Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR), organizaţia patronală a sectorului bancar românesc, a lansat în consultare publică şi instituţională propunerea sa pentru un Cod de Bune Practici Bancare.
Proiectul, care vizează îmbunătăţirea relaţiilor dintre bănci şi clienţii acestora inclusiv prin ridicarea standardelor profesionale, a fost propus de către Consiliul Director al CPBR. Odată finalizată consultarea publică şi ulterior aprobării variantei sale finale de către Adunarea Generală a CPBR, toate băncile membre ale organizaţiei vor trebui să adere la acesta atât în mod individual cât şi colectiv.
În ceea ce priveşte consultarea acestui Cod de Bune Practici, CPBR se adresează în special consumatorilor prin intermediul asociaţiilor şi organizaţiilor care-i reprezintă şi ale căror opinii şi sugestii sunt binevenite. În afară de acestea, CPBR încurajează şi opiniile altor membri ai comunităţii bancare, angajaţi, sindicate, însă şi autorităţi şi instituţii publice.
Începând de astăzi, 20 aprilie şi până la sfârşitul lunii mai, proiectul Codului de Bune Practici va fi disponibil pentru consultare pe website-ul CPBR, cu menţiunea că membrii Consiliului sunt deschişi la sugestii privind varianta sa finală în măsura în care acest lucru va fi posibil atât din punct de vedere legal cât şi practic.
CPBR menţionează în mod expres faptul că acest Cod de Bune Practici Bancare nu poate şi nici nu-şi propune să se situeze deasupra prevederilor legale şi normelor bancare în vigoare. CPBR doreşte să poziţioneze acest Cod într-o relaţie de complementaritate cu legile şi regulamentele existente cu privire la sistemul bancar, prin strângerea acestora într-un singur loc, cu scopul principal de a-i ajuta pe clienţi să înţeleagă drepturile şi obligaţiile lor atunci când încheie o relaţie contractuală cu o banca, sau modalitile de a beneficia la maxim de relaţia existenţa cu banca lor actuală. Deşi astfel de legi şi regulamente există în diferite locuri, acestea nu sunt întotdeauna cunoscute de toţi consumatorii, ceea ce poate duce la o interacţiune mai puţin informată cu băncile, cu toate consecinţele care pot apărea dintr-o astfel de relaţie.
Băncile membre ale CPBR sunt Banca Comercială Română, BRD ‐ Groupe Societe Generale, Raiffeisen Bank, UniCredit‐Ţiriac Bank, ING Bank România şi Volksbank România. Cele şase bănci care compun CPBR deţin circa jumătate din totalul activelor bancare din sistem, angajaţii acestora reprezentând peste o treime din totalul lucrătorilor în sectorul bancar.