Stabilitatea fiscală la care pare că asistăm de la începutul acestui an poate fi relativă, având în vedere faptul că legiuitorul amână adoptarea schimbărilor solicitate de mediul de afaceri pentru a corecta măsuri luate fără studii de impact şi fără consultare cu părţile implicate, sunt de părere experţii Deloitte România în servicii fiscale şi juridice, în urma unei analize a anului 2019. În opinia lor, cu toate aceste restanţe şi cu modificările care se anunţă în anii următori, în special din necesitatea de aliniere la reglementările europene, predictibilitatea mediului fiscal românesc rămâne incertă.
Dan Bădin, Partener coordonator Servicii Fiscale şi Juridice, Deloitte România, a declarat ieri, într-o întâlnire cu jurnaliştii:
"Anul 2019 a fost, până acum cel puţin, mai temperat din punctul de vedere al numărului schimbărilor din domeniul fiscal decât anii anteriori, când am asistat şi la sute de modificări în decursul a 12 luni. Discuţiile s-au purtat în jurul OUG 114/2018, act normativ care a luat prin surprindere pe toată lumea, adoptat peste noapte, fără consultări prealabile şi care, din această cauză, a necesitat numeroase retuşuri. Anumite aspecte au fost în oarecare măsură corectate, respectiv prevederea referitoare la taxa pe activele bancare şi cea cu privire la cerinţele de capital pentru administratorii fondurilor private de pensii Pilonul II.
În schimb, în telecomunicaţii şi energie, prevederile OUG 114/2018 rămân în vigoare, deşi au existat în Parlament numeroase propuneri de modificare, nefinalizate însă.
Viitorul acestei OUG este incert. Rămâne de văzut în ce măsură autorităţile vor da curs solicitărilor mediului de afaceri în viitorul apropiat, în contextul unor constrângeri bugetare în creştere, dar şi al schimbărilor politice. Mă aştept ca unele prevederi să fie păstrate cel puţin temporar".
Alexandra Smedoiu, Partener Impozitare Directă, Deloitte România, a făcut referire la restructurarea obligaţiilor fiscale restante, afirmând: "Conform OG 6/2019, contribuabilii cu restanţe la bugetele de stat pot opta pentru restructurarea acestora, în baza unei notificări, urmată de un dosar de restructurare. Beneficiarii pot obţine anularea a până la 50% din obligaţiile fiscale principale şi anularea obligaţiilor accesorii. Având în vedere că termenul de depunere a notificărilor este 31 octombrie 2019, nu există încă o statistică privind numărul de potenţiali beneficiari ai acestor prevederi, însă, chiar dacă numărul de beneficiari nu va fi unul mare, este de aşteptat ca volumul obligaţiilor de restructurat să fie unul semnificativ.
Pe de o parte, această restructurare privează bugetul de stat de sume de recuperat în viitor, iar pe de altă parte creează un mediu neconcurenţial pentru contribuabilii corecţi, care nu primesc bonificaţii pentru plata la timp a impozitelor. Nu în ultimul rând, astfel de programe derulate în trecut într-o formă sau alta de alte state membre ale Uniunii Europene au trebuit să treacă de testul ajutorului de stat, incompatibil cu piaţa unică".
• Vlad Boeriu, Deloitte România: "La 1 ianuarie intră în vigoare noile reguli privind scutirea de TVA pentru livrările intracomunitare"
Vlad Boeriu, Partener Impozitare Indirectă, Deloitte România, a vorbit despre noile condiţii pentru scutirea de TVA în cazul livrărilor intracomunitare, declarând: "Începând cu data de 1 ianuarie 2020, ca urmare a aplicării Directivei europene privind «remediile rapide», intră în vigoare noile reguli privind scutirea de TVA în cazul livrărilor intracomunitare, cu scopul de a uniformiza reglementările în acest domeniu la nivelul UE.
Până la data de 31 decembrie 2019, România trebuie să transpună în Codul Fiscal prevederile Directivei UE şi să modifice ordinele ministrului Finanţelor referitoare la operaţiunile al căror regim de TVA va fi diferit de la data de 1 ianuarie 2020, a spus domnia sa, adăugând: "Noile reguli vor creşte importanţa declaraţiei recapitulative (D390) şi pot schimba tipul şi modul de gestiune a documentelor care justifică transportul bunurilor între statele membre".
• Cristi Secrieru, Partener Reff & Asociaţii: "Procedura de determinare a gradului de risc - lipsită de transparenţă"
Cristi Secrieru, Partener Reff & Asociaţii, societatea de avocaţi membră a reţelei Deloitte Legal, a adus în atenţie premisele inspecţiei fiscale, spunând: "Analiza de risc, devenită o componentă esenţială în ceea ce înseamnă activitatea de administrare şi inspecţie fiscală, prezintă numeroase aspecte care ar trebui îmbunătăţite. Practica ultimului an a reflectat faptul că nu există încă o determinare clară, concretă, a factorilor care influenţează nivelul de risc (criteriile de risc). Totodată, remarcăm absenţa unei reglementări exprese cu privire la recurenţa/frecvenţa analizei de risc, lipsa recunoaşterii unui rol activ în favoarea contribuabilului analizat şi a oricăror remedii legale pentru contestarea de către acesta din urmă a clasificării sale într-o anumită categorie de risc fiscal".
Confor domniei sale, procedura de determinare a gradului de risc, în sine, rămâne astfel lipsită de transparenţă, în pofida importanţei crescute pe care aceasta o are în cadrul activităţii de administrare fiscală. "Sunt totuşi de remarcat eforturile autorităţii de unificare şi standardizare a procedurilor de analiză derulate la nivelul celor trei organe componente ale sale (organul de administrare, cel de inspecţie şi cel de investigare antifraudă). Din păcate, acestea par să nu se fi concretizat în ultima perioadă decât într-un nou val de controale (inopinate) derulate cu scopul declarat de identificare şi catalogare a unor riscuri fiscale specifice", a mai afirmat domnul Secrieru.
• Deloitte: "Provocările anului 2020 sunt legate în principal de constrângerile bugetare"
Reprezentanţii Deloitte susţin că, pe plan intern, provocările anului 2020 sunt legate în principal de constrângerile bugetare, dar şi de alinierea legislaţiei naţionale la cea europeană, precum şi de reforma administraţiei fiscale. Este de urmărit şi parcursul parlamentar al proiectelor de acte normative cu impact fiscal iniţiate în vara acestui an, conform acestora.
Deloitte menţionează că, la nivel european, în zona de TVA, dincolo de schimbările deja anunţate, mai pot interveni modificări şi în contextul Brexit-ului.
"Preocupările legate de uniformizarea legislaţiei la nivel european ar putea aduce schimbări în ceea ce priveşte baza comună de impozitare (CCTB), în prima fază, şi baza comună consolidată de impozitare (CCCTB). În cazul în care se păstrează la nivelul UE regula conform căreia legislaţia fiscală necesită unanimitate, este greu de crezut că procesul de adoptare va fi finalizat în termenele propuse", spun specialiştii Deloitte, precizând că noutăţile în materie de combatere a fraudei şi evaziunii fiscale la nivelul UE aduse de DAC 6, cea mai recentă directivă privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal, necesită, de asemenea, o preocupare sporită pentru a înţelege mai bine obligaţiile de raportare şi consecinţele acestora, cât şi pentru a descifra ambiguităţile ce derivă din formularea textului de directivă. "Sperăm ca, prin legea de adoptare a DAC 6, să fie clarificate cât mai multe dintre aceste ambiguităţi", potrivit Deloitte.
"Dubla impozitare reprezintă în continuare o problemă majoră în cadrul Pieţei Unice, care creează bariere pentru mediul de afaceri, încercările de a o elimina conducând de multe ori la cazuri de dublă neimpozitare", atrage atenţia Deloitte, precizând că aceste probleme sunt abordate, în prezent, de o nouă reglementare, Directiva privind mecanismele de soluţionare a litigiilor fiscale în Uniunea Europeană. Directiva abordează problemele care apar atunci când două sau mai multe ţări îşi revendică dreptul de a impozita aceleaşi venituri sau profituri şi face parte din planul de acţiune emis de Comisia Europeană în iulie 2015 privind impozitarea echitabilă şi eficientă a întreprinderilor din UE. În acelaşi timp, aceasta reprezintă o soluţie ce ar elimina dubla impozitare pe teritoriul UE până la implementarea planului de revizuire a modului de impozitare a societăţilor în cadrul pieţei unice, publicat de Comisia Europeană la 25 octombrie 2016 (baza fiscală consolidată comună a societăţilor - CCCTB), conform Deloitte.