Mare greşeală... Zilele trecute am dus-o pe soţia mea la gară. Are o teorie: vara trebuie să pleci devreme, să călătoreşti pe răcoare. Aşa că în jurul orei 5:30 dimineaţa umblam prin Gara de Nord cu două valize după noi. Peroanele erau deja aglomerate. Trenurile, la fel. În jur, o atmosferă de coşmar. De la câteva chioşcuri se auzea un fel de muzică orientală. Estetica locului, sub orice critică.
Atunci când se va scrie istoria socială a comunismului românesc un capitol va acoperi, cu siguranţă, distrugerea culturii feroviare a burgheziei moderne. Spun "cultură feroviară" pentru că nu e vorba doar despre trenuri şi călători. Inventarea căilor ferate nu a fost doar un pas înainte al tehnologiei. A marcat şi o adevărată revoluţie culturală.
Introducerea căii ferate a schimbat faţa societăţii. Obiceiuri şi urbanism, deopotrivă. Statele au început să clădească gări, adevărate monumente ale mândriei civice. Unele dintre acestea sunt legendare. Grand Central Terminal din New York. Victoria Station din Londra. Gare du Nord, la Paris. De curând s-a deschis noua Hauptbanhof din Berlin, o realizare remarcabilă a arhitecturii contemporane.
Urbea Bucureştilor avea, şi ea, gările ei. Alături de alte gări din ţară, precum cele de pe Valea Prahovei, acestea alcătuiau o reţea a vieţii moderne, unde activităţile erau normate de ceasuri nemţeşti şi unde angajaţii purtau uniformă.
Odată instalat, regimul comunist a pornit un adevărat război împotriva civilizaţiei feroviare. A desfiinţat majoritatea gărilor din Bucureşti. Una dintre acestea era Gara Regală de la Cotroceni, din care a mai rămas doar clădirea în care e acum Registratura Administraţiei Prezidenţiale (pe partea statuii Leu). Gara Cotroceni (o altă gară, aflată în apropiere) a fost desfiinţată la indicaţia lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Din Gara Filaret socialiştii au făcut, în 1960, o autobază.
Deschisă în 1932, frumoasa Gară Obor a ajuns, tot în vremea regimului comunist, sinonimă cu mizeria. Gara Regală de la Băneasa a fost folosită de mărimile statului în scopuri de protocol, fiind ţinută închisă mai tot timpul. Gara Herăstrău a fost demolată în 1987. Singura gară construită în vremea "regimului muncitoresc" este Gara Basarab, care este de fapt o anexă decadentă a Gării de Nord.
A dispărut, astfel, reţeaua locală feroviară a Bucureştilor. Dar a dispărut şi o întreagă cultură. Sub comunişti, gările au devenit, cu câteva excepţii, cutii de beton anonime. Trenurile au devenit insalubre. Mersul fără bilet era normal. Sălile de aşteptare, lugubre. "Bufetul" din gări te punea pe fugă.
Incapacitatea de a ne reforma ca societate, după 1989, poate fi studiată în gările noastre. Precum în acele machete unde observi un mecanism, în secţiune, aici poţi vedea toate viciile sociale. Murdăria, lipsa de autoritate, dezordinea, comerţul la tarabă.
Cândva, calea ferată era una dintre principalele preocupări ale Statului. Se cheltuiau din Buget sume enorme pentru lucrări de geniu. Podurile secolului al XIX-lea stârnesc şi acum admiraţie. Statul avea nevoie de trenuri, şine şi gări, din raţiuni atât militare, cât şi sociale. Calea ferată era un simbol al Progresului. Gazetele raportau ultimele recorduri de viteză ale locomotivelor. Politicianul împrumuta ceva din competenţa şi din rigoarea inginerului.
Orice acţiune, ne spune fizica, produce şi o reacţiune. În mediul căilor ferate s-a consolidat radicalismul politic. Unele grupuri şi-au propus să dărâme şi să desfiinţeze tocmai Statul care le dădea de mâncare. Unii ceferişti au intrat în mişcarea comunistă sau în sindicatele social-democrate.
Cu privire la calea ferată, comuniştii au avut mereu o atitudine ambivalentă. Pe de-o parte, lucrări masive precum Bumbeşti-Livezeni dovedesc că ei înţelegeau potenţialul strategic al transportului feroviar. Pe de altă parte însă, cultura burgheză a gărilor şi a trenurilor le era profund antipatică.
Pentru a exorciza această cultură, regimul socialist a încercat diferite tactici. Infantilizarea a fost una dintre acestea. În 1932, în plină epocă stalinistă, se deschide în Parcul Gorki, din Moscova, "Trenuleţul Copiilor". Modelul este apoi replicat şi în alte locuri din URSS şi din "lagărul sovietic". Inclusiv la Bucureşti, Mamaia şi la Târgu-Mureş.
Sunt amuzante să le priveşti, dar uneori ele ascund o poveste tristă. Trenuleţul din Budapesta are un traseu foarte frumos. Acum circa 15 ani, când am fost acolo, am remarcat copii în uniformă de "controlori". Mi s-a spus (nu ştiu dacă este adevărat) că erau orfani. Trenuleţele sovietice probabil că au servit şi ele unui scop asemănător, de socializare într-o lume cu mulţi orfani, războaie şi utilaje fără suflet.
Se spune uneori despre capitalism că e un regim "individualist". Dar calea ferată era un mare efort colectiv şi o ocazie pentru ca oamenii să se adune împreună într-un mod pe care noi l-am uitat în epoca automobilelor cu aer condiţionat care ne transportă pe fiecare, separat, la treburile noastre.
Notă: Domnul Cătălin Avramescu este consilier prezidenţial.
1. Dezastru CFR patronat de PD-L
(mesaj trimis de Moftangiu în data de 17.08.2010, 08:39)
Post-comunistii PD-L au o atitudine clar anti-CF. Sub conducerea lui Basescu si a lui Berceanu nu s-a reabilitat nimic, dimpotriva distrugerile sunt in floare.
Pe ruta Brasov-Sibiu ruta comuna cu Brasov- R. Valcea un podet peste un paraias de munte este deteriorat de peste un an si nimeni nu are in plan sa-l repare. Trenul care unea Iasi de Craiova via Brasaov, nu mai este functional sub regimul PD-L. Nu m-ar mira sa fie lasat podul intentionat deteriorat ca sa dezafecteze linia sa vanda sina, asa cum se vand bordurile de bazalt inlocuite cu cele de beton.
Se construiesc sali de sport si complexe sportive si nu se repara un pod de cale ferata.
1.1. Teribil , monser! (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de A.L. în data de 17.08.2010, 10:15)
Acest uvraj al junelui tomnatic ,sfetnic de seama al bolnavuluoi de rac de la Cotroceni ne umple de mirare! Continutul articolului seamana cu un vrej de pepene pe care s-a altoit prin terapia genelor o varza! Si iesit o metoda chinezeasca de vindecare generalizata care a produs un frumos drum de cale ferata care duce direct spre zonele vesnic verzi.! Mai intai pentru cei care au suportat terapia.Apoi pentru economia romaneasca tratata empiric prin acupuncturi sistematice care au stimulat chacrele sensibile. De unde au iesit bani frumosi pen tru medicii pdl-isti. Fosti ministri ai transporturilor de cand i-a nascut mamitica lor politica! Regimul postdecembrist al lui papa Iliescu! Viitor candidat la drumul ce duce spre zonele vesnic verzi! Dupa ce se va veseli ca i-au murit altii inainte. Cei care l-au pacalit in afacerea cu grecul Katounis. Eheu fugaces! Pana atunci stim ca CFR Marfa se va vinde. Au spus gurile rele si pretul .Precizand raportul pret- comision. Cam 1/3 ! Trecand de la una la alta, sa-i amintim sfetnicului uvrier pe dealul Cotrocenilor ca mana lunga este melic de familie. Dovedita fapta cu vanzarea unor rachete sol -sol si sol aer ,fabricate inainte de 89, unor grupari Hezbollah. Din Liban. Pe bani frumosi. Care, normal, trebuiau sa ajunga la teschereaua tarii. Asi. ! Banii au fost luati in primavara astui an de Eba. Cu ocazia unei calatorii in Liban! Cum s-a facut imparteala,intre frati , poate ne spune sfetnicul Catalin Avramescu! Suparatu-s-a tare Shimon Peres, presedintele Israelului cand s-a vazut cine a fabricat rachetele cu pricina. Care s-au folosit de Hezbollah contra Israelului. Si a venit in Romania sa-i dojenesca pe cei care vandusera rachetele. Un sfat de taina intre seful lui Catalin si Shimon Peres a fost mascat de o conferinta de presa pentru tugulanii de romani prostiti de niste site-uri de stiri. Ce s-a discutat in sfatul de taina de la Cotroceni au aflat si gurile rele. Este vorba de un plan minutios intocmit privind atacarea preventiva a Iranului de catre micutul dar belicosul Israel. Posesor nedeclarat a catorva sute de bombe nucleare. Atacul este posibil sa se inceapa din Romania ! A urmat alt sfat de taina Cataline, tinut sambata 14 august . Participantii ii stii dar de.. secret de stat. Sa-i amintim noi: Iulian Fota, Florian Coldea,Al. Burian, Gabriel Oprea, Razvan Ungureanu si altii.. S-a stabilit rolul armatei romane dupa cucerirea Iranului de catre SUA, Israel si alti participanti. Printre care si Romania! Ce mai are de zis sfetnicul de taina Catalin Avramescu? Ca cineva, la voi la Cotroceni, este zalud la cap! Credeti ca Iranul este un Kuwet mititel? Si ca Rusia va sta cu mainile in san?Se spune ca daca te lauda un eveu iti cere o dobanda la laude ca un camatar care -ti da bani cu o dobanda de o mie la suta pe luna. Si batranul Shimon Peres l-a laudat serios pe seful dvs Cataline! Poate ca sa-l recupereze si pe Shimon Naor, traficant evreu de arme. Care stie destule! Iata varza, repet,Cataline , o varza frumoasa va facem cadou cu ocazia ultimei runde de discutii dintre seful tau si premierul BOC: De ce mi-ai luat , ba cei 1000000 de euro care mi se cuveneau? Ca sa vezi ce-ti rezerva terapia cu gene facuta de chinezi unui bolnav de rac! Nu sunt hoax-uri dle Avramescu! Ci pastile de adevaruri sinistre pentru o minte normala! Fugi Cataline, cat mai poti!
2. Ce MINCIUNA MARSAVA
(mesaj trimis de Natafletz în data de 17.08.2010, 09:27)
Domnule Avramescu...nu te supara ca trec la limbaj dur dar ESTI UN NESIMTZIT. Poate n'ai mai fost demult cu trenul, ca asa se pare dupa cum povestesti, atunci ai o scuza de 10%, dar sa dai vina pe comunisti pentru DEZASTRUL DE AZI DIN TRANSPORTUL FEROVIAR, e mult prea mult. Nesimtzit e chiar putzin spus. Vrei sa'tzi enumar aici CATE TRENURI S'AU DESFINTZAT IN ULTIMUL AN??? VREI SA'TZI ENUMAR GARI DE MUNCIPII CARE SUNT INCHISE DE BERCEANU??? Catzi ani a fost Basescu ministrul transporturilor domnule consiler nesimtzit??? Ai uitat cand venea ministrul transporturilor Basescu si ne spunea la TV ca a desfiintzat nustiucate trenuri...ca erau "nerentabile". Ai dumneata habar cum se face un tren rentabil? Ca vad ca stii umpic de istorie cum a civilizat trenul occidentul? Ca n'o sa fie "nevoie" de tren daca e unul pe zi si face 10 ore, tre sa bag intai bani in el ca sa scot bani din el. Cati bani a bagat Basescu in feroviar in CEL MAI LUNG MANDAT DE MINISTRU avut de un ministru al transporturilor in Romania? Lasa comunismul, ca transportul feroviar nu mergea mai prost decat alte lucruri in Romania acelor vremi. Ba chiar era unul din sistemele care functionau destul de bine. Dar acu, de doi ani, pur si simplu se desfiinteaza bucata cu bucata si dumneata vii si arunci argumentele cu resentimentele antiburgheze ale comunistilor?
Uite un exemplu ANUL ASTA s'a desfiintzat trenul in Radautzi care, pe langa faptul ca e oras de 30 000 locuitori, mai este si conexat cu Putna, Sucevitza si inca vreo cateva manastiri importante din "Carpatian garden" unde vrea sa aduca Udrea turisti. Dumneata sau Udrea, stitzi ca manastirile, alaturi de delta sunt SINGURUL PRODUS VANDABIL AL TURISMULUI ROMANESC? CU CE SA AJUNGI LA PUTNA...daca de ANUL ASTA nu mai ai tren? Ce are comunismul cu 2010 cand presedinte e Basescu si ministrul transporturilor e Berceanu??? O fi avand, dar nu stii dumneata... sau stii, dar mintzi cu nerusinare!!!
2.1. Rezon, coane Natafletz! (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de A.L. în data de 17.08.2010, 10:31)
Aveti dreptate . Si ma completati excelent! Referitor la caile ferate. Si altele. Potrivit intentiilor grupului nostru am transformat opinia intr-un mesaj. Pentru toti cei de buna credinta care mai cred in capacitatea de refacere a tarii. Dupa ce , mai intai ,ciuma portocalie se va risipi in cele patru vanturi. Urmat de alte ciume. Bolnave la cap! Continuati , in acelas fel, dle Natafletz! A.L.
3. A l'hopital come a la guerre
(mesaj trimis de Natafletz în data de 17.08.2010, 12:33)
Dragi consilieri prezidentiali. Nu e departe ziua cand, acu VORBESC SERIOS, vetzi fi murdari de sange pe maini. In 6 ani de "reforma a statului" se desfiinteaza transportul feroviar, iar trenuurile care raman sar de pe linie. Mai nou, a devenit pericol de moarte sa te internezi in spital, explodeaza maternitatzi si, supriza maxima, nu prinde explozia nicio asistenta pe raza, ci numai copilasi de'o zi... dar, potrivit parerilor "oficiale", e bine ca ne pleaca personalul medical in strainatate, ca cica pentru asta am luptat la revolutie, plus ca oficialii romani se trateaza in strainatate deci aici n'ar fi nevoie decat de unu, doi care sa ne toarne rivanol in ureche...DAR BASESCU NU E VINOVAT. El atata poate, atata da. L'a vrut poporul? L'a vrut. VINOVATI SUNT CONSILIERII!!!
Dl Avramescu, care este si consilier si profesor, in timpul asta scrie eseuri despre populistii sudamericani si ne explica ce MICA e criza. Eu stiam ca d'aia are presedintele consilieri, ca sa'i spuie ce nu stie el in diverse domenii, sa nu spuie mai departe aberatii la popor. Adica Avramescule, dumneata care esti consilier, esti platit de mine sa'l sfatuiesti pe presedinte in domeniul dumitale de expertiza, NU? Pai care'i ala? Nu cumva esti profesor? Deci dumneata stii ca e ineptie sa spui ca profesorul munceste numai la orele din norma didactica. I'AI SPUS VREODATA LUI BASESCU CA SE INSALA??? Ca eu l'am auzit cel putzin de trei ori spunand aceasta ineptie. Prin urmare, ori nu i'ai spus, ori i'ai spus si nu te'a ascultat. IN AMBELE CAZURI TREBUIE SA PLECI pt ca....consumi bani degeaba.
Generalizand, Basescu e inconjurat de tot felul de "intelectuali" iar, in timp ce el isi face toate treburile pe intelectuali, NIMENI NU'I SPUNE NIMIC, dimpotriva, ii gasesc justificari si scuze sau ne spun noua ca_cu altzii ar fi mai rau. Foarte bine. Dar sa nu'i aud ca se vor plange cand le va veni randul la taierea gatului. Pentru unul care se da specialist in istoria sistemelor politice, ar trebui sa'tzi pui niste intrebari draga Avramescule, ca totzi dictatorii au inceput prin a fi oameni dintr'o bucata, pana au dat de gustul limbii pe fund si au crezut ca aia e starea normala. TOTZI isi datoreaza esecul armatelor de lingai din jurul lor.
3.1. Aveti dreptate dle Natafletz! (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de A.L. în data de 17.08.2010, 16:17)
Subiectele la ordinea zilei le stim cu totii. Incercand sa fac pe avocatul diavolului ,oare numai consilierii sunt de vina sau tartorul, bolnav la cap dupa actele politice pe care le face, este la originea unor evenimente cu urmari catastrofale pentru noi toti? Ma refer la afacerea, este un eufemism,razboi contra Iranului .Alaturi de micutul Israel si ezitantul S.U.A. Contra unei Rusii puternice . In special in zona energetica. Care nu admite sa fie calcata pe coada. Tot un eufemism. De un sef de stat care nu mai este dorit de nimeni. Fie si in vizita particulara. Intr-o discutie cu unii factori initiati am aflat in ce incurcatura s-a bagat diplomatul Grecu. Inabil si lucrand sub lupa a incercat sa recupereze ceva luat de cealalta parte. Un joc al ceea ce se numeste inteligence. Operatii de inteligence sub lupa este echivalent cu a opera sub stricta supraveghere a adversarului. Acest caz nu are relevanta prea mare.Pentru marinar. Dar ca sa te antrenezi pentru operatii de inteligence dupa cucerirea Iranului este o nesabuinta. Ce ar mai face seful lui Catalin: ar declara starea de necesitate, ar suspenda activitatea parlamentara, consecinta a starii de razboi impotriva Iranului si si-ar face de cap. Ar iesi ceva de care ar trebui sa ne pazim toti. Personal cred ca dl C.A. n-ar pleca din randul consilierilor. S-a creat o coniventa ca intre borfasii de clasa inalta. Intre Basescu si consilierii sai. Inclusiv intre unii ministri si Basescu.Si intre ministri si consilierii prezidentiali. Noroc cu gurile rele. De la ele mai aflam si noi cateceva. Si de la altii...Atat.. A.L.
3.2. ba numai consilierii si restul institutiilor impli (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Natafletz în data de 17.08.2010, 17:04)
Un "tartor bolnav" este ...bolnav. Tocmai boala il scoate din cauza. Si Ceausescu ar fi fost achitat daca'l declara cineva bolnav. Dar intr'un sistem articulat un individ ca Basescu nu poate sa ajunga nici tartor, nici bolnav, pentru ca sistemul ar trebui sa'l elimine cu ajutorul anticorpilor. Presupunand ca Obama ar lua'o razna, nu cred ca s'ar putea nici macar apropia de butonul nuclear, ca l'ar rezolva baietzii inainte... La noi insa institutiile sunt simbiotice. Nu exista mecanisme de control, ci numai uleiuri de motor. Cum apare un pol de putere se inconjoara imediat de fochishti care nu fac altceva decat sa bage carbuni. Eu n'am garantia ca acest C.A., care face pe moralistul la tv, a spus vreodata NU in incinta cotroceniului. Or cu astfel de oameni si un individ mai putzin vanitos ca Basescu s'ar imbolnavi de pupincureala. Este criminal sa nu'i spui unui om macar din cand in cand ca "asta nu se poate". Oamenii astia sunt gata sa justifice orice hahaiala de prostgust. Plesu s'a dat bolnav cu bila si s'a retras FARA sa'i spuna ceva si acu se lamenteaza ca noi exageram. Stolojan care se'ncrunta la mineri si o facea pe durul, a bagat capul in nisip dupa ce la fiecare sut in dos n'a facut decat sa schelalalaie...iar acu i'au ramas aproape cei mai docili slugoi> Avramescu, Lazaroiu si... Boc. Pentru ei oricum pozitia actuala e mult peste ce'au sperat ei vreodata si, drept urmare, sunt dispusi sa inghita oricat rahat li s'ar indesa in ventre... deci, ca in toate cazurile din istorie, ei sunt condamnati sa ramana loiali stapanului pentru ca sunt captivi> la cate compromisuri au facut daca ar da inapoi oricum tot rau le'ar fi. Asa raman macar cu orgolilul!