Autorităţile centrale şi locale au aprobat în anul 2021 efectuarea de plăţi ilegale în valoare de 1,74 miliarde lei se arată în raportul Curţii de Conturi în urma verificărilor efectuate anul trecut de inspectorii de audit.
"Pentru prejudiciile identificate şi consemnate în actele de audit aferente anului financiar 2021 şi anilor anteriori, Curtea a formulat 103 sesizări, la propunerea departamentelor şi a camerelor de conturi. Din totalul sesizărilor penale, 76 au vizat neîndeplinirea măsurilor dispuse, iar 27 au fost formulate în cazul existenţei unor indicii de săvârşire a unor fapte de natură penală", se arată în comunicatul de presă emis de Curtea de Conturi, care a trimis rapoartele de audit către Parlament.
Inspectorii Curţii de Conturi arată că în 2021 cheltuielile de la bugetul de stat au fost de peste 284 de miliarde de lei, mai mult de un sfert din această sumă (26,4%) îndreptându-se către Sănătate şi Muncă/Protecţie socială. De altfel, cele două domenii au înregistrat, cumulat, 87% din cheltuielile de 5,73 de miliarde de lei efectuate din bugetul de stat pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de Covid-19. Sectorul Apărare, ordine publică, siguranţă naţională şi justiţie a însumat o cincime din cheltuielile statului în exerciţiul financiar 2021 (20%).
"Raportul public pe anul 2021 prezintă principalele rezultate ale misiunilor de audit public extern efectuate pe parcursul anului trecut. Pentru al doilea an consecutiv, raportul conţine elemente de structură şi abordare sintetizate, care permit ca informaţiile referitoare la rezultatele auditului să fie mai uşor accesibile părţilor interesate, factorilor de decizie şi publicului larg. Entităţile verificate din administraţia publică centrală au fost tratate în cadrul domeniilor de activitate a căror expunere urmează, în linii mari, configuraţia stabilită de unitatea de coordonare a strategiilor din cadrul Executivului", susţin experţii Curţii de Conturi.
Un capitol distinct vizează activitatea derulată de camerele de conturi judeţene la autorităţile din administraţia publică locală. Din analiza evoluţiei şi distribuţiei prejudiciilor pe naturi de cheltuieli, rezultă anumite tendinţe care reliefează zonele cu risc deosebit în angajarea şi efectuarea cheltuielilor bugetelor locale. Astfel, prejudiciile se localizează la cheltuieli cu bunuri şiservicii (38,5%), cheltuieli de personal (30,0%), respectiv cheltuieli de capital (19,2%).Conform raportului pentru administraţiile publice locale, în zona bunuri şi servicii prejudiciile constatate la nivel naţional pentru autorităţile locale se ridică la 73,96 milioane lei, prejudiciile la cheltuielile de capital sunt de aproape 57,70 milioane lei, în timp ce fraudarea subvenţiilor a dus la un prejudiciu total de 6,98 milioane lei. Acordarea diferitelor prime, sporuri şi majorări salariale ilegale au cauzat un prejudiciu de 36,99 milioane lei. Dacă analizăm pe domenii de activitate, 52,2 milioane lei reprezintă prejudiciile în cazul serviciilor de utilitate publică, 34,22 milioane lei prejudicii privind subvenţiile acordate transportatorilor şi decontările pentru transport, în timp ce 10,37 milioane lei este suma cu care autorităţile locale din întreaga ţară au păgubit Educaţia Naţională. 7,29 milioane lei au fost alocaţi ilegal, potrivit Curţii de Conturi, pentru cultură, recreere şi religie, 6,9 milioane lei -pagube în unităţile sanitare locale şi 1,44 milioane lei au fost cheltuiţi ilegal în asistenţa socială.
Din raportul Curţii de Conturi mai reţinem că Primăria Capitalei este performeră în reducerea cheltuirii ilegale a banului public. Conform graficului existent la pagina 10 a raportului de audit privind municipiul Bucureşti şi cele şase sectoare, reiese că, dacă în 2019 inspectorii Curţii de Conturi constatau - în mandatul primarului general Gabriela Firea - prejudicii totale de 18.677.000 lei, pentru ca ele să cadă la finalul mandatului, în 2020, la 5.537.000 lei, în primul an de mandat al primarului general Nicuşor Dan, adică în 2021, acestea să coboare la 3.486.000 lei, din care au fost recuperate operativ în timpul controlului Curţii de Conturi 2,04 milioane lei, adică 58,5%.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.03.2023, 17:06)
Doar atat???