Tinerii din Generaţia Z îşi doresc independenţă financiară, dar nu sunt dispuşi să o obţină cu orice preţ, prioritizând sănătatea mentală, relaţiile personale şi educaţia financiară continuă, Conform studiului realizat de VSFA, Insights PulseZ. De asemenea, refuză să sacrifice echilibrul personal în favoarea câştigurilor rapide. Studiul arată că 50% dintre aceştia consideră stabilitatea financiară esenţială, iar 49% pun un accent major pe sănătate. Această generaţie, născută între 1996 şi 2010, tratează piaţa muncii printr-o abordare echilibrată între carieră, sănătate şi relaţii sociale, refuzând să accepte compromisuri în aceste domenii esenţiale.
Tinerii sunt conştienţi de constrângerile financiare şi depun eforturi să se adapteze, deşi acest lucru nu este lipsit de dificultăţi. În ciuda contextului, o treime dintre ei demonstrează încredere şi responsabilitate în gestionarea finanţelor personale. Această atitudine denotă o maturitate timpurie în administrarea resurselor şi refuzul de a accepta compromisuri semnificative în viaţa personală.
Deşi succesul financiar nu este principalul scop pentru Generaţia Z, 15% dintre tinerii între 16-18 ani şi antreprenorii asociază reuşita şi succesul cu banii. Mai mult, antreprenorii sunt de 2,2 ori mai înclinaţi decât cei cu locuri de muncă să facă această asociere. În acelaşi timp, 1 din 10 antreprenori recunoaşte că foloseşte banii pentru a-şi demonstra statutul şi puterea, uneori cheltuind mai mult decât îşi permite.
Chiar dacă mulţi tineri din Gen Z se simt responsabili din punct de vedere financiar, 30% dintre ei consideră că mai au de învăţat despre gestionarea banilor, în timp ce doar 21% dintre antreprenori consideră că au nevoie de îmbunătăţiri în acest domeniu. Aceasta reflectă o dorinţă crescândă pentru educaţie financiară şi auto-perfecţionare, fiind un semnal pentru crearea de noi programe şi resurse pentru a sprijini această generaţie.
KRUK România susţine educaţia financiară prin programe anuale şi a sprijinit studiul VSFA pentru a înţelege mai bine tinerii din Generaţia Z. S-a observat că aceştia nu doar că îşi gestionează activ banii, dar devin şi mentori pentru cei din jur. Aproximativ o treime le oferă prietenilor sfaturi despre economisire şi bugetare, iar aproape un sfert îi încurajează să fie mai cumpătaţi. În plus, 1 din 10 tineri recomandă investiţiile, ceea ce arată un interes tot mai mare pentru educaţia financiară şi planificarea pe termen lung. "Parteneriatul nostru cu Romanian Business Leaders reflectă dorinţa comună de a susţine educaţia financiară şi de a inspira tinerii din România să îşi dezvolte abilităţi financiare solide", a declarat Cosmina Marinescu, CEO KRUK România. "Suntem încântaţi să sprijinim proiectul Vreau Să Fiu Antreprenor (VSFA), ajuns deja la al patrulea an, deoarece această colaborare ne permite să descoperim care sunt nevoile şi aspiraţiile Generaţiei Z. Contribuim, astfel, la formarea pregătirea unor tineri informaţi şi responsabili financiar."
Companiile care vor să angajeze tineri din această generaţie vor trebui să se adapteze. Gen Z nu mai caută doar salarii atractive, ci şi un mediu de lucru prietenos, sănătate mentală şi un scop profesional care să le ofere împlinire. Flexibilitatea la locul de muncă, oportunităţile de dezvoltare personală şi valorile companiei devin factori decisivi în alegerea unui angajator.
Studiul Insights PulseZ evidenţiază o generaţie pregătită să se confrunte cu provocările financiare, dar care refuză să accepte compromisuri când vine vorba de valorile şi sănătatea lor. Aceste date oferă o perspectivă clară asupra tinerilor care vor modela piaţa muncii şi preferinţele de consum în viitorul apropiat.