Crama Ştirbey aniversează 20 de ani de la redeschidere, prin lansarea unui produs de colecţie, spumantul aniversar Crâmpoşie 2011, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Ediţia limitată reflectă moştenirea viticolă a regiunii Drăgăşani şi dedicarea cramei pentru vinurile premium realizate din soiuri autohtone. Obţinut din struguri de Crâmpoşie, recolta 2011, acest spumant brut este rezultatul unei maturări îndelungate pe drojdie, timp de 12 ani, folosind metoda tradiţională.
"Am dorit ca acest spumant să fie o încununare a trecutului, dar şi o privire spre viitor. Este o dovadă a eforturilor noastre de a păstra autenticitatea soiurilor autohtone şi de a le aduce în atenţia unei audienţe cât mai largi," au declarat reprezentanţii cramei, Ileana şi Jakob Kripp.
Lansarea spumantului vine la capătul unui an dificil din punct de vedere agricol. Condiţiile de secetă severă din 2024 au afectat semnificativ viile, reducând capacitatea butucilor de a hrăni strugurii. În acest context, calitatea produselor a fost menţinută printr-o selecţie strictă a strugurilor.
"Spumantul aniversar, disponibil în ediţie limitată de 1.700 de sticle, este un vin brut fără dozaj, cu un perlaj elegant şi un caracter complex dat de maturarea îndelungată.", completează reprezentanţii cramei.
În 2024, Crâmpoşia a rămas cel mai bine vândut vin alb din portofoliul Ştirbey, în timp ce Negru de Drăgăşani s-a impus ca lider în categoria vinurilor roşii. La nivel internaţional, crama exportă aproximativ 20% din producţie, principalele pieţe fiind Marea Britanie şi Germania.
Crama Ştirbey a fost redeschisă în 2004, după retrocedarea viilor şi a clădirilor. Într-o perioadă în care podgoria Drăgăşani era puţin cunoscută, crama a devenit un motor al dezvoltării regionale, contribuind la crearea de locuri de muncă şi la atragerea de turişti.
"În 2004, IAS Drăgăşani era în dizolvare, iar Crama Ştirbey a devenit prima cramă de familie redeschisă după 1989, demonstrând potenţialul regiunii şi atrăgând alţi investitori. Sub conducerea inginerului Dumitru Nedeluţ, echipa noastră a făcut trecerea de la prioritizarea cantităţii, la un focus strict pe calitate, iar nucleul acestei echipe lucrează cu noi de peste 20 de ani. Începând cu 2004, am pus bazele enoturismului în Drăgăşani, atrăgând mii de vizitatori anual şi contribuind la dezvoltarea economică a regiunii.", explică Ileana Kripp, nepoata prinţesei Maria Ştirbey, ultimul proprietar al domeniului de la Drăgăşani, încă dinainte de 1949, când s-a instaurat comunismul în România.
Opinia Cititorului