Proiectul de Hotărâre de Guvern elaborat pentru aprobarea strategiei de privatizare a "CFR Marfă" şi a mandatului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) pentru realizarea acesteia se află în curs de avizare, ne-a declarat conducerea companiei, subliniind că după aprobarea proiectului de Hotărâre de către Executiv va putea fi comunicat cu exactitate calendarul etapelor de privatizare ce vor fi desfăşurate la nivelul ministerului de resort.
Între timp, Secretariatul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) a recomandat MTI să discute cu Consiliul Concurenţei (CC) implicaţiile privatizării "CFR Marfă", în măsura în care pot exista riscuri pentru siguranţa naţională, au declarat surse guvernamentale, citate de Mediafax:
Reprezentanţii Consiliului Concurenţei susţin că CC analizează privatizarea "CFR Marfă" numai din perspectiva implicaţiilor care privesc regimul ajutorului de stat.
Ministrul transporturilor, Anca Boagiu, declarase, în acest sens, că restructurarea companiilor feroviare va fi însoţită de un program de ajutor de stat, măsuri care vor permite redresarea lor, operatorii din domeniu având datorii care ajung până la 1,5% din PIB.
"CFR Marfă" este o societate pe acţiuni cu capital integral de stat. În aceste condiţii, MTI a demarat acţiunile pentru privatizarea CFR Marfă, coordonând toate activităţile legate de acest proces. În aplicarea dispoziţiilor legale în vigoare în domeniul privatizării şi a pieţei de capital, precum şi a angajamentelor asumate de Guvernul ţării în acordul cu FMI, ministerul de resort şi-a propus să ia măsurile necesare pentru vânzarea unui pachet de acţiuni reprezentând 20% din capitalul social al "CFR Marfă".
• Aproape 2.600 de salariaţi ai "CFR Marfă" - disponibilizaţi într-o lună
"CFR Marfă" a disponibilizat, prin concediere colectivă, în circa o lună începând cu data de 8 iulie 2011, un număr de 2.581 de salariaţi, la nivel naţional, ne-au spus reprezentanţii companiei.
Potrivit acestora, societatea a identificat următoarele măsuri de viabilizare: reorganizarea şi reducerea numărului de staţii, depouri de locomotive şi revizii de vagoane, în concordanţă cu activitatea desfăşurată, fuziunea prin absorbţie, de către "CFR Marfă", a filialei de reparaţii vagoane IRV, proiectul de fuziune fiind în curs de elaborare; aplicarea unor măsuri organizatorice în exploatare, cu efect în reducerea consumului de combustibil în activitatea locală, utilizarea mai eficientă a personalului şi a materialului rulant; reducerea structurilor teritoriale şi transformarea treptată a acestora în Centre Logistice de Servire Clienţi; raţionalizarea sporurilor în bani şi în natură şi a altor forme de remunerare, acordate salariaţilor în cadrul societăţii pentru anul 2011; valorificarea activelor neeconomice care au devenit redundante (clădiri, locomotive, vagoane, alte active); precum şi repararea materialului rulant (a fost majorată suma prevăzută în BVC 2011 cu 37% faţă de anul 2010).
• Pierderile "CFR Marfă" s-au înjumătăţit
Compania a înregistrat o creştere a veniturilor din activitatea de bază, în cel de-al doilea trimestru al anului în curs, cu 23% faţă de primele trei luni ale lui 2011, după cum ne-au declarat reprezentanţii acesteia.
Cifra de afaceri realizată de "CFR Marfă" în primul semestru al acestui an a crescut cu 18% faţă de cea din perioada similară a lui 2010.
Pierderea înregistrată de companie, în perioada analizată, a fost cu 55% mai mică decât cea înregistrată în prima jumătate a anului trecut şi, totodată, a fost mai mică cu 12% decât pierderea bugetată conform BVC pe semestrul întâi.
"Reducerea pierderii înregistrate de < CFR Marfă > a fost posibilă datorită aplicării măsurilor iniţiate de societate pentru îmbunătăţirea performanţei, care se regăsesc în programul de restructurare a societăţii", ne-a precizat conducerea "CFR Marfă".
Anul trecut, compania a înregistrat pierderi de peste 535 milioane de lei, în creştere faţă de cele din 2009, care au avut un nivel de 342 milioane de lei, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP). Cifra de afaceri a "CFR Marfă" s-a ridicat, în 2010, la aproape 1 miliard de lei, similară cu cea din 2009. Compania şi-a crescut, în 2010 faţă de 2009, datoriile, la aproximativ 1,5 miliarde lei, de la 1,2 miliarde lei. Compania a activat, anul trecut, cu 11.588 de salariaţi, după ce, în 2009, a avut 17.089 de angajaţi.
Valoarea investiţiilor realizate în perioada ianuarie-iulie 2011 se ridică la 18,85 milioane de lei şi reprezintă, în principal, modernizări ale materialului rulant.
Compania nu întruneşte criteriile de eligibilitate necesare accesării fondurilor europene, ne-au mai spus sursele citate.
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a prezentat, recent, într-un interviu acordat ziarului BURSA, posibilitatea ca statul să folosească situaţia de la "Oltchim" ca pe un precedent pentru rezolvarea problemelor altor societăţi împovărate de datorii, care urmează să fie lansate la privatizare, cum ar fi "CFR Marfă". Redăm mai soj pasajul care conţine explicaţiile şefului CC referitoare la această posibilitate:
Bogdan Chiriţoiu: Statul ar vrea să vândă o parte din "CFR Marfă" şi trebuie să vedem cum facem cu datoriile... După ce finalizăm "Oltchim"-ul, sperăm că va merge mai repede.
Reporter: Situaţia de la "Oltchim" ar putea fi un precedent pentru alte companii, precum "CFR Marfă"?
Bogdan Chiriţoiu: Noi încercăm să îl considerăm un precedent, însă Comisia Europeană nu este de aceeaşi părere. Ideea este că a fost un efort susţinut timp de doi ani de zile şi acum suntem destul de aproape de o soluţie. De ce să nu folosim această experienţă şi să nu aplicăm precedentul de la "Oltchim" şi la alte companii, când situaţia este similară? Asta înseamnă că, în cazul în care măsurile sunt însoţite şi de un acord de privatizare, Comisia poate fi mai flexibilă...
Reporter: A cerut Comisia privatizarea "Oltchim" în contextul investigaţiei asupra unui posibil ajutor de stat?
Bogdan Chiriţoiu: Asta spun: să folosim precedentul "Oltchim". Dacă punem în pachet diferite măsuri de sprijin care nu sunt ajutoare de stat şi spunem că o privatizăm după aceea, Comisia poate fi mai flexibilă.
Reporter: Cu alte cuvinte, Comisia ar putea fi de acord cu conversia datoriilor în acţiuni, societatea scapă de datorii, redevine atractivă şi are posibilitatea să devină profitabilă, însă noi suntem obligaţi să o vindem către investitori privaţi, probabil străini şi cu un lobby puternic la Bruxelles...
Bogdan Chiriţoiu: Există un dezechilibru: companiile de stat sunt întotdeauna suspectate. Unei firme de stat i se adresează întrebări care nu se adresează unei firme private şi asta pentru că întotdeauna se pune problema dacă firma de stat se comportă raţional economic, dacă îi ajută ea pe alţii sau dacă este ţinută în braţe de stat.
Lucruri care nu ar ridica semne de întrebare la o firmă privată, ridică multe semne de întrebare la una de stat. De aceea, managementul unei companii de stat este atât de îngreunat... Unii manageri ai companiilor de stat spun că ar fi fost mai bine ca acele companii să fi fost private pentru că ar fi fost lăsaţi să îşi facă treaba...