În cadrul Ministerului Transporturilor (MT) nu există oameni care să se priceapă la privatizare, a declarat, ieri, ministrul de resort Dan Şova.
Oficialul a anunţat că orice privatizare sau listare pe piaţa de capital care se va produce în domeniul transporturilor va fi realizată prin intermediul noului departament de privatizare ce ar urma să fie înfiinţat în cadrul Ministerului Economiei.
În acest context, ministrul Şova a anunţat că intenţionează să listeze pe bursă 14% din acţiunile Portului Constanţa, alte 13% din capitalul social al Portului urmând să fie date Primăriei Constanţa.
Dan Şova a precizat: "În acest moment, Ministerul Transporturilor are 60%, Primăria Constanţa 20% şi Fondul Proprietatea - 20% din Portul Constanţa. Intenţia noastră este să dăm încă 13% Primăriei Constanţa şi să scoatem pe Bursă 14%. În acest fel, vom avea un echilibru perfect între autoritatea centrală şi autoritatea locală, adică Ministerul Transporturilor va avea 33%, Primăria Constanţa va avea 33%, asigurând, în acest fel, egala reprezentare a intereselor centrale şi locale în Portul Constanţa, 34% ajungând în sferă privată".
În opinia oficialului, avantajul listării companiei portuare pe piaţa de capital este reprezentat de transparentizarea tuturor operaţiunilor efectuate, "măsură care va duce la creşterea investiţiilor în Portul Constanţa şi, în mod evident, la creşterea activităţii economice a operatorilor privaţi din port, precum şi la creşterea traficului de mărfuri".
Potrivit lui Dan Şova, în prezent, în Portul Constanţa există două probleme foarte grave - evaziunea fiscală, care depăşeşte 40% şi preţurile de închiriere a danelor, de foarte multe ori extrem de mici.
Ministrul de resort a subliniat că şi procesul de privatizare a CFR Marfă, care urmează să fie reluat, va fi efectuat tot prin respectivul departament din subordinea Ministerului Economiei, încă inexistent.
În ceea ce priveşte operatorul feroviar de transport marfă, ministrul Şova a precizat că intenţionează să respecte angajamentul luat faţă de Fondul Monetar Internaţional (FMI) de a reduce cu 2.500 numărul de angajaţi de la CFR Marfă.
"Bugetul de venituri şi cheltuieli este aprobat la capitolul salarii fără 2.500 de angajaţi. Acesta este un angajament al României faţă de Fondul Monetar Internaţional. El va trebui respectat. Ceea ce spun liderii de sindicat este că, între timp, faţă de momentul la care s-a discutat acest lucru, CFR Marfă ar fi încheiat contracte noi şi că nu ar mai fi necesară disponibilizarea celor 2.500 de oameni integral, ci mai puţini. Aceasta este poziţia sindicatelor. Eu nu am aceaşi părere pentru că este un angajament asumat faţă de Fondul Monetar Internaţional, dar discuţiile vor continua zilele următoare. Nu s-a ajuns încă la o concluzie".
Pe parcursul acestor zile, oficialul are întâlniri cu sindicatele şi patronatele din domeniile care se regăsesc în subordinea MT, pentru identificarea problemelor existente.
• Şova: "Nu vreau să acopăr găurile financiare ale Metrorex din creşterea tarifului de călătorie"
Dan Şova a spus, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, că nu este de acord cu majorarea tarifului de călătorie cu metroul, înainte să facă o verificare amănunţită a situaţiei financiare de la Metrorex.
Oficialul a declarat: "Nu pot să semnez un astfel de ordin. Vreau să spun că au venit cu acest ordin la semnat chiar şi în zilele de interimat şi nu am fost de acord cu semnarea lui pentru că orice creştere de tarif are efecte sociale foarte clare. Nu pot să fiu de acord cu creşterea tarifului înainte să verific situaţia financiară a Metrorex, motivele pentru care a făcut pierderi de 80 de milioane de lei, înainte să văd care sunt găurile pe unde se pierd bani. Nu vreau să acopăr găurile financiare ale Metrorex din creşterea tarifului de călătorie".
Ministrul de resort a precizat că Metrorex rămâne, pentru moment, la Ministerul Transporturilor, dar că nu exclude posibilitatea transferului companiei în subordinea Primăriei Capitalei, în cazul în care va exista o decizie politică în acest sens.
Potrivit lui Dan Şova, există fonduri pentru realizarea magistralei 5 de metrou, lucrările urmând să fie finalizate în anul 2016.
Anul trecut, Metrorex a accesat 65 de milioane de euro din fonduri europene, a mai spus ministrul Şova, precizând că, în 2013, au fost atrase aproape 924 de milioane de euro prin Programul Operaţional Sectorial Transport, din care, pe lângă cele atrase de de Metrorex, CNADNR a absorbit 559,9 milioane de euro, circa 234 milioane euro fiind atrase de CFR Infrastructură şi 64,8 milioane euro reprezentând fondurile absorbite pe sectorul naval. Pe domeniul aeronautic nu a fost absorbit niciun ban, potrivit lui Dan Şova.
• Şova: "Ce a reuşit anul trecut CNADNR nu s-a mai întâmplat până acum"
Dan Şova a anunţat că CNADNR a avut rezultate spectaculoase, anul trecut, atribuind un număr de 289 de km de autostradă, prin proceduri de licitaţie, în prezent fiind în construcţie 465 de km.
"Ce a reuşit anul trecut CNADNR nu s-a mai întâmplat până acum", a spus ministrul transporturilor, apreciind că, în 2014, rezultatele CNADNR nu vor mai fi atât de bune.
Potrivit domniei sale, contractul pentru construcţia autostrăzii Comarnic - Braşov va fi semnat în iunie, nu în aprilie, aşa cum a fost anunţat iniţial, iar amânarea termenului este un lucru "eminamente pozitiv", întrucât statul a reuşit să obţină angajamentul ferm din partea BEI, BERD şi BM pentru susţinerea proiectului.
"Prezenţa instituţiilor financiare internaţionale şi mai ales o finanţare importantă - noi sperăm la 500-600 de milioane de euro finanţare din partea instituţiilor financiare internaţionale - oferă încredere şi celorlalte bănci private care urmează să participe la finanţarea Comarnic-Braşov. Am ajuns la o concluzie cu instituţiile financiare internaţionale: până prin luna iunie îşi pot face due diligence şi aprobarea în comitetul creditorilor în aşa fel încât în iunie să putem semna acest contract", a spus Dan Şova.
Autostrada Comarnic-Braşov, în lungime de 53 de kilometri, va fi finalizată în 2017, la un cost estimat de 1,8 miliarde euro.
Ministrul de resort a afirmat, de asemenea, că acordurile pentru lotul 3 al autostrăzii Orăştie - Sibiu şi pentru tronsonul de 6,5 kilometri din cadrul autostrăzii Bucureşti-Ploieşti ar putea fi reziliate: "Termenul nostru limită pentru a vedea dacă poate exista o înţelegere este luni, ora 12:00. Am agreat cu Impregilo - Salini (n.r. constructorul), după contradicţii nesfârşite, mai mulţi experţi pentru a vedea exact situaţia tehnică şi un expert agreat de ambele părţi pentru a vedea situaţia contractuală. Cele două expertize realizate au dat dreptate integrală CNADNR, care a spus că Impregilo - Salini trebuie să realizeze lucrările necesare opririi alunecărilor de teren pe banii lor în cadrul contractului, fără niciun euro în plus. Această soluţie a fost confirmată şi de către Comisia Europeană".
În cazul proiectelor aferente Centurii de Sud a Capitalei şi autostrăzii Craiova-Piteşti, câştigătorii vor fi desemnaţi în mai, respectiv în iulie, potrivit domniei sale.
Pentru primii 6,5 kilometri din autostrada Bucureşti-Ploieşti, care ar trebui să lege Capitala de centură, autorităţile au cerut o serie de lucrări suplimentare, care au crescut preţul iniţial al autostrăzii, a spus Dan Şova, subliniind: "Au cerut (n.r. constructorii) o sumă mult mai mare, de altfel ne-au şi dat în judecată, Pizzarotti a dat în judecată CNADNR pentru o sumă consistentă, de 80 milioane lei, e un proces pe rol în acest moment. Nu există niciun fel de rezervă, am spus că, dacă în urma negocierilor Pizzarotti înţelege ca în preţul iniţial (...) să rezolve cei 6,5 km este bine, dacă nu, nu este exclus să ajungem la reziliere şi aici".
Lucrările la autostrada Sibiu - Piteşti vor fi licitate începând cu 2015.
Potrivit lui Dan Şova, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România se află în coordonarea operaţională a Ministerului Transporturilor, din punct de vedere al bugetului şi aprobării deschiderilor de credite aceasta rămânând în subordinea Secretariatului General al Guvernului.
• Şova: "Am găsit o oarecare dezorganizare în ceea ce priveşte realizarea Masterplanului de transport"
"Am găsit o oarecare dezorganizare în ceea ce priveşte realizarea Masterplanului de transport", a spus ministrul de resort, subliniind că, zilele trecute, a fost semnat un Ordin de reorganizare a activităţii pentru acest Masterplan.
"Miza uriaşă a realizării Masterplanului de transport este stabilirea proiectelor care urmează să fie realizate în acest domeniu, dar şi prioritizarea lor. Avantajul realizării unui astfel de masterplan este acela că, indiferent de schimbările politice care vor avea loc în ţara noastră, niciun ministru nu va mai putea opri sau schimba proiectele prevăzute", a declarat Dan Şova.
Ministrul a specificat că unul dintre obiectivele pe care şi-a propus să le realizeze în mandatul său este transparentizarea procedurii de achiziţii publice.