CRISTI MOVILĂ, EASTERN EUROPE GENERAL MANAGER VTEX: "România rămâne ţara cu cea mai mare creştere a comerţului digital din regiune"

A CONSEMNAT EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii / 19 decembrie 2022

"România rămâne ţara cu cea mai mare creştere a comerţului digital din regiune"

"România reprezintă un punct strategic pe harta Europei pentru VTEX, fiind un hub regional care acoperă şi deserveşte pieţele din vecinătate" Piaţa de ecommerce din România va creşte probabil cu 10% anul acesta şi va depăşi pragul de şapte miliarde euro, conform estimărilor AMRO

Piaţa de ecommerce din ţara noastră a ajuns la maturitate şi îşi continuă creşterea. Datele Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO) indică o majorare a pieţei în 2022 cu circa 10%, care ar însemna depăşirea pragului de şapte milioane de euro.

Pe măsură ce piaţa de comerţ digital se dezvoltă, creşte şi competitivitatea, care determină brandurile şi retailerii să caute noi strategii de atragere şi retenţie a clienţilor.

Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager VTEX, ne-a vorbit, într-un interviu, despre cum arată piaţa de ecommerce în prezent şi unde se îndreaptă, despre principalele tendinţe de cumpărături online, dar şi despre ce soluţii au la îndemână brandurile şi retailerii pentru atragerea de noi clienţi.

Reporter: Cum a arătat piaţa de ecommerce în 2022?

Cristi Movilă: Piaţa de ecommerce a crescut semnificativ în ultimii ani, din ce în ce mai mulţi oameni preferând cumpărăturile online. Principalele avantaje care determină evoluţia acestui segment din comerţ sunt comoditatea şi uşurinţa cumpărăturilor online, precum şi selecţia largă de produse şi servicii disponibile. Ce am observat anul acesta este că piaţa a devenit mult mai competitivă, brandurile şi retailerii fiind axate pe strategii de atragere şi retenţie a clienţilor.

Dacă e să vorbim despre categorii de produse care domină piaţa, atunci vedem în continuare creşteri în zonele de fashion, beauty, grocery, HoReCa, home & deco şi IT&C. Se observă un trend puternic în zona de grocery, o categorie care până în 2020 era destul de reticentă la a vinde online. Aici avem exemplul Auchan România, care a demarat anul acesta un parteneriat cu VTEX, pentru a beneficia de o platformă de comerţ digital performantă, care să permită o mai bună funcţionare a canalului online şi integrarea de noi funcţionalităţi pentru clienţii online.

De asemenea, dacă ne uităm la zona de beauty, aceasta este într-o continuă creştere şi acest lucru a fost demonstrat de my Geisha, companie din România care produce parfumuri şi produse cosmetice. Brandul a migrat de curând pe platforma VTEX şi a înregistrat rezultate record de Black Friday datorită vitezei mult sporite a magazinului online, identităţii vizuale actualizate şi a funcţionalităţilor noi pentru cumpărături convenabile şi personalizate.

Reporter: Unde se află astăzi piaţa de comerţ digital din punct de vedere al evoluţiei sale în ţara noastră?

Cristi Movilă: În ultimii ani, piaţa de ecommerce a devenit mai competitivă şi mai dinamică. Vedem mari jucători care încearcă noi strategii de vânzare sau care se reorientează către transformarea afacerii dintr-un business care face "şi online" într-un buiness care face comerţ.

Anul acesta cred că jucătorii din online au fost mai atenţi la ce îşi doresc clienţii, au încercat să le înţeleagă mai bine nevoile şi să-şi adapteze portofoliul de produse şi experienţele de cumpărare la noul context economic. De asemenea, fiind în etapa de maturizare a pieţei, cred că tot mai multe companii vor căuta din ce în ce mai mult soluţii prin care să-şi eficientizeze operaţiunile de comerţ şi care să-i ajute să-şi analizeze şi controleze mai bine costurile logistice.

Reporter: Cum arată în prezent piaţa de ecommerce din România, comparativ cu alte ţări din regiune?

Cristi Movilă: Perioada de pandemie a însemnat o evoluţie rapidă a comerţului digital atât la nivel global, cât şi la nivel local. Foarte mulţi clienţi au comandat online pentru prima oară, au remarcat avantajele acestui canal şi au început să-l prefere. Trendul continuă şi în contextul actual geopolitic, România rămânând ţara cu cea mai mare creştere din regiune. Este însă de menţionat că nu vor mai fi atinse creşterile procentuale din pandemie. Ceea ce putem observa însă, este că sunt înclinaţi să cumpere mai mult produse sau servicii de strictă necesitate, de aceea cred că viitoarea creştere se va datora numărului de comenzi, nu valorii lor.

Reporter: Care au fost tendinţele ce au definit industria de ecommerce în acest an?

Cristi Movilă: Dacă vorbim de canale de vânzare, putem spune că una dintre cele mai vizibile tendinţe este dezvoltarea propriului marketplace sau listarea produselor într-unul deja existent. Avem mulţi jucători în România care au ajuns la maturitate şi urmăresc scalarea business-ului prin dezvoltarea marketplace-urilor. În acelaşi timp, am văzut deschiderea multor branduri de a fi prezente pe anumite marketplace-uri pentru mai multă vizibilitate şi pentru a avea un nou canal de vânzare.

De asemenea, un alt canal care a luat avânt este segmentul de ecommerce B2B, care continuă să crească. Una dintre principalele provocări în implementarea unei soluţii de ecommerce B2B este aceea de a oferi o experienţă de cumpărături completă şi personalizată, aşa cum se întâmplă în comerţul B2C (Business-to-Consumer), unui public obişnuit să gândească pur tranzacţional. Spre deosebire de comerţul B2C, unde clienţii vin către magazin, în B2B, magazinul îşi caută clienţi prin intermediul unor agenţi de vânzări, însă, cu ajutorul unui partener de tehnologie cu expertiză în domeniu, jucătorii B2B pot obţine rezultate spectaculoase. Spre exemplu, Macromex, lider în industria de produse alimentare, a modernizat modelul clasic de afaceri în distribuţia FMCG cu ajutorul tehnologiei VTEX. Practic, cu ajutorul soluţiilor VTEX, Bocado.ro şi Mercadi.ro au redus semnificativ timpul necesar pentru aprovizionarea magazinului sau a restaurantului, crescându-şi astfel baza de clienţi, frecvenţa şi dimensiunea comenzilor.

Pe partea de funcţionalităţi sau metode de atragere de clienţi, retailerii şi brandurile au implementat anul acesta noi instrumente şi aplicaţii care duc la rate de conversie mai mari - aici vorbim despre multiple module de promoţii inteligente, de funcţionalităţile de tip Intelligent Search, Live Shopping sau comerţ conversaţional. În acelaşi timp, în zona de omnichannel a crescut interesul pentru funcţionalităţile de tip Live Shopping, Infinite Aisle, Reserve Online, Pickup In-Store, Buy Online, Pickup In-Store sau Buy Online, Return In-Store.

Reporter: Cât de importantă este piaţa din România pentru VTEX şi cât reprezintă ca procent din businessul global?

Cristi Movilă: România reprezintă un punct strategic pe harta Europei pentru VTEX, fiind un hub regional care acoperă şi deserveşte pieţele din vecinătate, precum Cehia sau Polonia. Avantajul pe care îl avem în România este că avem o echipă locală de experţi care cunosc foarte bine aspectele pieţei din Europa Centrală şi de Est, oferind astfel clienţilor produse şi servicii personalizate pentru nevoile lor. În calitate de lider în domeniul platformelor de comerţ digital, VTEX se bucură de încrederea a peste 2400 de clienţi din 38 de ţări, astfel expertiza pe care o avem la nivel global ne ajută foarte mult şi la nivel local.

Reporter: Ce planuri de business are VTEX pentru 2023?

Cristi Movilă: VTEX investeşte continuu în modele de afaceri profitabile, lansează noi funcţionalităţi şi îmbunătăţeşte funcţionalităţile existente pentru a maximiza dezvoltarea comerţului şi pentru a creşte profitabilitatea, fără costurile şi riscurile asociate comerţului digital tradiţional. Una dintre principalele actualizări din acest an a fost pentru modulul de marketplace, ale cărui opţiuni au fost extinse.

Printre ele, avem îmbunătăţirea sistemului de management al comercianţilor din marketplace, accelerarea înregistrării noilor vânzători în platformă, dar şi oferirea unor noi instrumente care să ajute comercianţii de pe marketplace să-şi gestioneze mai bine catalogul de produse şi ofertele.

Reporter: Care sunt principalele estimări pentru ecommerce-ul românesc anul viitor?

Cristi Movilă: Piaţa de ecommerce din România va creşte probabil cu 10% anul acesta şi, conform estimărilor Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO), vom depăşi pragul de şapte miliarde de euro. Pentru anul 2023 estimăm o creştere similară, de 10%, însă depinde foarte mult şi de contextul economic în care ne vom afla.

De asemenea, cred că pe lângă omnichannel, composable commerce, headless commerce şi live shopping, care sunt fără îndoială tehnologiile care schimbă în momentul actual tratectoriile multor business-uri de ecommerce, piaţa poate fi ridicată de tehnologii care sunt totodată noi abordări de business, precum marketplace-urile de nişă sau B2B, magazinele D2C (direct-to-consumer), comerţul conversaţional şi vocal. Acestea sunt câteva dintre tendinţele care vor predomina în 2023.

Reporter: Vă mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

22 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7742
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3721
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9774
Gram de aur (XAU)Gram de aur415.3204

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb