CUM VA ARĂTA TRANZACŢIA CU FORD? Preluarea "Daewoo" - decisă, în final, de instanţă

Daniel Bojin
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 18 iulie 2007

Preluarea "Daewoo" - decisă, în final, de instanţă

Finalizarea privatizării uzinei craiovene depinde de soluţia ce va fi dată de instanţă în cazul datoriilor de 800 de milioane de euro, calculate de Fisc În cazul în care Înalta Curte va da dreptate Fiscului, atunci privatizarea s-ar putea transforma într-o vânzare de active

Tentativa Guvernului de reprivatizare a uzinei de automobile de la Craiova aşază instituţiile statului într-o poziţie de conflict de interese - pe de o parte Autoritatea de Valorificare a Activelor Statului încearcă finalizarea privatizării uzinei Daewoo Automobile Craiova, cu firma Ford, iar, pe altă parte, Agenţia Naţională de Adminis­trare Fiscală (ANAF) se luptă în instanţă să recupereze o datorie de peste 800 de milioane de euro, datorie care, dacă va fi confirmată de instanţa supremă, va duce la blocarea privatizării.

Conflictul de interese are chiar accente hilare, pentru că AVAS se află în conflict cu ea însăşi, instituţia responsabilă cu privatizarea fiind parte şi în procesul privind datoriile, alături de ANAF. Astfel că, pe de o parte, AVAS negociază privatizarea, iar pe de altă parte, în instanţă, este de partea celor care pot bloca privatizarea.

Deocamdată, Curtea de Apel a anulat, luna trecută datoriile, printr-o decizie definitivă şi executorie, dar ea poate deveni irevocabilă doar dacă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie va păstra soluţia Curţii de Apel Bucureşti.

Finalizarea privatizării uzinei Daewoo Automobile Craiova va putea avea loc doar după rezolvarea irevocabilă a litigiului fis­cal în care este implicată compania craioveană, eveniment preconizat a avea loc cel mai devreme în luna octombrie, sus­ţin surse guvernamentale.

Litigiul fiscal dintre Daewoo Automobile Romania şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a început în decembrie 2005, după un control efectuat în acel an de către Direcţia Regională Vamală Craiova, prin care au fost stabilite datorii de peste 800 de milioane de euro, reprezentând facilităţile fiscale de care a beneficiat societatea după privatizarea cu compania sud-coreeană, plus penalităţile şi majorările de întârziere.

Datoriile au fost invocate de Fisc pe baza neîndeplinirii unor angajamente luate de partea coreeană la primirea facilităţilor.

Compania craioveană a atacat procesul verbal atât pe cale administrativă, cât şi pe calea judecătorească.

Curtea de Apel Bucureşti a anulat datoriile, la sfârşitul lunii iunie 2007, printr-o decizie definitivă şi executorie, însă ANAF a anunţat că va ataca soluţia, cu recurs, la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, singura care poate da o decizie irevocabilă în această speţă.

Sursele citate susţin că, până la pronunţarea instanţei supreme, AVAS poate încheia un contract de privatizare cu Ford, dar cu o clauză suspensivă care să precizeze că transferul acţiunilor şi obligaţiile cumpărătorului vor intra în vigoare doar după ce decizia instanţei privind datoriile va fi definitivă şi irevocabilă.

Tranzacţie în două etape

Tranzacţia dintre AVAS şi compania Ford va cuprinde în prima etapă vânzarea pachetului de acţiuni deţinut de stat la firma "Automobile Craiova" SA, societate care deţine, la rândul ei, 49% din Daewoo Automobile.

Compania "Automobile Craiova" deţine şi drepturile de proprietate asupra terenurilor pe care se află clădirile producătorului de automobile. Terenurile au fost timp de 12 ani închiriate către Daewoo Automobile.

Guvernul a aprobat anul trecut ca Daewoo Automobile România să-şi răscumpere propriile acţiuni de la compania Daewoo Motors Ltd. Coreea, compania aflată în procedura falimentului începând cu 1999. Preţul convenit de cele două părţi a fost de 60 de milioane de dolari, bani care au fost asiguraţi de societatea craioveană din surse proprii. Astfel, Daewoo Automobile România a devenit propriul său acţionar majoritar cu 51%, restul acţiunilor fiind deţinute de "Automobile Craiova".

Astfel că a doua etapă a procesului de privatizare cu Ford prevede fie ca acţiunile răscumpărate de societate de la Daewoo Motors să fie anulate (dând astfel posibilitatea ca Ford să preia controlul majoritar indirect prin intermediul companiei Automobile Craiova), fie ca ele să fie vândute direct către Ford, care va deţine astfel direct 51% din Daewoo Automobile, dar şi controlul asupra Automobile Craiova.

Vânzarea de active

În cazul în care totuşi Fiscul va avea câştig de cauză atunci toată strategia de privatizare va fi mai mult ca sigur abandonată pentru că este greu de crezut că Ford va accepta să plătească datoriile calculate de Fisc. ANAF va fi obligată atunci să treacă la executarea silită a companiei prin scoaterea la licitaţie a activelor uzinei pentru a recupera debitul. Nu este exclus ca Ford să participe la o astfel de licitaţie, însă ea comportă riscul că nu vor mai exista anumite clauze sociale sau de continuare a activităţii, aşa cum pot fi cuprinse într-un contract de privatizare.

Istoria unei datorii

Daewoo Craiova a primit facilităţi fiscale suplimentare la privatizare prin Legea nr.71/1994, aşa numita "Lege Daewoo", pentru că, în fapt, uzina craioveană a fost singura care a beneficiat de prevederile legii respective. Legea din 1994 fusese iniţiată de Guvernul Văcăroiu pentru atragerea investitorilor străini în industrie şi era un act normativ care reglementa înfiinţarea societăţilor comerciale cu capital străin la care aportul subscris al investitorului străin era de minim 50 milioane USD, societăţi care-şi asumau responsabilitatea de a realiza o producţie cu un grad valoric de integrare de minim 60% şi un export de 50% din producţia anuală într-o anumită perioadă de timp.

Controlul vamal din anul 2005 a considerat că una din condiţii, şi anume gradul de integrare a producţiei în Romania, nu a fost îndeplinită, şi a stabilit un debit de 800 de milioane de euro în sarcina societăţii.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb