Statul ar trebui să aloce 10% din Produsul Intern Brut pentru turism, este de părere Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR). Domnia sa ne-a precizat: "Ungaria şi-a propus ca, până în 2020, să dea 10% din PIB pentru turism. Aşa ar trebui să facem şi noi, atât cu turismul, cât şi cu industriile creative şi sănătatea. Să vedeţi atunci ce creştere economică am avea. Turismul şi sistemul medical ar putea să fie piloni foarte puternici pentru dezvoltarea ţării".
Numărul de turişti străini care ne-au vizitat până în luna aprilie a acestui an a crescut cu 11% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2013, potrivit unui comunicat al Institutului Naţional de Statistică (INS). Referitor la aceste date, domnul Pârvan ne-a declarat: "Promovarea turistică nu dă rezultate imediat. Probabil că aceste cifre sunt rezultatul promovării făcute până acum pe canalele media internaţionale şi prin cele câteva personalităţi care ne-au promovat în afara graniţelor şi care au stârnit interesul turiştilor străini pentru ţara noastră. Vorbesc aici despre Prinţul Charles, dar şi despre reprezentanţii TopGear. De asemenea, zona filmului autohton este un foarte bun mesager al turismului de la noi din ţară. La fel se întâmplă şi cu exporturile, pentru că ele creează un volum de relaţii externe, afaceri noi şi, astfel, creşte şi turismul de business".
Secretarul general al AOAR susţine că toate aceste aspecte au condus la o mărire a numărului de turişti care ne vizitează, dar că aceste cifre sunt, încă, total nesatisfăcătoare. "Un turist nu vine într-o ţară doar să mănânce, să bea şi să doarmă, ci are nevoie şi de modalităţi de petrecere a timpului liber", apreciază domnul Pârvan, care ne-a spus că autorităţile trebuie să aibă anumite planuri şi programe de finanţare pentru sectorul turismului şi nu numai. "Am tot împrumutat bani în stânga şi-n dreapta şi tot nu ştim ce s-a făcut cu ei", a conchis domnia sa.
• Pârvan: "Hotelierii vor TVA de 9% la cazare"
Secretarul general al AOAR susţine că o cerinţă mai veche a hotelierilor este reducerea TVA la cazare la 9%.
Cristian Pârvan ne-a mai spus: "Evident că trebuie asigurate şi facilităţi de transport pentru turişti, pentru că ei nu au timp nelimitat pe care să-l piardă prin gările şi aerogările autohtone. În plus, ar fi interesant de cartografiat toate traseele feroviare montane, că tot se aude că se închid anumite căi ferate. Numai prin toate aceste măsuri vom putea să atragem cât mai mulţi turişti şi investitori la noi în ţară".
În luna aprilie comparativ cu luna corespunzătoare din anul precedent, sosirile şi înnoptările în unităţile turistice de cazare au înregistrat creşteri cu 3,7%, respectiv cu 10,9%, conform INS.
În ceea ce priveşte sosirile turiştilor străini în structurile de primire turistică, cea mai mare pondere au avut-o cei din Europa (77,7% din total), iar din aceştia 86,3% au fost din ţările Uniunii Europene.
Înnoptările înregistrate în unităţile de cazare din luna aprilie au fost de 1,1 milioane, cu 10,9% mai multe decât cele din aceeaşi lună din 2013. Dintre statele UE, cele mai multe sosiri s-au înregistrat din Ungaria (29,1%),Bulgaria (23,5%), Germania (10,6%), Italia (7,6%), Austria (5,1%) şi Polonia (4,4%).
În primele patru luni ale anului, au fost contabilizate aproape 1,98 milioane de sosiri în unităţile de cazare autohtone, în creştere cu 4,9 procente faţă de perioada similară a anului trecut. Durata medie a şederii în acest interval a fost de două zile, pentru turiştii străini.
Pe de altă parte, plecările românilor în străinătate, înregistrate la punctele de frontieră în aprilie 2014, au fost de 975.700, cu 12% mai multe decât în aprilie 2013, iar mijloacele de transport rutier au fost cel mai mult utilizate, reprezentând 72,7% din numărul total de plecări.
• Litoralul nostru va atrage 10.000 de turişti din Moldova şi 1.500 din Iran
Litoralul românesc va atrage, în 2014, circa 10.000 de turişti din Republica Moldova şi 1.500 din Iran, în principal datorită investiţiilor noi şi ofertelor atractive, potrivit unui comunicat al Bibi Touring Touroperator.
"Litoralul românesc are din ce în ce mai multe de oferit, dar şansa lui de dezvoltare stă într-o bună promovare, în campanii de marketing eficiente şi, fireşte, în cunoaşterea cât mai bună a produsului de către agenţii de turism. Atunci când reprezinţi un brand şi doreşti să îl promovezi, trebuie ca tu să crezi în primul rând în el. În acest an am conceput un infotrip creativ, plin de competiţii şi provocări, şi cred că am reuşit să convingem reprezentanţii agenţiilor de turism din România, Republica Moldova şi Iran că avem un produs competitiv, pe care îl putem promova şi vinde cu plăcere şi cu încredere", potrivit lui Adrian Voican, director general Bibi Touring Touroperator.
La rândul său, Alex Filipski, directorul general al Voyage Center Philipsky Tour, partenerul Bibi Touring pentru Republica Moldova, a subliniat: "România trebuie să se promoveze mult mai puternic în Republica Moldova. De exemplu, Bulgaria sau Turcia derulează campanii de promovare agresive şi pe toate străzile principale, în agenţii şi la TV pot fi văzute reclame pentru aceste destinaţii. Noi, împreună cu Bibi Touring, asigurăm, în măsura în care putem, o promovare foarte bună pentru destinaţia România, dar este necesară şi implicarea statului român. 2014 este un an plin de oportunităţi, ţinând cont că turiştii moldoveni deţinători de paşapoarte biometrice nu mai au nevoie de viză pentru statele Uniunii Europene.
Touroperatorii iranieni estimează că 1.500 de turişti din Iran vor alege litoralul românesc, în 2014, în condiţiile în care milioane de iranieni au un potenţial financiar ridicat şi doresc să viziteze ţări cu culturi diferite, cu modalităţi diferite de distracţie şi de petrecere a timpului liber, potrivit Agerpres. Principala staţiune care îi interesează este Mamaia, datorită atmosferei alerte, a evenimentelor şi a oportunităţilor de distracţie, iar staţiunile din sud trezesc interesul pentru familiştii doritori de relaxare şi linişte.
Potrivit touroperatorilor iranieni, în câţiva ani, dacă va fi realizează o promovare puternică şi se va relaxa sistemul de acordare a vizelor, litoralul românesc poate atrage, anual, minim 50.000 de turişti din Iran.
Litoralul românesc deţine 1200 de unităţi de cazare clasificate, care totalizează 101.524 de locuri. De asemenea, Delta Dunării are 290 de unităţi de cazare, cu un total de 6.894 de locuri. La ora actuală, pe Litoralul nostru sunt 15 hoteluri în regim all inclusive, dar există hotelieri care intenţionează să introducă aceste servicii pentru anul 2015.