În ordinea astrală, spirituală şi istorică a destinului colectiv, numit România, există o Cruciadă a copiilor. A durat nouă zile, din 16, pînă în 25. A avut loc nu la anul 1212, ci hăt, tocmai în sfîrşitul lui 1989. În limbaj obişnuit, îi spunem revoluţia din Decembrie. Un cuvînt, mai degrabă o etichetă, sub care zace ascuns unul dintre cele mai tragice şi în acelaşi timp nobile momente ale unui popor care are forţa să strălucească prin individualităţi, dar nu s-a ridicat încă la tăria să o facă prin întemeierea, ori construcţia colectivă.
Arhetipul cruciadei noastre are prea puţin de a face cu reperele istorice. El a fost sculptat în genunile absolutului de geniul lui Lucian Blaga. Puţine texte ale culturii universale au o valoare asemănătoare de anticipare şi în acelaşi timp de interpretare a unei răspîntii de istorie a unei fiinţe colective.
De ce ar mobiliza cineva copii pentru o cruciadă? Nu pentru o cruciadă, răspunde Teodul, ci pentru un ideal. "De cînd fiii lui Adam au prins să se duşmănească, s-au întîmplat lupte multe între oameni. Dar toate au fost pentru bunuri din lumea aceasta: pentru pămînt mai gras, pentru turme mai mari, pentru comori mai de preţ, pentru frumuseţi mai rare. S-a vărsat sînge pentru blestemaţi doritori de putere şi pentru neputincioşi încăpăţînaţi întru putere. S-a irosit viaţă multă pentru cetăţi şi ţări, pentru aur şi vremelnic gînd, dar niciodată ca acum, pentru un mormînt". Desigur, nu un mormînt oarecare, ci singurul pe care s-ar fi putut întemeia, în sfîrşit, Ierusalimul, adevărata cetate a lui Dumnezeu pe pămînt. Ierusalimul copiilor lui Decembrie "89 nu are repere geografice, ci doar spirituale, iar numele său este Libertate. Pentru acest Ierusalim au plecat ei de lîngă mamele şi învăţătorii lor; pentru acest Ierusalim s-au adunat ei pe străzi, înfruntînd cu seninătate furtunile răzbunării unei lumi care-şi pierduse de mult busola, pentru a sta senini şi lipsiţi de orice apărare în faţa urii puterii, care nu mai avea, pentru copiii lumii ei, decît gloanţe.
Cum să izbîndească copiii, acolo unde nici puterea bărbătească a miilor de cavaleri nu a răzbit? "Măria ta, să nu mai vorbim despre părinţi, că mi se umple gura de sînge amar cînd mă gîndesc la noi, părinţii. La Ierusalim nu se porneşte cu pofte şi gînduri de oameni încercaţi; la Ierusalim se purcede ca spre vis şi moarte". Şi, spre moarte au plecat cei mai mulţi dintre ei! "Cavaleri le zici? Zi-le mai degrabă pe nume. Zi-le făcători de rele, călcători de jurămînt, tîlhari de drumul mare, nestatornici ca vîntul, schimbăcioşi ca norocul! Aceasta fu oastea plecată la Ierusalim să întemeieze cetatea lui Dumnezeu pe pămînt. Prăpădul era de aşteptat.."
Idealurile cer sacrificii! Uşor de zis, cînd nu eşti tu, ori copilul tău, cel care trebuie să facă sacrificiul acela, ultim, neîndurat şi înfricoşător, al morţii! Sacrificiul celorlalţi, da!, poate fi întîmpinat cu bunăvoinţă, cu dărnicie şi cucernicie. "Deschideţi copiilor grajdurile! Să li se aştearnă paie şi fîn. Curăţiţi ieslele, spălaţi podelele, daţi-le rogojini. Dimineaţa, fiecăruia pîne pentru şapte zile, peşte uscat, poame alese, şi pentru drum lung - la fiecare cîte două perechi de opinci!" Dar cînd tu şi sîngele tău trebuie să facă sacrificiul cel mare? "Copilul. Copilul meu - nu, niciodată!" "Lumină de totdeauna, Maică Precistă, astupă-mi urechile şi scoate-l din nesocotinţă! Nu, nu se poate! Cine m-a înnebunit? Doamne, Doamne, ce ne rămîne? Fă, Doamne, să nu ne plece copiii! În ce chip li se arată behemot calul de apă şi leviatan crocodilul? Cu ce înfăţişare şi cu ce spaimă? Iisuse Hristoase, păzeşte copiii! Opreşte-i să nu-i spulbere vîlvătaia deşertului, să nu-i mănînce spinii şi fălcile fiarelor! Trimite, Doamne, mila ta peste ei!"
Copiii cruciadelor, însă, mor! "Fiule, cruciada s-a sfîrşit. Au pierit pe drumuri toţi copiii. Cînd au ajuns în ţinutul prigonit fără de pîne şi-au mîncat opincile de foame şi au murit, iar alţii au fost arşi pe dinăuntru de focul negru de s-au făcut ca pămîntul şi cărbunele."
În drama lui Blaga, există o "răzmiriţă" a mamelor. O ridicare a glasului lor asupra puterii cetăţii. "Dă-ne copiii înapoi! Dă-ne copiii!! Copiii mîncaţi de peştii apelor! Copiii uscaţi de vîntul deşertului! Copiii mistuiţi de boalele cerului! Sîngele nostru! Copiii noştri, măria ta! Copiii tuturor mamelor, că noi i-am născut şi noi am suferit pentru ei!" La noi, mamele copiilor din cruciada lui Decembrie, cîte mai sunt, împart prin cimitire de piatră pomană de sufletul celor duşi, înveşmîntate în straie negre şi cu ochii pierduţi, fără puterea de a mai cere cuiva socoteală!
În textul lui Blaga, tot un copil este cel care vede în cele din urmă lumina cea mare. "Ce cîmpuri, mamă! Ce pîrtie de lumină pe valuri! Ce ape! Ce pămînturi!... Iată trestie multă, şi-o apă care curge prin papură. Nimeni nu ni se împotriveşte - nici o oaste, nici un vrăşmaş -, că noi suntem mulţi, copiii lumei. Şi iată-l şi pe micul Simion! Apucă spre dreapta, mai sus, mai sus! Cine a spus că ai murit Simion? Nu ai nimic, ai slăbit numai de drum şi eşti obosit, îţi arde sîngele! Nu umbla pe dungă! Şi tu, Gheorghe, de ce baţi marginile? Te dor ochii de pulbere? Vezi că tot v-am ajuns! Ah, cîţi copii!! Cîte sute, cîte mii! Sărim gardurile! Iată izbînda! Înainte, înainte"!
Şi Ierusalimul lor se chema Libertate! Iartă-ne, Doamne, că nici măcar să visăm nu suntem în stare, ceea ce ei au împlinit cu visul şi sîngele lor!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.12.2014, 11:01)
... caci unii vor doar a pretinde ca sunt liberi, in timp ce-si cer neincetat stapanul ... iar alti vor sa fie liberi, daca se poate numai ei si nimeni altul ... si tanara regina (tara, cetatea, entitatea sufleteasca a) ramane ratacita ...
2. inceputul unei minuni!
(mesaj trimis de Salomeea în data de 19.12.2014, 11:25)
Crudiada copiilor este un blestem care determina inceputul unei minuni.
Libertatea este iluzorie, asemenea viselor. Drama realitatii decembriste consta in inutilitatea sacrificului inocentilor puri.
Imi este rusine ca am participat la aceste evenimente din decembrie 89 impreuna cu alti copii spre disperarea mamei, sorei si tataului meu, in naivitatea si idealismul meu credeam ca este necesar sa ne sacrificam.
Mama si sora au plecat de acasa doar sa ma caute pentru ca nu ajunsesem acasa...
2.1. Doamna- arhetipul mamei (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de silvia în data de 19.12.2014, 16:23)
Mai puternică decât credința e sentimentul ei matern, mai tare decât nevoia creștină de mântuire e prețuirea vieții. Ruga păgână a Doamnei e a cuiva care așează viața deasupra oricărui alt absolut, care-și reprezintă divinitatea ca ,,lumină bună’’, ca ,,apă’’ și care e gata s-o părăsească atunci când descoperă că această divinitate nu înseamnă ,,viață’’ și ocrotire a vieții, ci o forță...
2.2. lupta la nivel de discurs teoretic (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 21.12.2014, 14:52)
The hypothesis: for all the progress in the construction of the new identity of European Union, the European Civil Society (resistance against the coercive European Political Society) cannot accept “the embedded neo-liberalism” (the EU’s actual hegemonic Project) without finding real solutions for so-called “social fracture” of globalisation and this represents a big threat to the soft security model of Europe. This research is based on the neo-Gramscian...
2.3. key right (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de silvia în data de 21.12.2014, 15:02)
The right to live could be the key right!
2.4. embedded neo-liberalism (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de salomeea în data de 21.12.2014, 15:06)
“embedded neo-liberalism” is here interpreted as a potentially hegemonic project unifying Europe's “transnational capitalist class” and expressing its collective interests and identities. The discourse and strategy of the ERT continued to play an important role in the evolving regime of European socio-economic governance into the 1990s. The question is who will articulate and defend the public interest against the global reach of private financial and commercial...
2.5. misiunea nobila a intelectualilor (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de salomeea în data de 21.12.2014, 15:11)
Cine mai viseaza ? Cine are curajul sa spuna adevarul? Cine isi aminteste de natura fiintei sale nobile ar trebui sa creeze un embrion de intelectuali cu suflet de copii agregati intr-un institut de cercetare interdisciplinara sociologica, relatii internationae, stiinte politice, istorie etc.
2.6. Model of governance (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 21.12.2014, 15:14)
The starting point of each Model of governance is the necessity to have as a common denominator but the problem is which one? Sustainable development and Humane security for all actors of international system and the Right to development can be the key words, as integrative concepts of all human needs for the humanity as a whole, shortly sustainable human security. In public policy debates, few argue openly in terms of their own self-interest. Everything is couched in terms of general interest.