţi avocaţi -, pentru a-şi putea valorifica drepturile legitime şi pentru a depăşi piedicile şi abuzurile societăţilor de asigurări;

orice service auto are contractată cel puţin o linie de credit, iar în prezent se află în mare dificultate financiară pentru a-şi plăti creditul şi furnizorii, urmare a faptului că societăţile de asigurare aşa-zis supravegheate achită din costurile reale ale reparaţiilor atât cât vor şi când vor, în timp ce sunt devalizate de către acţionari, prin diverse tertipuri financiare prezentate pe larg în presă - contracte de reasigurare fictive, contracte de consultanţă, tranzacţii REPO, achiziţii supraevaluate de licenţe informatice, dobânzi intra-grup pentru împrumuturi fictive, etc.

Pe de altă parte, observăm că preţul RCA creşte fără nicio justificare (alta decât îmbogăţirea asigurătorilor) ultimul val cu o creştere de peste 100% fiind chiar în aceste zile, odată cu oficilizarea falimentului City Insurance, în condiţiile în care:

anul trecut, pandemia a adus restricţii severe de circulaţie (starea de urgenţă) şi restricţii de circulaţie pe timp de noapte, reducând semnificativ accidentele de circulatie şi, implicit, daunele achitate de asigurători;

termenul de plată a desăgubirilor achitate de către societăţile de asigurare este în continuă creştere, societăţile Euroins şi City Insurance (75% din piata RCA) onorându-şi obligaţiile cu mari întârzieri, atunci când nu refuză efectiv plata vreunei despăgubiri.

valoarea despăgubirilor achitate în mod real de către societăţile de asigurări este în scadere în ultimele 12 luni, din cauza numărului redus de accidente şi din refuzului nejustificat de plată a societăţilor de asigurare, situatie reflectată şi de numărul de reclamaţii înregistrate la ASF, care a ajuns la peste 6.000 pe lună!

În pofida tuturor acestor aspecte, pretul RCA a explodat, înregistrând creşteri de 100 % faţă de acum două săptămâni!

Reamintim faptul că DOAR urmare a presiunii transportatorilor, care au ieşit în stradă la mitingurile organizate la nivel naţional din cauza exploziei preţurilor la RCA, Consiliul Concurentei a decis, în cele din urmă, să înceapă o anchetă care viza creşterea artificială a preţului RCA în perioada 2012 - 2016, societăţile implicate fiind amendate abia în anul 2018, cu peste 53 milioane de euro. Din păcate, ineficientul Consiliu al Concurenţei a găsit vinovaţii din piaţa de asigurări abia la 6 ani distanţă de când aceştia au încălcat legea, dând timp unor asiguratori să dispară de pe piaţă cu banii milioanelor de romani - (Exemplu: Astra Asigurări şi Carpatica Asig). Astăzi, aceiaşi actori (Consiliul Concurenţei, ASF şi societăţile de asigurări) vor să modifice legea RCA şi legislaţia conexă, astfel încat să fie acoperite urmele fraudei financiare din piaţa de asigurări şi sa dea o aparentă legalitate unui fenomen care va rămâne în memoria colectivă a românilor ca fiind jaful deceniului.

Pentru corecta informare a cetăţenilor României, care urmează să fie furaţi cu legea în mână, vom face publice câteva dintre prevederile revoltătoare introduse de către lobby-ştii societăţilor de asigurări infiltraţi în ASF, Consiliul Concurenţei şi Ministerul de Finanţe, prin OUG-urile care urmează a fi adoptate, în mare grabă, în următoarele zile:

"Executarea silită pentru titlurile executorii obţinute împotriva asigurătorului nu poate fi demarată împotriva Fondului; în acest caz, creditorul de asigurări depune o nouă cerere de plată motivată, în condiţiile art.14 alin.(1), cu respectarea procedurii şi a plafonului stabilite prin prezenta lege."

Traducere pe înţelesul tuturor: Dacă nu ai primit banii de despăgubire de la City Insurance şi ai inceput proces în instanţă acum 2 ani şi jumatate şi ai obţinut o hotarare favorabilă executorie, nu poţi executa FGA-ul, trebuie să depui o nouă cerere de plată la FGA, să te aşezi la rând cu toţi ceilalţi care nu au mers în instanţă şi să aştepţi alţi câţiva ani până îţi vine rândul să fii despăgubit de către FGA!

Vi se pare corect ca după ce aţi aşteptat 2 ani şi jumătate în instanţă să mai asteptaţi câţiva ani până vă vine randul să primiţi banii de la FGA?

În cel de-al doilea OUG cu dedicaţie pentru societăţile de asigurari - care au majorat preţul RCA acum 4 ani şi care majorează şi în prezent preţul RCA fără nicio justificare, împreună cu Consiliul Concurenţei sub ochii căruia Euroins şi City Insurance au acaparat peste 75% din piaţa RCA, guvernanţii vor să introducă CO-PLATA REPARAŢIILOR din partea persoanelor păgubite - nevinovate de producerea accidentelor de circulatie, dar care urmează a fi despagubite de o poliţa RCA care VA ACOPERI NUMAI O PARTE DIN COSTURILE DE REPARAŢIE:

Introducerea tarifelor de referinţă la reparatii, calculate chiar de către societăţile de asigurări (BAAR), adică tocmai de cei care ar trebui să plătească despăgubirile, creează un evident conflict de interese. Societăţile de asigurări au tot interesul să achite despăgubiri cât mai reduse şi să majoreze tarifele RCA, conducând la situaţia în care persoana nevinovată de producerea unui accident de circulaţie acoperit printr-o polită RCA să suporte din propriul buzunar diferenţa de cost nedespăgubită. Asigurătorii nu sunt abilitaţi (autorizaţi RAR) să facă evaluări şi nu au nicio răspundere cu privire la o reparaţie neconformă care poate pune în pericol viaţa oamenilor şi siguranţa circulaţiei.

Această OUG va asigura cadrul legal societăţilor de asigurări care, pe de o parte pot majora preţul RCA oricât doresc, iar pe de altă parte vor achita, în caz de daună, doar o parte din reparaţii.

"Instituţiile româneşti nu trebuie lăsate sub influenţa unor reprezentanţi ai multinaţionalelor, care urmăresc adoptarea de acte normative cu dedicaţie pentru interesele lor financiare şi în detrimentul milioanelor de români din ce în ce mai împovăraţi. Niciun asigurător nu a ajuns în situaţia de faliment din cauza daunelor achitate, ci din cauza ingineriilor financiare. Este datoria Guvernului să apere interesele românilor. Este inacceptabil să continuam să atribuim vina societăţilor de consultanţă, pe service-uri, pe consumator - cu pretextul că îşi cumpară o poliţă obligatorie prea ieftina - iar aceşti asigurători să rămână în continuare nepedepsiţi şi cu profituri mai mari - preferabil neimpozabile", mai precizează Vasile Ştefănescu.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Nu mai încheiați RCA, ieșiți în stradă!!!

    Printre putinele organizatii care fac ce trebuie. De fapt, ar putea inlocui niste zeci de ONG-uri care dorm pe ele.

    1. Boicotați statu și corporațiile. Nu mai plătiți nimic. Au început escrocheriile cu asigurări de viață, daca scrie pe certificatul de deces al asiguratului că a murit de Covid, familia nu mai primește niciun ban de la asigurator.

      E crimă financiara tot ce se petrece în Romania. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb